Vad betyder det när en häst har ”en räv bakom örat”?

Räv bakom örat är för mej ungefär busig.
Och precis tvärtom oberäknelig.
Snarare busigt beräknelig.
En glad häst som älskar livet och älskar att hitta på saker.

Man säger att hästar inte är så och inte uträknade.
Men med min förra häst håller jag inte med riktigt.

Han hade en flock rävar bakom varje öra. Han var rolig dvs glad, glad och sprallig. Gjorde hyss som han faktiskt ibland visste var no-no men inte för att vara dum eller elak utan snarare känslan av att hitta på saker så det händer lite. Få oss att dra på munnen. Få oss att uppskatta livet liksom.
Nyfiken, stigletare, den som upptäckte nya marker och nya sätt. Undersökande och därmed utvecklande för flocken.

Jag skulle också säga busig men utan att det blir nödvändigtvis farliga situationer. Mycket tankar och åsikter ☺️

Men hade någon skrivit så i sin annons hade jag bett dem berätta exakt vad en räv bakom örat betyder för just dem, så slipper man förhoppningsvis missförstånd

För mig är det en snäll häst med humor som hittar på saker om den tycker det blir för lugnt och tråkigt :D Min första häst hade definitivt en räv bakom örat och var mycket uppfinningsrik men aldrig elak. Jag har träffat andra hästar med liknande sätt och de är generellt också väldigt smarta. Min första häst var också lite "gör först, tänk sedan" vilket gjorde det lite (för) intressant att hoppa med henne :rofl: För mig är "en räv bakom" örat något positivt, det är en glad häst som gillar livet.

Dock är det inte något jag hade satt i en annons, det är för luddigt och uppenbart något vi tolkar in olika saker i.

Min andra häst var också snäll och kunde hitta på saker men mer istadig snarare än humoristisk (fuxmärr efter Marino... :meh:) och jag skulle inte beskriva henne "med en räv bakom örat", hon hade inte det jag lägger in i det begreppet.

För mig är det en snäll häst med humor som hittar på saker om den tycker det blir för lugnt och tråkigt :D Min första häst hade definitivt en räv bakom örat och var mycket uppfinningsrik men aldrig elak. Jag har träffat andra hästar med liknande sätt och de är generellt också väldigt smarta. Min första häst var också lite "gör först, tänk sedan" vilket gjorde det lite (för) intressant att hoppa med henne :rofl: För mig är "en räv bakom" örat något positivt, det är en glad häst som gillar livet.

Dock är det inte något jag hade satt i en annons, det är för luddigt och uppenbart något vi tolkar in olika saker i.

Min andra häst var också snäll och kunde hitta på saker men mer istadig snarare än humoristisk (fuxmärr efter Marino... :meh:) och jag skulle inte beskriva henne "med en räv bakom örat", hon hade inte det jag lägger in i det begreppet.
Håller verkligen med, och höll på att försöka formulera något liknande. För mig måste inte en häst med räv bakom örat vara "olydig" eller ouppfostrad, utan den är glad och "sprittig". Det är lite svårt att sätta fingret på, men tänker jag på mina två hästar är det jättetydligt. Min unghäst har absolut både en och två rävar bakom öronen, medan min vuxna häst har noll. Den vuxna hästen är en mer introvert typ - inte sur alls, men ser inte poängen med att hitta på saker. Unghästen livar gärna upp tillvaron om det blir för tråkigt.

Jag tänker på seriehästen Mulle - den är förstås en karikatyr + förmänskligad, men ibland tänker jag på min unghäst på det sättet.

Jag sätter (förstås) inte upp ovana ryttare på unghästen, men nästan vem som helst kan få åka en tur på min vuxna häst.

Det uttrycket i en annons har alltid fått mig att aktivt inte välja den hästen. Just för att jag inte vet vad det betyder för just den säljaren. Är det en häst som plötsligt börjar bocka och bralla? Eller tvärstannar mitt i en galopp eller framför ett hinder? Eller gör en 180 graders på uteritten? Eller tar bettet och sticker? Samma sak när det står att den har mycket personlighet och humor. Hur ska jag kunna veta vad det betyder? Varför inte beskriva vad det är hästen gör liksom! Står det att den kan bli sprallig och bockar i galopp så kan jag ju bedöma om det är något jag kan hantera eller ej.

Ok oberäknelig och ouppfostrad är kanske fel ordval, OSTIMULERAD ? Är det ett bättre ord ?
I såna fall vad säger det om de ryttare som beskriver sina hästar så ?

Jag har då aldrig ägt hästar med "rävar bakom öronen". Visst kan de titta till på saker (stora stenar, KOR) men det är ju flyktdjur. Men att de "skulle hitta på bus" ??? ALDRIG ...
Håller med dig här jag ser ingen koppling till att djur skulle hitta på bus som vi kallar det, krypa under staket och liknande för att äta som någon nämnde är för mig inte bus. Det är en häst hästar gillar gräs.

Det uttrycket i en annons har alltid fått mig att aktivt inte välja den hästen. Just för att jag inte vet vad det betyder för just den säljaren. Är det en häst som plötsligt börjar bocka och bralla? Eller tvärstannar mitt i en galopp eller framför ett hinder? Eller gör en 180 graders på uteritten? Eller tar bettet och sticker? Samma sak när det står att den har mycket personlighet och humor. Hur ska jag kunna veta vad det betyder? Varför inte beskriva vad det är hästen gör liksom! Står det att den kan bli sprallig och bockar i galopp så kan jag ju bedöma om det är något jag kan hantera eller ej.
Samma här överhuvudtaget tycker jag dessa utryck är fåniga.
Skriv fakta om hästen, fyrkantigt och informativt.
Jag väljer också aktivt bort alla som har gråten i halsen och är mycket noga med det nya hemmet, det sistnämnda är så självklart för mig så det behöver inte nämnas.

Såna annonser lägger jag ingen energi på. Det kan ju betyda nästan vadsomhelst. I en annons kännas det ju som att det kan användas för att försköna något dom kan vara betydligt värre än charmigt busig.

Min häst har nog en och annan räv, har säkert använt det uttrycket någon gång. "Busig" är ju också ganska diffust begrepp och kan betyda lite vad som helst, oberäknelig skulle jag nog inte säga för det låter så dramatiskt. Men han har mycket humör, påverkas mycket av väder och vind. Inte jättestor respekt för tråden i hagen (rymt ett par gånger), kan studsa och bralla i ridningen och var ett tag hopplös på vårkanten när gräset började komma upp, tog varje chans som gavs att dra iväg. Kan också knyta upp knutar när han står uppbunden om han tröttnar.

Han är ung och ganska smart, påhittig helt enkelt men många skulle säkert kalla honom ouppfostrad 😅 🙈

Ett uttryck i engelskan som jag verkligen gillar och som jag ser ofta i div. annonser är "he takes confidence from his rider". Jag tycker det är ett himla fint och träffande sätt att beskriva en häst som kanske är lite osäker, grön eller tittig, utan att fokus för den delen blir på att det är något "fel" på hästen. Det blir liksom mer fokus på hur man som ryttare behöver göra och vara för att trivas ihop med hästen.

Håller med dig här jag ser ingen koppling till att djur skulle hitta på bus som vi kallar det, krypa under staket och liknande för att äta som någon nämnde är för mig inte bus. Det är en häst hästar gillar gräs.

Det var min häst och jag kallade det inte bus utan smart 😄
Han annonserades heller inte ut som en häst med en räv bakom örat utan med en saklig och tydlig annons.

Det var min häst och jag kallade det inte bus utan smart 😄
Han annonserades heller inte ut som en häst med en räv bakom örat utan med en saklig och tydlig annons.
Ja jag menade inte att du kallade det för bus men att det beteende säker kan beskrivas som bus 😅 bland annat bland ägare till hungriga shettisar. Jag tycker precis som du snarare det handlar om att det är naturligt för hästar att söka föda.

En häst jag var medryttare på smet ut på stallplan en gång när jag glömt boxdörren öppen. När jag fick veta det gick jag för att ta in den men när den såg mig så gick den till sin hage. Okej, den ville vara ute, tänkte jag, och bad en annan person ta in hästen när h*n skulle hem.
Häst nöjd, fick vara ute lite extra. :)

Såna annonser lägger jag ingen energi på. Det kan ju betyda nästan vadsomhelst. I en annons kännas det ju som att det kan användas för att försköna något dom kan vara betydligt värre än charmigt busig.

Så tänker jag också. Har aldrig svarat på en annons där den formuleringen står med. Och tycker den gör det titt som tätt.

Min mammas häst hade en räv bakom örat. Hon gillade att hitta på bus, men anpassade den efter vem som satt på hennes rygg/vem som hanterade henne. Så med barn var hon supersnäll (jag kunde rida ut på henne med sällskap som 11 åring), men med tonåringar och vuxna så bockade hon, och kunde sticka på skoj. Vilket hon även började göra med mig när jag blivit tonåring och fått lite längd etc så jag kunde parera hennes bus. Samma sak i hanteringen, saker min mamma inte kunde övertyga henne om gjorde hon utan att blinka om min 8 åriga lillasyster tog över.

Min häst var supersnäll men reagerade ibland med bockade och var reaktiv men utan förmågan att anpassa sig till ryttarens förmåga och man kunde flyga av honom rejält. Han var också olika i hanteringen med olika människor men snarare utifrån vem han litade på. Jag hade också en ponny som verkade plotta för hur han skulle kunna få små barn och nybörjare att gråta utan att de han såg som auktoriteter upptäcke det. De här två nedan är inte hästar som hade rävar bakom öronen. Utan jag skulle beskriva den ena som känslig och reaktiv och med en tendens att flyga i luften. Och den andra som en småelak och intelligent tävlingsponny.

Jag brukar säga att vår minishettis har en räv bakom örat och med det menar jag att hon är snäll men påhittig. Plockar med saker, knuffar på skottkärran när man mockar, säger vad hon tycker utan att vara dum. Hon är snäll men jag litar tex inte på att hon skulle uppföra sig problemfritt med barn om inte jag är med (tvärtom, jag vet hon skulle försöka bestämma totalt om inte jag eller annan vuxen är med).

Så tänker jag också. Har aldrig svarat på en annons där den formuleringen står med. Och tycker den gör det titt som tätt.
Samma här! Aldrig igen. Inte värt att dö för någon annans häst liksom.

• Gilla
Reactions: abc

Liknande trådar

Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 136
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 561
Senast: Habina
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många... 2
Svar
32
· Visningar
1 606
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka