Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh vad spännande, jag tänkte tanken idag att jag ville starta en tråd om detta utryck eftersom det dyker upp i var och varannan ponny till salu-annons.Jag vet vad uttrycket i sig betyder, men jag ser det väldigt ofta i annonser där folk söker medryttare till sina hästar. Vad exakt betyder detta i praktiken när det gäller hästar? Hur kan det yttra sig?
Som @mysboll skrev så är oberäknelig en väldigt bra beskrivning. Min har en räv bakom örat/är oberäknelig, visar sig på uteritter där hon kan skritta lugnt på lång tygel för att i nästa sekund bralla till. Eller tro sig se spöken och tvärnita när man kommer i trav/galopp, därför går det aldrig att bara ”åka med” på henne. Även vid skritt för hand kan hon bete sig på liknande sätt.Jag vet vad uttrycket i sig betyder, men jag ser det väldigt ofta i annonser där folk söker medryttare till sina hästar. Vad exakt betyder detta i praktiken när det gäller hästar? Hur kan det yttra sig?
Jag håller också med.Jag tolkar det som @stjarnhimmel, att den är lite busig och kan hitta på saker (bli "rädd" och hoppa till, lägga in ett bocksprång i galoppen här och där, dra iväg för att äta gräs när man går med den i grimma, osv...) utan att det rör sig om något direkt farligt beteende. Att man behöver vara vaken och trygg som ryttare för att passa med den.
Istadig kanske är en bättre formulering för min dåJag håller också med.
Oberäknelig är något annat (i min värld).
Min häst är lite likadan och jag funderade också på vad rätt ord var för detIstadig kanske är en bättre formulering för min då![]()
En häst i mitt förra stall var så - när han kände för det kunde han bara dra. Det kunde vara in i närmsta öppna hage för att äta utlagt hö, eller i stallgången med ägaren ”bara för att”. En i nuvarande stall är likadan. På utsläppet en morgon väntade jag in hagkompisen, då såg hästen sin chans och bara drog. Ouppfostrade kallar jag såna hästar dockEn fd medryttarhäst hade en räv bakom öronen. Tex när jag en gång var ute och promenerade på en grusväg och träffade på en bekant. Vi stannade till och pratade en kort stund. Efter en stund ser jag em speciell blick i ögonen och sekund senare drar han iväg med världens kraft. Han drar ner i diket där det fanns en smaskig buske. Jag dras med ner i diket och det spelar ingen roll för det går inte att stoppa. Men efter att ha tagit några tuggor så går han snällt upp.
Ska läggas till att han aldrig gjorde något sånt med små barn eller nybörjare efter ett tag lärde jag mig att se när det var på väg dvs när han blev uttråkad och då fick man hitta på något.
Man kan kalla det ouppfustrat.En häst i mitt förra stall var så - när han kände för det kunde han bara dra. Det kunde vara in i närmsta öppna hage för att äta utlagt hö, eller i stallgången med ägaren ”bara för att”. En i nuvarande stall är likadan. På utsläppet en morgon väntade jag in hagkompisen, då såg hästen sin chans och bara drog. Ouppfostrade kallar jag såna hästar dock
Har ridit en häst som brukade låtsas bli rädd och hoppa jämfota om man var okoncentrerad. Den började alltid med att vicka ena örat fram och tillbaka, ”vaknade” man inte då så blev det hopp och skutt.En fd medryttarhäst hade en räv bakom öronen. Tex när jag en gång var ute och promenerade på en grusväg och träffade på en bekant. Vi stannade till och pratade en kort stund. Efter en stund ser jag em speciell blick i ögonen och sekund senare drar han iväg med världens kraft. Han drar ner i diket där det fanns en smaskig buske. Jag dras med ner i diket och det spelar ingen roll för det går inte att stoppa. Men efter att ha tagit några tuggor så går han snällt upp.
Ska läggas till att han aldrig gjorde något sånt med små barn eller nybörjare efter ett tag lärde jag mig att se när det var på väg dvs när han blev uttråkad och då fick man hitta på något.
Varför låtsas en häst bli rädd? Är det verkligen sant?Har ridit en häst som brukade låtsas bli rädd och hoppa jämfota om man var okoncentrerad. Den började alltid med att vicka ena örat fram och tillbaka, ”vaknade” man inte då så blev det hopp och skutt.
Den var inte olydig/istadig alls, utan det var när man var okoncentrerad.
Ja. Vissa hästar kan tänka så. Annat exempel, en bil kör förbi, hästen skrittar lugnt och makligt. Jag tänkte att det där gick ju bra *slappnar av*. Hästen: ”Aahhhhh!Varför låtsas en häst bli rädd? Är det verkligen sant?
Jag vet vad uttrycket i sig betyder, men jag ser det väldigt ofta i annonser där folk söker medryttare till sina hästar. Vad exakt betyder detta i praktiken när det gäller hästar? Hur kan det yttra sig?