Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Journalister ska granska, journalistik handlar inte bara om klick - det är en väldigt ytlig förståelse. Uppgiftslämnare har källskydd i Sverige.Det enda man kan vara säker på som är sant är att artikeln är skriven för att få klick och att angivarna vill vara anonyma och just nu finns det inga uppgifter eller bevis på vilka angivarna är, bara spekulationer. Eller?
Ja det hade det kanske, jag måste dock erkänna att hade jag själv varit inblandad hade nog mitt fokus varit på direkt damage control och jag hade antagligen inte tänkt och agerat utifrån ett vidare perspektiv.Hade ju varit superfint om ridskolan hade vågat respondera med något liknande, framåtsyftande förslag eller behov i ett försök att beskriva sina svåra förutsättningar som ges de flesta stadsnära ridskolor strukturellt, istället för att ringa in en enskild individ som problemet.
Det enda man kan vara säker på som är sant är att artikeln är skriven för att få klick och att angivarna vill vara anonyma och just nu finns det inga uppgifter eller bevis på vilka angivarna är, bara spekulationer. Eller?
Nu läser du mitt inlägg som fan läser bibelnFLERA av "anklagelserna" i artikeln är ju BEKRÄFTADE av DRK själva. De har själva sagt att de STRÄVAR efter att hästarna ska få en hagtid på 1,5-3 timmar / dag (dvs det är inte ens SÄKERT att de får denna tid) och att de haft X antal kolikfall i år (kommer inte ihåg deras summa) och flera buköppningar. De har även bekräftat att en häst varit halt ena dagen men redan dagen efter gått på lektioner och även skrivit om den "synskadade/sydnedsatta" ponnyn.
Vilka anklagelser anses vara osanna i artikeln ?
Ur länkenJa här finns ju den informationen direkt från ridskolan, lite svårt att hitta så länkar: https://djursholmsridklubb.se/till-dig-som-ar-medlem-i-djursholms-ridklubb/
@LenaH
Jag blir även förvirrad ang. att det står blodcancer, men så sätts det in antibiotika? Är det att han fick en bakterie infektion och samtidigt så upptäcktes att han troligen hade blodcancer som förvärrade det?Ur länken
"Den 22 februari 2025 noterades att Lucky var hängig med nedsatt aptit och sämre allmäntillstånd. Den 2 mars fick han feber. Den 6 mars steg febern och veterinär tillkallades, som tog blodprov. Resultaten av dessa visade mycket dåliga värden som tydde på en allvarlig underliggande sjukdom, såsom blodcancer eller liknande. Hans tillstånd försämrades trots behandling, och söndagen den 9 mars sattes antibiotika (Tetracyklin) in. Dagen därpå försämrades han ytterligare, och på kvällen hade han hög puls – ett tecken på allvarlig påverkan.
Tidigt på morgonen tisdagen den 11 mars var vår veterinär Eva-Marie Levin på plats. Tillsammans togs det tunga men nödvändiga beslutet att låta Lucky somna in"
Hästen visar symptom på sjukdom den 22 februari. NIO dagar senare får den feber. FYRA dagar senare stiger febern och veterinär tillkallas. Det är då TRETTON dagar med sjukdomssymtom, nästan två veckor.
Det låter helt vansinnigt att avvakta två veckor med att tillkalla veterinär, och särskilt att fortsätta avvakta när hästen får feber?
Så för att någon väljer att vara anonym är de opålitliga som inte står för vad de säger? Ungefär som att de som läckte angående vad som hände i Danmark hos Helgstrand hittade på allt?Nu läser du mitt inlägg som fan läser bibeln
Jag skriver lite tydligare
Den enda man kan vara SÄKER på som är sant är
att artikeln är skriven på ett visst sätt för att få klick - tex "hästarna fick magarna uppskurna"
och
att angivarna vill vara anonyma och just nu finns det inga uppgifter eller bevis på vilka angivarna är, bara spekulationer. Eller?
Det sista Eller? är alltså en fråga, är det någon som har några bevis på vilka angivarna är?
Jag tolkar som att den är log och äter dåligt, får feber som stiger och när det väl tas blodprov har den enormt avvikande och dåliga blodvärden som ger misstanke om bla cancer. Någon form av behandling sätts in, och när hästen ändå blir sämre sätts antibiotikan in. Kanske för att man i det läget inte har diagnos utan bara misstanke och det skulle kunna vara något annat som antibiotika biter på, eller en komplikation som du är inne på.Jag blir även förvirrad ang. att det står blodcancer, men så sätts det in antibiotika? Är det att han fick en bakterie infektion och samtidigt så upptäcktes att han troligen hade blodcancer som förvärrade det?
oj! vilken vändning.. du verkar vilja få mitt inlägg att handla om något jag inte saSå för att någon väljer att vara anonym är de opålitliga som inte står för vad de säger? Ungefär som att de som läckte angående vad som hände i Danmark hos Helgstrand hittade på allt?
Det där var en av de tjockaste halmgubbar jag sett på länge!Så för att någon väljer att vara anonym är de opålitliga som inte står för vad de säger? Ungefär som att de som läckte angående vad som hände i Danmark hos Helgstrand hittade på allt?
Och så vet vi att ridskolan anklagar dessa anonyma angivare (som ej kan försvara sig eftersom det skulle hota deras anonymitet) för att ha utsatt dom för hot och kravbrev- hot och kravbrev som än så länge är bara obekräftade anklagelser eftersom dom varken presenterat nåt bevis på det eller anmält det officiellt till polisen. (Varför en professionell & etablerad verksamhet som denna som inte har nåt att gömma valt att inte anmäla när det gäller en såpass stor summa är, för mig iallafall, högst oklart?)oj! vilken vändning.. du verkar vilja få mitt inlägg att handla om något jag inte sa
jag upprepar
Den enda man kan vara SÄKER på som är sant är
att artikeln är skriven på ett visst sätt för att få klick - tex "hästarna fick magarna uppskurna"
och
att angivarna vill vara anonyma och just nu finns det inga uppgifter eller bevis på vilka angivarna är, bara spekulationer. Eller?
Det sista Eller? är alltså en fråga, är det någon som har några bevis på vilka angivarna är?
Ja det hade det kanske, jag måste dock erkänna att hade jag själv varit inblandad hade nog mitt fokus varit på direkt damage control och jag hade antagligen inte tänkt och agerat utifrån ett vidare perspektiv.
Fast jag är rätt säker att lämna ut en stämning från en anställd öppet är emot lag. Vilket att ta upp att det kan handla om en vendetta inte är.Om dom verkligen skulle bete sig som ”seriös arbetsgivare” så hade dom inte ens dragit upp det här med utpressning/vendetta i första läget. Nu tog dom upp det offentligt i sitt officiella uttalande, så då har dom satt igång nåt som dom får fullfölja. Man kan inte bara slänga ifrån sig allvarliga anklagelser sådär utan grund. Och tydligen är det nån från verksamheten som inte kan hålla sig för att berätta saker för nu cirkulerar det vilda spekulationer inom sociala kanaler om en viss specifik person, spekulationer som t.o.m. ridskolans elever upprepar utan att tänka för. Spekulationer som kan förstöra denna persons karriär, som inte har en hel ridskola av elever bakom sig som stöd.
Ridskolan är dessutom en offentlig verksamhet öppen för allmänheten, som tar del av kommunala skattemedel. Kommunens invånare som med sina skattepengar betalar för personalens lön borde väl få veta vad som pågår i kommunens verksamheter. Speciellt när skattepengarna verkar inte gå till att ge hästarna den utevistelse dom förtjänar- nåt som skulle även kunna bidra till att förebygga kolikfall som kräver veterinärvård och dyra operationer.
Och ja, som jag redan skrivit innan så är detta med stämma nån nåt som ridskolan inte uttalat sig om. Är bara jag som tog upp när jag borde inte ens ha gjort det, så nu kan vi bortse och sluta diskutera det.
Stämning? Ridskolan har väl bara skrivit att dom fick ett kravbrev så jag tänker att det bara nåt informellt kravbrev typ? För om man stämmer nån som utpressning bör det väl bli ogiltigt isåfall?? Dom skrev ju att personen hotade med att anmäla till myndigheter & kontakta pressen om dom inte betalade.Fast jag är rätt säker att lämna ut en stämning från en anställd öppet är emot lag. Vilket att ta upp att det kan handla om en vendetta inte är.
Formellt brukar det heta stämning om man skickar ett kravbrev till sin arbetsgivare. I övrigt vet ju varken du eller jag vad som har hänt eller hur belevrad personen ifråga är att formulera sig i juridisk skrift. Jag hade dock blivit skitförbannad om det lades ut till allmän beskådan om jag skickat ett kravbrev (som vi kan kalla det även om jag rent juridiskt skulle säga stämning) till en gammal arbetsgivare, det finns inget lagstadgat krav på att arbetsgivare ska omfattas av sekretess men både arbetsgivare och arbetstagare har en lojalitetsplikt som fortgår även efter en anställning. Även om det retar gallfeber på folk som är nyfikna.Stämning? Ridskolan har väl bara skrivit att dom fick ett kravbrev så jag tänker att det bara nåt informellt kravbrev typ? För om man stämmer nån som utpressning bör det väl bli ogiltigt isåfall?? Dom skrev ju att personen hotade med att anmäla till myndigheter & kontakta pressen om dom inte betalade.
Om dom bara hade skickat ett formellt kravbrev, där dom efterfrågar pengar som dom anser ridskolan är skyldig dom- då hade jag kunnat tro dig. Men här påstås det dom även hotat med att ”om du inte betalar så kommer jag göra si och så” då blir det ju utpressning vilket är såklart olagligt… Har svårt att tänka mig att kravbrevet skulle isåfall ha nån formell betydelse i rätten.Formellt brukar det heta stämning om man skickar ett kravbrev till sin arbetsgivare. I övrigt vet ju varken du eller jag vad som har hänt eller hur belevrad personen ifråga är att formulera sig i juridisk skrift. Jag hade dock blivit skitförbannad om det lades ut till allmän beskådan om jag skickat ett kravbrev (som vi kan kalla det även om jag rent juridiskt skulle säga stämning) till en gammal arbetsgivare, det finns inget lagstadgat krav på att arbetsgivare ska omfattas av sekretess men både arbetsgivare och arbetstagare har en lojalitetsplikt som fortgår även efter en anställning. Även om det retar gallfeber på folk som är nyfikna.
Problemet med det är ju att arbetstagaren kan gå anonym till media - medan arbetsgivaren inte kan det för lägger de ut stämningen (kravet) så är det ändå de som kan åka dit. Arbetstagaren har även till exempel visselblåsartjänsten på sitt pluskonto, men jag är inte säker på att aftonbladet räknas som en god källa att visselblåsa till?
Rent formellt så går väl en stämning via tingsrätten och inte ett brev från fd arbetstagare till fd arbetsgivare?Formellt brukar det heta stämning om man skickar ett kravbrev till sin arbetsgivare. I övrigt vet ju varken du eller jag vad som har hänt eller hur belevrad personen ifråga är att formulera sig i juridisk skrift. Jag hade dock blivit skitförbannad om det lades ut till allmän beskådan om jag skickat ett kravbrev (som vi kan kalla det även om jag rent juridiskt skulle säga stämning) till en gammal arbetsgivare, det finns inget lagstadgat krav på att arbetsgivare ska omfattas av sekretess men både arbetsgivare och arbetstagare har en lojalitetsplikt som fortgår även efter en anställning. Även om det retar gallfeber på folk som är nyfikna.
Problemet med det är ju att arbetstagaren kan gå anonym till media - medan arbetsgivaren inte kan det för lägger de ut stämningen (kravet) så är det ändå de som kan åka dit. Arbetstagaren har även till exempel visselblåsartjänsten på sitt pluskonto, men jag är inte säker på att aftonbladet räknas som en god källa att visselblåsa till?
Det är dock möjligt skicka ett befogat kravbrev och sen göra sig skyldig till utpressning.Om dom bara hade skickat ett formellt kravbrev, där dom efterfrågar pengar som dom anser ridskolan är skyldig dom- då hade jag kunnat tro dig. Men här påstås det dom även hotat med att ”om du inte betalar så kommer jag göra si och så” då blir det ju utpressning vilket är såklart olagligt… Har svårt att tänka mig att kravbrevet skulle isåfall ha nån formell betydelse i rätten.
Jag är inte insatt i juridik (som det nog märkts) så kan mkt väl ha fel men skulle isåfall behöva se en konkret källa på att det du påstår stämmer.