vad bli fölet???

Sv: vad bli fölet???

va inne och kollade på ELin Lundgrens sporthorses sida , och om jag ha läst rätt så korsta det 480 £ vid språng och 320£vid 70 dagar...

sen va det transport för sperman på ca 100-160£ ..

men om man nu skulle betäcka med denna hästen , vad kan det mera gå på . eller är det allt hingstägaren ska ha ..???

vet att det kommer korstnader för stoet på stationen sen .. men fattar inte redigt allt sånt ... stå så mycket olika priser på stationen som är närmast mig .. :)

Kollar lite priser på hingstar som finns med levande fölavgift .. Några exempel(jag har inte valt utifrån ditt sto, utan bara hipp som happ och ev. förra årets priser):
Rambo: Språng 2000 + levande föl 6500 kr (AI + TAI)
Last Liberty: Språng 2500 + levande föl 7500 kr(AI + TAI)
Lancier Språng 500 + levande föl 6500(N)

hjärnan står still.. men det finns en tråd om "underskattade hingstar" där jag vet att flera mycket prisvärda hingstar nämns.
/U

Vill du använda en icke godkänd hingst och regga avkomman i ASVH så kostar licensen 5000kr att lösa så det blir betydligt billigare med en godkänd.

men licensen ska väl inte jag lösa , är väl hingstägaren som ska göra det... ??

som halvblods hingsten , lämna gråa papper i asvh . så han måste ju ha licens väl??

Om inte hingstägaren planerar att ha honom i avel det året och du ändå vill betäcka så får nog du stå för licensen. Tror ingen hingstägare betalar lincensen för ett enda sto, då ryker ju hela "vinsten".

oki.. nä e väl flera som ska betäcka med han , och hon använder han sj i avel . som jag ha uppfattat ...
och som jag ha uppfattat så ha han betäckt i flera år ...

men om man nu skulle betäcka med halvblodshingsten som inte är godkänd så få fölet i så fall gråa papper , även att den är halvblod rakt igenom och ingen korsning och så ????

den kan aldrig få gröna papper va?? då måste hingsten vara godkänd va????

men om jag betäcker avkomman sen med en godkänd hingst så bli dom papprena på den avkomman gröna då .. eller måste det gå ett till led innan i så fall... ????

Betäcker du avkomman med godkänd hingst får den vita papper.

Pappa, morfar och mormorsfar måste vara godkända för gröna papper.

Det är inte pappersfärgen utan raskoden som visar om hästen är renrasig. Pappersfärgen visar vilken status hästens stam har.

Det är vilken status hingsten har när fölet tillverkas som påverkar vilken färg avkomman får på papprena. Det spelar alltså ingen roll om hingsten blir godkänd senare, färgen på papprena ändras inte.

oki.. men om jag betäcker mitt sto med hingsten som inte är godkänd och sen betäcker den avkomman efter dom med en godkänd hingst så måste ju de fölet få gröna .. för då är ju pappan och alla på mammans sida godkända .. eller ha jag fel ..???

Du har fel. Alla på mammans sida är ju inte godkända eftersom hennes far inte är godkänd.
Upprepar ytterligare en gång, pappa, morfar och mormorsfar måste vara godkända för gröna papper.

För att få lite hum om kostnaderna, gå in på Flyinges hemsida, klicka på Avel & Sport - Viktig information - Vad kostar fölet .
Där kan du fylla i de olika kostnaderna så får du både med och utan moms.
Sedan kan det behövas många skick att få stoet dräktigt, bensinkostnader, veterinärbehandlingar m.m.

Förstår du inte att avkommans morfar inte är godkänd och därför blir det vita papper?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 187
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 305
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 658
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka