Vad betyder det för din häst då du....

Sv: Vad betyder det för din häst då du....

hmm, att den ska gå framåt, men använder oftast sätet för att få fram henne, använder annars skänklarna för att rama in.

Om jag använder endast lite innerskänkel så vill jag att han bär innerbak mer och trampar in de lite extra under sig. Ytterskänkel så vill jag att han avänder ytter bak mer.

Jag rider inte rent akademiskt men har plockat mycket därifrån.

Trodde det var så i "vanlig" engelsk ridning oxå ? Är iaf typ så jag tänker, och jag kan typ ingenting om akademiskt... ;)

Intressant med alla svar, du kan konsten att ställa rätt frågor gumman! :)

Jämt SPARK och hästen börjar slöskritta
haha skojja, inte heltfull sanning iaf..

Hade du haft min häst hade du ätit grus :D
Sambons systerdotter som ridit för mycket på ridskola provade, det slutade på akuten med gipsad arm, inte bruten men inbuktad :crazy:

Hästen ska vid ett snällt kramande med skänkeln trycka på mer bakifrån, sen är det handen som bestämmer om det blir samling eller ökad fart

haha okej, min korv är ju bra på det sättet, båda mina småsyskon kan rida honom utan problem ena är 6 och andra fjorton, fjortonåringen red första ggn på en öppen äng :o men han nkänner då det är nån ny på ryggen och då blir han snäll, med mej är det fullt ös (älskade lilla korven min :love:)

oj vad jobbigt att tänka så mkt då ma rider, varför inte en häst som det bara är gasen och bromsen på? (visst har jag roliga skämt idag?) :banana: haha sitter jag på en annan häst är det inget banka banka iaf :rofl:

Senast ändrad:

ofta blir ju reaktionen när man lägger på skänklarna framåt och i lite övertempo, iaf på min häst, är ett 5 årigt fullblod som gått på banan så ;). Det märks tydligt på henne att för henne är skänklarna framåt! försöker därför sätta igång henne med sätet, och använder mest skänklarna för att rama in henne, och typ peta in baken, lr försöka få bättre kliv i innerbak osv.
Visst det är ju bra att de lär sig att söka sig neråt i en lång låg form, men tycker liksom att sånt kommer av sig självt när hästen är redo. Min häst orkar ju t.ex. inte göra en övergång i en bra form än, ibland orkar hon hålla lite, men oftast kan hon gå bra i skritten, sen blir det ett par snabba travsteg (blir färre och färre) sen kommer hon tillbaks igen.

Måste bara fråga, lärde sig din häst det på en lektion? Hur lär man hästen det? om den som i ditt fal förknippar det med stress och upp med huvudet?

Hur kan handen bestämma om det ska bli samling eller fart, det är ju bakbenets rörelser som avgör? Samling= ökad vinkling av hasen och längre bärsträcka, fart=ökat påskjut
Låter jävligt krångligt och omständigt att först bara säga ett generellt "hörru, vifta med bakbenen" för att sen beskriva hur man vill ha "viftet".

Innebär det att du inte kan samla din häst utan bett?

undrade faktiskt oxå på det... tkr det låter lite konstigt, om jag inte fattat det fel...

På min häst betyder
Underskänkel-frammåt
Överskänkel/knä-minska/stanna

Både Över och underskänkel samtidigt blir han bara jätte förvirrad och stark springig av, antagligen eftersom de betyder två helt olika saker, skulle nog reagera likadant om jag drog i tygeln och bankade på med skänkeln..

Jämnt ihållande tryck, längre ihållande tryck med vaden. = samling
Kortvarigt tryck, mer korta pumpanden med vaden. = framåt.

På den ena så kan jag driva 'med en skänkel i taget' och på den andra behöver jag inte driva, snarare bromsa ;)
Isåfall brukar båda skänklarna samtidigt betyda 'öka lite till'.

Den tredje har jag inte ridit tillräckligt mycket ännu för att kunna svara på.

Tilläggas bör att jag har islandshäst, och synen på användandet av skänklar kan skilja sig markant mellan olika tränare beroende på om de rider 'klassisk dressyr',islänskdt eller en korsning av båda har jag märkt.

Alla hästar ska drivas. Dom som är "heta" och springer är oftast bara lata och man ska fortfarande jobba mer med ben o sits än hand och bromsa.

.
Måste bara fråga, lärde sig din häst det på en lektion? Hur lär man hästen det? om den som i ditt fal förknippar det med stress och upp med huvudet?

Ja, alltså, skillnaden är väl att min HAR kunnat det här, och jag gick på en helgkurs, så det var 4 lektioner, men jag missade den första. Så, ja efter det här fattade hon grejen, men det var väl det att hon EGENTLIGEN kunde det, men behövdre fräschas upp. Vi började med att kyssa stigbygeln åt båda håll. Övade in att böjning betyder lugn. Sen övergick vi till one-rain stop. Från skritt. Så fort hon stressade iväg, en mjuk one-rain stop. Likadant i trav. Sen övergick vi att göra en liten 4-5 meters volt istället för stoppen. Då hon började fatta det hela och funnit lite ro, så kom det mer drivning, vilket resulterade i spring och huvudet upp. Då drev vi mer, in på stor volt med börjning, och dreev. Inte hårt, men stadigt tryck av skänklar och mjukt i munnen, så fort hästen sökte sig fram ner, släpp drivning och ge eftergift i munnen.Dvs belöna beteendet. Blev hur bra som helst! Till slut räckte det med lite drivning så sökte hon sig fram, ner.

Jag rider båda mina så här:

Båda skänklarna med lika tryck från halt betyder rygga. Jämt tryck med underskänkel betyder det ökad bärighet, gör så om de släpper ryggen. Vill jag att de ska gå fram använder jag säte och skänklarna växelvis. Sits ' överskänkel betyder ökad steglängd.

SÅ det är väldigt olika i vilket sammanhang. Men jag använder både skänklarna med lika tryck mycket sällan.

Jag är rätt faschinerad över alla svar, det här är ju jättespännande! hade eg inte funderat så mkt frågan inna, för mig har det alltid varit - gå framåt helt enkelt. Men så enkelt är det långt ifrån. Det roliga är att jag ridit i 20 år! Och inte ens funderat särskilt på den mest grundläggande hjälpen*skäms*.

Beror ju på vad jag gör med resten av kroppen. "Sitter jag till" så blir det mer samling.

Men lättar jag lite ur sitsen (nu lät det väldigt överdrivet, jag ställer mig ju inte upp eller så:p) Så blir det ökat tempo.

Jag vet faktiskt inte om de är helt akademiskt. "Akademiska folket" som jag har omkring mig rider mycket så, vänster skänkel - vänster bak, höger skänkel - höger bak. Alltså man lägger till skänkeln då hästen lyfter bakbenet.

Är iallfall så jag försöker tänka, kan inget om akademiskt heller, vågar knappt säga att jag rider akademskt heller. Då någon säger, "jag rider efter den akademiska läran" så ser jag framför mig någon som sitter på en biffig häst med spöet rätt upp och knepig nosgrimma ;)

Njae, när i rörelsen man lägger till respektive skänkel beror på vad man vill uppnå med hjälpen. Skänkel tillagd när benet lyfts ber om längre undertramp- alltså längre in mot tyngdpunkten. Skänkel tillagd innan benet lyfts kortar av skjutkraften- alltså minskar tempot.
Mycket riktigt är det höger skänkel som pratar med höger bak och vänster skänkel till vänster bak.

/Migo
på en biffig häst med spöt rakt upp men utan nosgrimma.

Senast ändrad:

Jag vill få mer bärighet, vänster skänkel säger åt vänster bak att bära sig lite mer, kom lite mer in under. Alltså jag lägger till skänkeln i lyftet. Är de rätt då? akdemiskt tänkt alltså?

TS ursäkta lite ot

Hur kan handen bestämma om det ska bli samling eller fart, det är ju bakbenets rörelser som avgör? Samling= ökad vinkling av hasen och längre bärsträcka, fart=ökat påskjut
Låter jävligt krångligt och omständigt att först bara säga ett generellt "hörru, vifta med bakbenen" för att sen beskriva hur man vill ha "viftet".

Innebär det att du inte kan samla din häst utan bett?

Utan bett ja! men utan grimma nej. Jag gör klokast i att ha någon form av kontakt med mun/nos om jag ska överleva. Vissa dagar hade jag aldrig tänkt tanken på att inte ha bett på honom.
Jag sitter på en ganska tuff och tidvis väldigt enerisk häst så om jag lägger till skänkeln utan att bromsa upp honom så blir inte effekten alltid den önskade.
Givetvis behöver jag inte slita i honom då han egentligen är känslig men om jag har lite för mycket eftergift och klämmer åt med skänkeln så kan han mycket väl pinna på lite väl bra.

Jag har redan från början bestämt hur jag vill ha "viftet" men är jag otydlig eller slarvig så lär jag få reda på det ganska omgående.

Glömde skriva att jag lägger bak båda skänklarna lite när jag vill att han ska rygga, behöver oftast inte ens lägga till dom utan bara lägga om dom..
Sen har jag nog inte kommit så långt med det här med höger resp vänster skänkel och enbart kunna påverka ena bak.
Enda gången är väl galopppen då..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka