Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Fast vi får ju ingen basfakta från ridskolan. De hävdar hämndaktion och vendetta utan att förklara vad som egentligen är hämnd, varför det är hämnd och hur det är hämnd.

Baserat på vad som kommit fram här i tråden med tidslinje och vilket kunskapskapital de olika sidorna har så känner jag mig väldigt tvivlande på att det är himla bra med det gamla styret. Sen är ju artikeln usel hur den är skriven med "skära upp magar" och allt, men nog tusan ligger det en hund begraven kring hästhållningen. Det ser vi ju svart på vitt med svaret om hagtid och prioriteringen av mark.

Så min slutsats är åtminstone att ridskolan HAR problem i sin hästhållning.
Fast nja igen.
Den som använder orden hämnd och vendetta är ju du och inte ridskolan.

Det här är ju problemet med när saker sprids på sociala medier - att människor gör som du och drar egna slutsatser utan egentlig insyn.

Att hästhållningen inte är optimal för anläggningar i tättbebyggda samhällen är vi nog alla överens om men jag ser inte någon hundkyrkogård där du ser den utan ett större problem än just Djursholms ridskola.

+ @Fiorano

Fast nja.
Jag tycker inte ridskolan eller klubben överreagerar om man läser vad de lägger ut offentligt.

Ingenstans står det att de överväger att stämma nån reporter eller liknande utan det var ju nån i den här tråden som fick för sig.

Idag med sociala medier så försvinner inte saker på samma sätt som förut och mtp så många personers "känsla" av hur det minsann ligger till utan att ens ha basfakta bara i den här tråden så förstår jag att man tycker det är väldigt tufft.
Fast också näe, har man inte någonting att dölja så har man inte. Folk både ser och märker när dom är där hur läget är och dom lär inte gå i någon konkurs direkt pga en gammal sur anställd som härjar.

Låter överlag som en ridskola som har mycket att förbättra, dom har alldeles för mycket hästar än vad dom kan/vill ta hand om uppenbarligen.

Att hästhållningen inte är optimal för anläggningar i tättbebyggda samhällen är vi nog alla överens om men jag ser inte någon hundkyrkogård där du ser den utan ett större problem än just Djursholms ridskola.
Detta är ju sakfrågan som kvarstår oberoende av konflikten, men blivit uppmärksammad i artikeln pga konflikten.

Jag vill hävda att den är värd att granska oavsett uppgiftslämnarnas eventuellt personliga motiv, både på Djursholm och andra ridskolor med liknande utmaningar. Samtidigt finns det också ridskolor i framkant där hästarna har långa dagar i hagen innan lektionerna börjar. Det går att tänka annorlunda trots att många ridskolor i centrala Stockholm delar utmaningarna med för lite mark.

Journalisters uppgift är inte att väcka opinion utan att granska. I bästa fall kan granskningar som denna vara med att uppmuntra diskussion kring ridskolors möjligheter och utmaningar, men det är om vi inom fältet är med att våga tänka progressivt och skapar utrymme för det samtalet.

Fast nja igen.
Den som använder orden hämnd och vendetta är ju du och inte ridskolan.

Det här är ju problemet med när saker sprids på sociala medier - att människor gör som du och drar egna slutsatser utan egentlig insyn.

Att det skulle vara en vendetta med hämndmotiv var väl ändå väldigt tydligt i artikeln? Det är ju ridskolan som skyller på hämndmotiv där de fått "miljonkrav" från fd anställd. Är verkligen inte jag som hittar på nåt om hämndmotiv.

Att det skulle vara en vendetta med hämndmotiv var väl ändå väldigt tydligt i artikeln? Det är ju ridskolan som skyller på hämndmotiv där de fått "miljonkrav" från fd anställd. Är verkligen inte jag som hittar på nåt om hämndmotiv.
Två personer tidigt i denna tråd som säger sig ha insyn har också använt begreppen ”hämndaktion” och ”vendetta”.

Ingen seriös arbetsgivare / företag skulle gå ut med saker som ligger till grund för en arbetsrättslig konflikt bara för att pöbeln anser det.
Fast nja.
Jag tycker inte ridskolan eller klubben överreagerar om man läser vad de lägger ut offentligt.

Ingenstans står det att de överväger att stämma nån reporter eller liknande utan det var ju nån i den här tråden som fick för sig.

Idag med sociala medier så försvinner inte saker på samma sätt som förut och mtp så många personers "känsla" av hur det minsann ligger till utan att ens ha basfakta bara i den här tråden så förstår jag att man tycker det är väldigt tufft.
Verkligen! Och att så många utgår ifrån att hon fick gå p g a att hon försökte förbättra hästvälfärden p g a hennes "titel".
Om dom verkligen skulle bete sig som ”seriös arbetsgivare” så hade dom inte ens dragit upp det här med utpressning/vendetta i första läget. Nu tog dom upp det offentligt i sitt officiella uttalande, så då har dom satt igång nåt som dom får fullfölja. Man kan inte bara slänga ifrån sig allvarliga anklagelser sådär utan grund. Och tydligen är det nån från verksamheten som inte kan hålla sig för att berätta saker för nu cirkulerar det vilda spekulationer inom sociala kanaler om en viss specifik person, spekulationer som t.o.m. ridskolans elever upprepar utan att tänka för. Spekulationer som kan förstöra denna persons karriär, som inte har en hel ridskola av elever bakom sig som stöd.

Ridskolan är dessutom en offentlig verksamhet öppen för allmänheten, som tar del av kommunala skattemedel. Kommunens invånare som med sina skattepengar betalar för personalens lön borde väl få veta vad som pågår i kommunens verksamheter. Speciellt när skattepengarna verkar inte gå till att ge hästarna den utevistelse dom förtjänar- nåt som skulle även kunna bidra till att förebygga kolikfall som kräver veterinärvård och dyra operationer.

Och ja, som jag redan skrivit innan så är detta med stämma nån nåt som ridskolan inte uttalat sig om. Är bara jag som tog upp när jag borde inte ens ha gjort det, så nu kan vi bortse och sluta diskutera det.

Ridskolan är dessutom en offentlig verksamhet öppen för allmänheten, som tar del av kommunala skattemedel. Kommunens invånare som med sina skattepengar betalar för personalens lön borde väl få veta vad som pågår i kommunens verksamheter. Speciellt när skattepengarna verkar inte gå till att ge hästarna den utevistelse dom förtjänar- nåt som skulle även kunna bidra till att förebygga kolikfall som kräver veterinärvård och dyra operationer.
Fast alltså nej. Nej. Nej.

Kommunen betalar verkligen INTE några löner eller hästkostnader med skattemedel.
Ridskolan är ett privat företag som vilken firma som helst.

Gud, jag blir alldeles matt över felaktigheterna som sprids i den här tråden.

Kommunen betalar verkligen INTE några löner eller hästkostnader med skattemedel.

Ehh… jo.

”Samverkan med Danderyds kommun har verkligen intensifierats i är och det har genomförts mycket givande möten med framför allt Bildningsförvaltningens Kultur & Fritidskontor.

Förståelsen och stödet är stort för att kunna bibehålla en god kvalité på verksamheten och fortsatt ha ett bra "erbjudande" till våra medlemmar.” (Utdrag ur deras ”verksamhets- och förvaltningsberättelse” år 2024)

Fortfarande används inte ord som vendetta eller hämnd och jag gillar när man ger fan i att dra egna slutsatser om saker man inte känner till men sure, jag kan släppa det.

Okej, jag tänkte på kravbrev/pengar och om ev polisanmälan, glömde förtydliga det! Håller med om att vidare spekulationer och hämd/vendetta är helt onödigt, det bidrar inte till att fokusera på grundproblemet/en i hästhållningen tycker inte jag.

Ehh… jo.

”Samverkan med Danderyds kommun har verkligen intensifierats i är och det har genomförts mycket givande möten med framför allt Bildningsförvaltningens Kultur & Fritidskontor.

Förståelsen och stödet är stort för att kunna bibehålla en god kvalité på verksamheten och fortsatt ha ett bra "erbjudande" till våra medlemmar.” (Utdrag ur deras ”verksamhets- och förvaltningsberättelse” år 2024)
Nej nej nej. RIDKLUBBEN får stöd av kommunen men det är fortfarande inte ridklubben som driver ridskolan.

Edit: För typ 40 år sen bekostade kommunen en fritidsledare på Djursholm tex, det kanske man gör än idag? Den personen har ju dock ingenting med driften av ridskolan att göra.

Felaktigheter? Typ det enda är att du försökte rätta mig ang. EUs man fast det visade sig att du rättade fel?

Felaktigheter? Typ det enda är att du försökte rätta mig ang. EUs man fast det visade sig att du rättade fel?
Vi syftade på olika karlar? ;)
Du har f ö också påstått att ridskolan skulle stämma en journalist.

Men ja, just det här med att flera (inte bara du) verkar ha svårt att skilja på klubb och ridskola gör att det blir en massa felaktigheter.
Jag vet att det ute i landet är vanligt med föreningsdrivna ridskolor men i Stockholmsområdet skulle jag säga att de privatdrivna är i majoritet.

Vi syftade på olika karlar? ;)

Men ja, just det här med att flera (inte bara du) verkar ha svårt att skilja på klubb och ridskola gör att det blir en massa felaktigheter.
Jag vet att det ute i landet är vanligt med föreningsdrivna ridskolor men i Stockholmsområdet skulle jag säga att de privatdrivna är i majoritet.

Jag har medvetet inte ens försökt förstå (eller kommentera) för det blir väldigt krångligt för mig när de dessutom tex i min länk taggar både ridklubb och ridskola, rubriken vänder sig till medlemmarna i ridklubben och innehållet handlar om hur ridskolan drivs och sköts och ridskolehästarna. Hoppas bara att detta i slutändan leder till något bättre för hästarna!

Jag har medvetet inte ens försökt förstå (eller kommentera) för det blir väldigt krångligt för mig när de dessutom tex i min länk taggar både ridklubb och ridskola, rubriken vänder sig till medlemmarna i ridklubben och innehållet handlar om hur ridskolan drivs och sköts och ridskolehästarna. Hoppas bara att detta i slutändan leder till något bättre för hästarna!
Ja, jag tycker diskussionen om hagvistelse och konsekvenser av för liten sådan är högst relevant och skulle gärna se lagstadgade mått och tid.

Jag skulle också tycka det var sjukt bra om det kunde finnas stöd för konvertering till lösdrift för ridskolor och håller med den (du?) som skrev om att hellre lösdrift och spiltor ett par timmar om dagen är bättre än boxar och liten utevistelse.

Nej nej nej. RIDKLUBBEN får stöd av kommunen men det är fortfarande inte ridklubben som driver ridskolan.
Men herregud, ridskolan är inte såpass separat som du tror. Det är t.o.m. inkluderat i klubbens utdrags och förvaltningsberättelse. Står saker om vilka ridskolehästar som köpts in, vilka som gått bort. Finns ett stycke om hästvälfärd.

Vi syftade på olika karlar? Nej, du försökte rätta mig när jag inte hade fel. Och ja, jag har redan diskuterat i tråden detta med att jag skrev att dom skulle stämma- TVÅ GÅNGER. Dessutom när jag tog upp det så var det inget påstående, det var spekulation. Jag skrev ”SKA DOM stämma försöka stämma journalisten?” med FRÅGETECKEN!! Jag har alltså inte hävdat som fakta att dom skulle….

Och ang. hämd/vendetta- vem. bryr sig. Vilka ord dom använder blur ändå samma sak i slutändan. Dom skrev att dom fått hot & personen skickat dem kravbrev på miljonbelopp. Det är allvarligt oavsett hur man tolkar.

Ja, jag tycker diskussionen om hagvistelse och konsekvenser av för liten sådan är högst relevant och skulle gärna se lagstadgade mått och tid.

Jag skulle också tycka det var sjukt bra om det kunde finnas stöd för konvertering till lösdrift för ridskolor och håller med den (du?) som skrev om att hellre lösdrift och spiltor ett par timmar om dagen är bättre än boxar och liten utevistelse.

Ja, stöd för det är verkligen en bra idé!!

Ridskolan är dessutom en offentlig verksamhet öppen för allmänheten, som tar del av kommunala skattemedel. Kommunens invånare som med sina skattepengar betalar för personalens lön klubbens verksamhet borde väl få veta vad som pågår i kommunens verksamheter. Speciellt när skattepengarna verkar inte gå till att ge hästarna den utevistelse dom förtjänar- nåt som skulle även kunna bidra till att förebygga kolikfall som kräver veterinärvård och dyra operationer.
Nä men verkar som att ridskolan ska ta någon form av rättslig åtgärd mot dessa personer, eller journalisten, eftersom lillamy skrev att de "inte får uttala på grund av ärendet som pågår". Ska dom försöka stämma journalisten för förtal? ta rättsliga åtgärder? Isåfall undrar jag vilken sorts motbevis dom har på sin sida för dom kan ju inte stämma utan bevis? I deras uttalande står det om ett "skriftligt kravbrev på miljonbelopp", finns det verkligen ett sånt brev?... Även om det dom tar upp kan va rimligt så är det ju ändå ganska skevt av detta fd personal att försöka kräva pengar från ridskolan- om det verkligen stämmer att dom gjort det... Och ridskolan skrev att dom har "övervägt anmäla till polisen", varför inte om dom har ett skriftligt kravbrev som bevis?
Så, nu har jag rättat så alla kan va nöjd.

Hade ju varit superfint om ridskolan hade vågat respondera med något liknande, framåtsyftande förslag eller behov i ett försök att beskriva sina svåra förutsättningar som ges de flesta stadsnära ridskolor strukturellt, istället för att ringa in en enskild individ som problemet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka