Vad betyder förkortningarna?

R

Rigoletto

USCH, EUW, FINV, KBHV, JEUW, NORDV, NV, NUCH, GBSHCH, KBHJV

:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder förkortningarna?

USCH = Amerikansk Champion
EUW = FCI Europavinnare
FINV = Finsk vinnare
KBHV = Köpenhamnsvinnare
JEUW = FCI Junior Europavinnare
NORDV = Nordisk vinnare
NV = Norsk vinnare
NUCH = Norsk utställningschampion
GBSHCH = Engelsk utställningschampion

Tack så mycket!! Vad duktig du var!! :idea:

Jaha...!! Det kanske var därför Kimzor var så duktig då. ;)

Och vad är FCI (Europavinnare) ?

*kan inget om utställningar*

Och vad är FCI (Europavinnare) ?

*kan inget om utställningar*

F.C.I.
Féderation Cynologique International

Det är världens orginisationen för hund.

Internationella hundorganisationen heter på franska Fédération Cynologique Internationale och förkortas FCI. Organisationen har sitt säte i den belgiska staden Thuin. FCI grundades 1911 av kennelklubbarna i fem länder: Tyskland, Österrike, Belgien, Nederländerna och Frankrike. Idag är kennelklubbar från cirka 80 länder anslutna.

Syftet med FCI är att bevaka och främja kynologiska frågor, d.v.s. frågor som rör tamhundar och hundsport. FCI godkänner och registrerar vilka hundraser som kan betraktas som rastypiska och rasrena samt fastställer vilken rasstandard som ska gälla för dessa raser. Det sker genom att ett visst land tilldelas ansvaret för en viss hundras standard. När man talar om en hundras ursprungsland menar man det land som FCI utsett att ansvara för standarden, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som det historiskt korrekta ursprunget. FCI har delat in hundraserna i olika rasgrupper, vilket har betydelse vid hundutställningar och tävlingar i olika hundsporter. FCI legitimerar internationella domare, fastställer utställningsregler och övervakar internationella utställningar och tävlingar.

Tack för info.

Så om det finns ett EUW = FCI Europavinnare i stamtavlan, är det något fint då, om man nu skulle vara intresserad av sånt?

F.C.I.
Féderation Cynologique International

Det är världens orginisationen för hund.
.

Ett litet tillägg bara; U.S.A lyder inte under F.C.I (och kanske inte Canada heller, är osäker, finns säkert andra länder också) och har alltså bl.a sina egna rasstandarder :)

Tack för info.

Så om det finns ett EUW = FCI Europavinnare i stamtavlan, är det något fint då, om man nu skulle vara intresserad av sånt?

Varje år anordnas en utställning någonstans i Eur opa där BIR samt BIM (Bäst I Rasen samt Bäst I Motsatt kön dvs rasens bästa hane och tik) får titeln Europavinnare-EUW samt det år det handlar om (i år blir det alltså EUW-07) och har en hund den titeln betyder det egentligen bara att den domaren som dömde på den utställningen tyckte att just den hunden var finast den dagen. Har en hund dock ett flertal titlar så kan man ju ana att det är en mycket god representant för sin ras (eller att ägaren har råd och tid att åka på varenda utställning i hela världen ;) :smirk: )

nån som vet vad FINUCH SUCH & GBCH betyder?
dom enda förkortningar i min hunds stamtavla jag inte fattar, och dom är inte med på baksidan heller?:smirk:

FINUCH = Finsk utställningschampion
SUCH = Svensk utställningschampion
GBCH = Brittisk champion

okej, tack så mycket!:)

hon har värsta stammen:eek: :love:

Valpis farfar: INTUCH NORDUCH NORDV-04 PLCH WW-06
Valpis farmor: NUCH SUCH
Valpis morfar: DKUCH INTUCH SUCH SV-02 SV-03
Valpis mormor: INTUCH KBHV-98 NORDUCH NV-97

Bäst i motsatt kön. (D.v.s. tvåa efter Bäst i rasen)

Min har också "värsta stammen" :D :angel:

Pappa: NUCH, SUCH
Farfar: DKCH, INTCH (FCI), NUCH, NORDCH, SUCH
Morfar: FINCH, INTCH (FCI), NORDCH, SUCH, NORDV-01, KBHV -02

osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar