vad betyder färgen vid utställning

Rotterö

Trådstartare
Jag är ny . Har aldrig ställt ut
Jag fick råsa ,blått ,rött plastband
vad betyder det.
Gick vidare och fick där grönt plast band
Skulle jag köpt någon rosett? Misade detta i så fall

Sv: vad betyder färgen vid utställning

jag måste vara tög men jag hittar inte
röd blå råsa
är det ck??

röd = etta, blå = tvåa, rosa = championkvalitet

Hennes syster blev 1a och gick också vidare och blev 2a

Först bedöms ju kvalité, och där delar domaren ut rött band till de som är av riktigt bra kvalité, dvs 1. Alla som fått rött band går sedan vidare till konkurensen, och den som vinner för rött band, tvåan för blått band, trean gult, osv.

Så min gissning är att du fick en etta i kvalitén och placerades tvåa i konkurensen, dessutom tyckte domaren att din tik hade championkvalité, rosa

Tillägg
Ser att du fick grönt band i konkurensen, dvs 4. Hmm, undrar var det blåa kom ifrån

Senast ändrad:

Först bedöms ju kvalité, och där delar domaren ut rött band till de som är av riktigt bra kvalité, dvs 1. Alla som fått rött band går sedan vidare till konkurensen, och den som vinner för rött band, tvåan för blått band, trean gult, osv.

Så min gissning är att du fick en etta i kvalitén och placerades tvåa i konkurensen, dessutom tyckte domaren att din tik hade championkvalité, rosa

Tillägg
Ser att du fick grönt band i konkurensen, dvs 4. Hmm, undrar var det blåa kom ifrån

Vi gick in i ringen och de kollade på hundarna. Då blev vi 2a. Men jag fick rött blått rosa band.
Gick vidare då fick jag en 4e plats grönt

vad blir det av detta?

Då borde du fått CK och gått vidare till tävla om bästa tik. Du hade inte fått tävla i den klassen om du inte fått CK. Och där blev du då fyra gissar jag som är ett grönt band.

Kolla på kritiklappen, där skriver de i vad du fått.

Då borde du fått CK och gått vidare till tävla om bästa tik. Du hade inte fått tävla i den klassen om du inte fått CK. Och där blev du då fyra gissar jag som är ett grönt band.

Kolla på kritiklappen, där skriver de i vad du fått.

Så var det . Vi fick vår bedömning och gick vidare. Tävlade mot alla tikar där vi blev 4a, hennes syster blev 2a

Då ska du vara nöjd tycker jag :)

När man får hp eller mer, så tar du med kritiken till prisutlämningen och där får du köpa om du vill. Men man får också alltid något för sitt ck. Så du hade säkert fått en ck-rosett gratis.

Förlåt om jag stjäl tråden, bara en liten fråga:
Köper man rosetterna?? Får man dem inte?

Har var på hunduställning 1 gång i mitt liv med min cockerspaniel när han var valp. Han fick då HP, BIR, BIG och BIS reserv (femma).
Men nog slapp vi köpa rosetterna :p

Vissa rosetter får man och vissa får man köpa om man vill.
Om du tex bara får ett första pris, men inget mer. Så får du inte den rosetten. Men du får köpa den om du vill ha den.
Du hade även kunnat köpa när du var på utställningen med din hund. För du fick ju ett 1 a pris för få gå vidare mm, och den får man aldrig, så vill man ha många rosetter, så kan man köpa på sig :)

Vissa rosetter får man och vissa får man köpa om man vill.
Om du tex bara får ett första pris, men inget mer. Så får du inte den rosetten. Men du får köpa den om du vill ha den.
Du hade även kunnat köpa när du var på utställningen med din hund. För du fick ju ett 1 a pris för få gå vidare mm, och den får man aldrig, så vill man ha många rosetter, så kan man köpa på sig :)

Okej, då blev jag lite klokare!
Låter ändå konstigt att man ska köpa rosetterna.. Tänk om det vore så inom hästsporten? Hahaha, "Nej du får ingen rosett idag, du vann ju bara ena klassen"
:)

Nu stjäl jag också lite plats i tråden...! Om en valp får HP, är det bra eller....? HP och Bästa Valp. (Vid den stora utställningen i Hässleholm nyligen.)

Vad kostar en rosett ungefär`?
Valpis förstaprisrosett kostade 50:-

Leverantören, InterSilvi, tar ca. 34 kr. för en sådan, så det är ju en vinst om 16 kr. för arrangören.

Ja, en valp kan inte få CK. Så den kan bara få HP eller bli utan HP. Så du ska vara nöjd att "din" valp fick HP på en stor utställning, även fast den går som inoffciell för valpar. Men är ju ändå en domare som kan rasen som dömt hunden.

Arrangören får de säkert ännu billigare eftersom de köper så många åt gången.

29 kr./st. om man köper mer än 200. Enligt hemsidan. Sedan finns det ju säkert de som har specialavtal så att det blir ännu billigare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar