Vad betyder det för din häst då du....

Sv: Vad betyder det för din häst då du....

På våra pållar så betyder ihållande stadigt tryck från skänkeln att de skall söka sig mot bettet och ge efter i nacken. Trycket lättar jag givetvis så fort jag får rätt eftergift. Men vill jag däremot att de skall framåt så far de iväg! Det är fantastiskt egentligen hur de klarar skilja på denna signal och skänkel framåt!!

Jaha, det är där det brister för oss.
Min häst vill gärna fräsa på framåt så han "misstolkar" nog mig med flit ibland den huliganen ;)

För mig betyder skänkel energi. Och vart energin ska ta vägen styr jag med sitsen. Den kan gå fram, samla eller backa beroende på hur jag sitter. Oftast använder jag nog dock en skänkel i taget.

diving-leber var inne på det som jag i helgen fick som uppgift att lära min häst, en islänning. Hon var extremt stressad, och huvudet rätt upp mest. Tränaren red, och sade hon var "felprogrammerad", dvs att för henne betydde skänkel, stressa upp dig o upp med huvudet o pinna på! Nepp, jag fick lära hästen, att drivning, betyder fram och ner! Driver jag nu, så tar hästen automatiskt fram-ner huvudet, alltså söker sig mot lång-låg form!
Det är ju typ hur bra som helst!! Vad mkt gratis man får där! Känns det som iaf..
Åsikter gällande detta?

Det är precis det där jag försöker få alla som vill ha tips om skarpa bett, martingal o graman att fatta :cool: För mig finns det inget annat sätt att rida än att lära dem det från början. Är hästen felriden lär jag in det igen. Precis som du säger blir det såååå mycket lättare att börja rida och komma åt dem.

För min häst betyder en mjuk kramning med båda skänklarna/vaderna just korta upp dig, samla dig, trampa under dig och bär dig mer, ligger inte på, var inte framtung. Eller iaf det SKA betyda det. Är han på tå och ligger på gör jag en tydlig halvhalt samtidigt som jag kramar om honom lite hårdare med skänklarna just för att betona att han INTE varken kan eller ska sprigna ifrån arbetet och att skänklarna INTE betyder skyffla på mer utan att de betyder bär mer. Han är väldigt smart och förstår grundhjälpen väldigt väl så han fattar varenda gång och hejdar sig.

Är han bara spänd och hög i nacken så betyder det (mjukare, oftast bara antydning i sitsen/överskänklen i kombination med en ännu lättare hand/eftergift) läng ut halsen, sök dig till bettet framåt-nedåt, slappna av, kom mer genom ryggen, vila i steget. Dvs jag sänker min häst genom att hålla om, inte genom div tygeltag utan jag släpper snarare på tygeln.

Senast ändrad:

När jag ger ett jämt mjukt tryck med vaderna så betyder det för min häst att han ska skritta i ett friskt tempo och sänka halsen.....:)

Senast ändrad av en moderator:

Exploderar framåt ;) Är rätt så känslig med skänklarna

Dags att säga vad du lärde dig nu?

Hästen ska öka takten i gångarten den just då befinner sig i, helst få med sig bakbenen mer då.

Här är det kortfattade svar jag skrev, om vad vi fick lära oss, att drivning betyder; sök dig fram-ner..

diving-leber var inne på det som jag i helgen fick som uppgift att lära min häst, en islänning. Hon var extremt stressad, och huvudet rätt upp mest. Tränaren red, och sade hon var "felprogrammerad", dvs att för henne betydde skänkel, stressa upp dig o upp med huvudet o pinna på! Nepp, jag fick lära hästen, att drivning, betyder fram och ner! Driver jag nu, så tar hästen automatiskt fram-ner huvudet, alltså söker sig mot lång-låg form!
Det är ju typ hur bra som helst!! Vad mkt gratis man får där! Känns det som iaf..
Åsikter gällande detta?

För min nyinridna betyder det att man ska gå framåt. Fast jag sitter aldrig och klämmer utan trycker till - släpper - hästen skrittar.

Än så länge har vi inget mer avancerat signalystem utvecklat.

På min häst betyder
Underskänkel-frammåt
Överskänkel/knä-minska/stanna

Både Över och underskänkel samtidigt blir han bara jätte förvirrad och stark springig av, antagligen eftersom de betyder två helt olika saker, skulle nog reagera likadant om jag drog i tygeln och bankade på med skänkeln..

Samma här. :)

På de flesta hästar jag ridit betyder det gå framåt/öka eller trava :banana:

Vi började med att kyssa stigbygeln åt båda håll.

Herregud, vilket träningspass!:eek::p:D:banana:

Skämt åsido. Ett snabbt tryck med skänklarna betyder framåt om nu inte hästen skulle lyssna på säteshjälpen, jämt tryck med överskänklarna betyder samla dig (i kombination med överlivet och skänklarna något bakåt= halt).
Jag kan även lägga till båda skänklar om hästen börjar sacka i tempo utan att vara ombedd.
Jag inser att jag inte rider speciellt mycket mer skänklarna utan mest med sätet. Skänklarnas position och kombinationen med positionen på överlivet betyder minst lika mycket som det ev. tryck de ger.

Det beror ju på om jag håller i tyglarna eller inte. Lägger jag tryck någonstans så måste jag lätta trycket någon annanstans...

Så lägger jag på båda benen är det antingen framåt eller bakåt beroende på dels hur jag sitter och vad jag säger (jag har en röststyrd häst).

Om jag inte lättar i handen så samlar hon sig något men behåller takt/tempo. Lättar jag i handen ökar hon tempot.

Hur kan handen bestämma om det ska bli samling eller fart, det är ju bakbenets rörelser som avgör? Samling= ökad vinkling av hasen och längre bärsträcka, fart=ökat påskjut
Låter jävligt krångligt och omständigt att först bara säga ett generellt "hörru, vifta med bakbenen" för att sen beskriva hur man vill ha "viftet".

Innebär det att du inte kan samla din häst utan bett?

jag skulle tippa på att hon menar att om man vill ha samling fångar du upp bjudningen i handen. vill man öka skänklar man samt driver mer med sitsen och ger eftergift med handen genom att släppa lite,lite när hästen svarar.
så funkar min iaf :)

Jämt tyck = Öka
Jämt tyck med kortare på slutet = Byt gångart
Tror jag, haha vad svårt. Det beror oxå på vad jag tänker:D

Jag börjar ju verkligen förstå att det inte bara är att sitta upp o rida på en främmande häst o hoppas att det går bra.. Kul med så många svar!

kl

tryck med skänkeln samtidigt som handen håller imot, samla sig.
tryck med skänkeln ingen direkt hand, öka farten

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka