vad bli fölet???

Sv: vad bli fölet???

tack så mycket .. :)

team piaff ha väl bara dressyr hästar ..??
är ute efter en hopphingst till min i så fall....

Om du vill ha en godkänd hopphingst som inte kostar allt förmycket kan kanske Jeopardy 905 vara ett alternativ. Han kostar 1500 + 4000. Kommer stå på naturlig betäckning. Finns mer info att tillgå på vdlstud.se.

Bättre att välja en godkänd hingst i lägre prisklass än en som inte är godkänd tycker jag!

Finns flera ganska bra hopphingstar på naturlig betäckning, Haydn kostar 1500 + 4200 vid lev föl (+ moms)
Majim G är heller inte så dyr. Inte Szkopul heller. 88an står och så naturligt och är inte farligt dyr.

Det kostar lika mycket att föda upp en grå papprad som en grön papprad, ända skillnaden är hingstavgifterna som är den minsta utgiften i sammanhanget.

jo det vet jag att det kosta att föda upp en fölis , men de är inga problem , de som är problemet för mig är att 7-10 tusen är mycket pengar att bara betala så där ... i alla fall just nu ... därför letar jag efter en billig hingst , vill ha fram en hopphäst och en bra ridhäst till mig sj , så rätta sagt så bryr jag mig inte om stam och så .. men eftersom mitt sto är så grovt och lång, så behöver hon en smäcker och kort hingst , för att det ska passa henne .

men kolla så klart på godkända hingstar med , hälst ska det ju vara en , men ha man inte råd så , få man ju lösa det på annat sätt ... :)

var finns 88:an , hittar ingen info om honom ..???
hittade på szkopul , men inte 88:an ... :)

Vad skulle du betala för att betäcka med den icke godkända hingsten? Det måste ju vara nästan gratis om det ska bli billigare att ta en fölis med en icke godkänd hingst. Vänta hellre ett år och betäcka henne så hinner du lägga undan pengarna som du skulle betalt i år så får du en häst med gröna papper. Det är värt mer den dagen något hände o du måste sälja den. Eller så köp en färdig häst. Det är ju nästan billigare än att föda upp en ny häst om man räknar in alla kostnaderna från första seminerings tillfälle fram tills den är 3 år och kan börja ridas.

bägge två hingstanr ligger på 3 tusen . och då ingår bete och de ...

så vad jag kommer i få fall att lägga ut på betäckningen är 3 tusen , och sen kommer ju vet och undersökningar och så ... vet inte hur mycket de kommer upp i sammanlagt ...

kollade även på flyinges sida och räknade där ut på colmer ha jag för mig han hette , och de skulle gå på 15 tusen med han ....

men vad ligger ungefär dräcktighetsundersökningarna på ?? 500kr???

Men jämför du med ex Lancier som kostar 1500 vid språng och 3500 vid 90 dagar så skiljer det 2000. Dessa sparar du in eftersom du inte behöver blodtypa föräldrarna/betala språngrulla. Samt är billigare regavgift. Det är dessutom 10% billigare på 90dagars om man bokar innan mars. => 4650:-
Så det skiljer ca 1500 spänn jag har svårt att se ens den ekonomiska fördelen med en ej godkänd hingst.

Homme d'Honneur xx 1055 kostar 5000 i levande fölavgift. (ev + moms står inte på sidan) Men det verkar inte vara några avgifter förutom uppstallning.

Men jämför du med ex Lancier som kostar 1500 vid språng och 3500 vid 90 dagar så skiljer det 2000. Dessa sparar du in eftersom du inte behöver blodtypa föräldrarna/betala språngrulla. Samt är billigare regavgift. Det är dessutom 10% billigare på 90dagars om man bokar innan mars. => 4650:-
Så det skiljer ca 1500 spänn jag har svårt att se ens den ekonomiska fördelen med en ej godkänd hingst.

Om man sedan ska se krasst på det så är jag ganska övertygad om att den där Lancieravkomman blir värd mycket mer än 1500 kr mer vid en eventuell försäljning.
Jag hade absolut tyckt att Lancier-Krocket hade låtit intressant om jag skulle titta på häst. Jag är så övertygad om att Lancier är en underskattad hingst, och det är otroligt mycket hingst för pengarna. Tyvärr har jag aldrig träffat honom men läst och tittat på bilder. :)
/U

sen har vi ju hopphingsten hellrik 1065. en "bortglömd" hingst i mina ögon. han kostar 1500 + moms vid 20 dygns dräktighet + 5500+ moms vid levande föl.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 187
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 305
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 658
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka