Vad betalar ni som medryttare

Sv: Vad betalar ni som medryttare

självklart vet jag det, jag har också haft egen häst :smirk:

MEN du glömmer att en medryttare är just en medRYTTARE och vi (iaf jag, kan ju bara tala för mig själv) vill rida. självklart har jag inga problem med att mocka, blanda mat, rykta etc men det jag främst är ute efter är att rida. och jag betalar inte 600:- i månaden för en häst som inte är min, som jag inte kan rida för att den först inte är utbildad och sen dessutom skadar sig.
i princip fungerade jag som en betalande hästutbildare, och mig veterligen brukar det vanliga vara tvärtom... :smirk:

är det min egen hsät är det en annan sak, då har jag tagit på mig ansvaret och därmed också kostnaderna för hästen, vad som än händer.

nuvarande medryttarhästen betalar jag ingenting för, utom regelbunden hästmassage. detta är helt okej, för det är något som ligger i mitt eget intresse också, för att vi ska kunna rida tillsammans.

Jag tar inte heller betalt av min medryttare, har haft lite olika och aldrig kommit på tanken att ta betalt, jag behöver ju hjälpen och är bara glad att min gamla ponny får komma ut och röra på sig när jag inte har tid med honom.
min medryttare rider 6 dagar i veckan och har honom som sin egen i princip, hon hjälper dessutom till och mockar/gör iordning mat till mitt halvblod, fyller på hösäckar hjälper till att lasta in nytt hö och spån och har även hjälpt till att sätta upp hästarnas sommarhage, jag skulle aldrig ta betalt av henne med tanke på hur mycket hjälp jag får!
ridlägret hon och ponnyn ska på i sommar får hon dock betala själv.

Klart man ska betala. Det är ju inte din häst, man måste ju betala till mat osv.//bonny

jo min häst är det det är ju jag som äger honom, men jag känner inte att jag behöver ta betalt av min medryttare eftersom att hon hjälper till så mycket. om andra vill ta betalt av sina so fine, men jag skulle aldrig ta te x 500 kr i månaden av en tjej som får 950/månad.

Jag har haft medryttare till min häst - och tagit betalt -ca 600 kr/mån (lite mer om det varit dyrare stallhyra). Men det är mer som en försäkring för min del - att medryttaren verkligen kommer och vill ta hand om min häst dvs få ut något för sina pengar. Det innebär också att medryttaren haft min häst som sin egen - både med det ansvar och de fördelar som det innebär. De medryttare jag har haft har tyckt det var bra eftersom de inte har blivit beordrade att tex bara skritta henne en dag eller något annat. De har också sett det som en hyra av häst plus utrustning.

Men det är ju ändå jag som har slutliga ansvaret samt ska stå för kostnaderna för min häst. Och de pengarna man får in är ju mer eller mindre spott i havet i jämförelse med resten av utgifterna... men visst hjälper de till.

efter 2 år som "medis" har jag i stort sett blivit delägare på "min" häst..

det är enbart bara jag och hans ägare som har han och jag betalar 100 kr/gång..
så jag betalar ca 1000kr för hästen varje månad men hjälper mkt till med att ha hästen vissa dagar utöver "mina egna" å dom rider jag gratis,eller om det är en träning,kurs tävling som inte heller är under "mina dagar" så betalar jag inget för det heller..

jag rider regelbundet för tränare varje vecka som kostar 250 kr,sedan så köper jag all den extra utrustning som behövs/jag vill ha (Hoppsadel Nästa!) å sen så betalar jag transporten till träning/tävling själv dessutom...anledningen till att jag köper egen utrustning till hästen är för att jag dels har pengar att slösa på han:devil: och sen för att det är bara jag som rider han "klassiskt" då ägarinnan har börjat rida western..

Men sen så köper jag så mkt mer utöver "rid grejorna". efetrsom han är i stort sett som min egen så då delar jag Mer än gärna på kostnaderna!
detta är dock inget vi kommit överens om att jag "måste" göra utan jag gör det av fri vilja,vilket uppskattas väldigt mkt:angel: :)

Senast ändrad:

har 2 medryttathästar betalar inget för att rida dom ägaren är bara glad för hjälpen.

Jag betalar 250 kronor / månad för att rida 1 gång i veckan ..

Det p.g.a jag inte hinner med så mkt mer :/ Men ska kanske börja rida mer nu till sommaren .. :)

Förutom ridning, så mockar jag också .. :)

Jag betalar ingenting. Jag rider och sköter hästen två dagar i veckan, och ibland ber ägaren mig även att mocka och fixa mat åt hennes andra häst när hon ska bort eller nåt sånt. Man kanske kan se det som en betalning eller nåt.. =P
Vill jag rida för tränare betalar jag såklart det själv.

Gullan86 skrev:
varför köper du inte en egen pålle då? låter ju som att du har råd iaf;)
hehe jo det kan man ju undra..
näe men helt ärligt talat så har jag tyvärr inte tid för en egen häst..inte än iaf...
har bestämt mig att jag först och främst ska bli klar med skolan och så innan jag skaffar en egen häst..visst hade jag velat ha en egen NU,men samtidigt vill jag kunna lägga ner så mkt tid på den som möjligt och just nu är det inte möjligt på ett bra tag framöver..:(

så att vara "delägare" passar mig MKT bättre och sen att jag älskar hästen som min egen och behandlar han som Min gör saken bara bättre för min del:)

Jag har inte betalat något för medryttarhästen. Ägaren betalar även träningar, tävlingar och kör hästen dit den ska.

Det enda jag har betalat är väl en burk med insektsmedel medan jag hade hästen förra sommaren. Hade jag sagt något så hade jag garanterat fått pengar för den också.

Hästen står på stall där allt ingår utom visitering och ridning. Så det är väl det jag gör. Brukar åka ut de dagar hästen vilar också och pyssla lite, mest för att jag bor mycket närmare än ägaren (som har 5 mil enkel resa).

Jag rider 3-4 gånger i veckan, tränar och tävlar hästen i hoppning. :) Följer även med när ägaren eller ägarens tränare åker med hästen och tävlar dressyr.

jag har två hästar jag betalar inget för dom ägaren är bara glad att hon får hjälp hon hinner ju inte själv med två hästar dom är 8år,2år

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 734
Senast: SwedEmB
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur