Vad behöver man veta/kunna innan sommarhäst?

mell3yeah

Trådstartare
Hejsan, har tänkt ta reda på allt man behöver kunna nu i god tid inför sommaren då min mamma har tillåtit mig att ha sommarhäst om jag fixar allt i hästvägen själv då hon inte tål hästar och inte kan vara i närheten:(!

Så några frågor:

- Kan man ha hästen med några okända hästar i en hage?

- Hur ska hagen vara?

- Vatten, hö och tillskott?

- Kostnader (beror ju på vem man lånar från osv)

- Kan hästen vara ute i hagen trots oväder?

- Vad gör man om man hittar nån skada?

känner mig som en liten nybörjare nu... :(
men fråga måste man annars lär man sig ju inget :)

Sv: Vad behöver man veta/kunna innan sommarhäst?

Helt rätt, man ska fråga! Men ha tillgång till någon vuxen som kan hjälpa dig och finnas till hands i stallet är mitt råd. :)

Hagen bör i mitt tycke vara stor, om hästen ska gå på bete där. Kuperad terräng, möjlighet för hästen att få skugga och springa med kompisar.

Vatten ska alltid finnas, badkar är super. Man fyller på och gör rent dagligen. Hö hade jag gett om hästen började se tanigare ut. Vanligtvis krävs inget hö, om hästarna går på bete dygnet runt. Tillskott är från individ till individ, fråga den du hyr av. Kostnad är svårt att säga, men det är i regel billigare att ha häst under vintern eftersom de ofta går ute. Men 2000?

Om hästen har vindskydd är det lugnt. Såvida det inte är storm. Regn är oftast ingen fara, om inte hästen är extra känslig, sålänge det är varmt ute.

Hittar man en skada ringer man veterinär och rådfrågar. Där kan någon mer erfaren hjälpa till. Är det ett skrubbsår tex kan man tvätta rent och se efter det själv.

- Kan man ha hästen med några okända hästar i en hage?
Ja det kan man. Det är inte helt ovanligt att folk ibland delar sommarbete med andra och att hästar från olika stall då släpps ihop i samma hage, det går bra i de flesta fall, men man ska hålla ett öga på dem de första dagarna så man ser om de kommer bra överens eller om det är några som bara bråkar. Man ska också vara noga med att kolla så alla hästarna är friska när de kommer dit, så ingen häst är sjuk och smittar ned de andra hästarna. Sjukdom kan vara allt från förkylning till pälslöss, ringorm osv.

- Hur ska hagen vara?
Hagen ska först och främst ha ett bra och säkert staket med ordentlig ström i. Linorna ska vara hela och staketet ska vara anpassat för de hästar som går i hagen. Är det ponnyer i hagen är det bra om man har fler än två linor då vissa små ponnyer brukar vara mästare på att krypa under linorna. Det ska heller inte vara några buskar, grenar eller annan tät vegetation som ligger emot linorna då dessa kan hindra strömmen att nå runt ordentligt. Linorna bör dessutom vara av sådan karaktär att de går sönder om en häst skulle fastna. Det finns speciella skarvbläck man kan sätta på linorna som går sönder vid ett visst tryck och kapar linan om en häst skulle fastna. Sådana är bra att ha om linorna i sig själv är väldigt starka. Stolparna ska självklart vara väl nedkörda i marken så de inte välter samt stå så rakt som möjligt.

Förutom bra staket ska det finnas tillgång till rent vatten dygnet runt och vattnet ska bytas med jämna mellanrum så det inte börjar växa alger i tunnorna.

Hagens storlek ska vara anpassad till antalet hästar i den och hästarna måste ha utrymme att kunna röra sig ordentligt i alla gångarter. Det är viktigt att det inte är för trångt, hästar mår bra av att kunna röra sig samt att vissa hästar tenderar att bli stressade och må dåligt om de inte har möjlighet att gå iväg från de andra hästarna om de vill.

Ang betet beror det på vad det är för hästar som går där, men antalet hästar ska vara anpassat efter tillgången på mat. Finns det bara lite gräs kan man inte släppa in 20 svårfödda fullblod. Tvärt om är det även farligt med för mycket mat till för få hästar, eller för mycket mat till feta hästar. Är det mycket gräs kan man behöva använda en betesreducerare på hästar som lätt blir tjocka för att förhindra fång och andra sjukdomar som kan relateras till för mycket mat.

Om hagen är helt platt utan några träd eller liknande (t.ex. en åker) är det en stor fördel om det finns en ligghall/vindskydd där hästen kan söka skydd mot regn och rusk.

- Vatten, hö och tillskott?
Som skrivet ovan, vatten ska hästarna ha tillgång till dygnet runt och det ska bytas med jämna mellanrum. Hö behövs bara om betet inte räcker till för att hålla hästen i hull. I de flesta fall klarar sig en normal häst på bara bete under sommaren och det är bäst att börja med bara betet och se hur det går.

Tillskott kan du fråga ägaren om. Denne är ofta den som bäst kan säga om hästen behöver extra tillskott eller inte.

- Kostnader (beror ju på vem man lånar från osv)
Förutom kostnader för själva hagen beror det på vad du avtalat med ägaren, om du ska betala allt själv eller om ägaren ska betala vissa saker. Detta är oerhört viktigt att skriva in i kontraktet så det inte blir några missförstånd.

Även om hästen kanske går ute dygnet runt kostar det fortfarande pengar. Alla hästar behöver få sina hovar fixade ca var sjätte till åttonde vecka, dvs ca varannan månad. Vad det kostar beror på var du bor, vilken hovslagare du har och om hästen ska ha skor eller inte. Att bara verka hovarna kostar i de flesta fall runt 500-600 kr, att verka och sko alla 4 hovarna kan gå upp mot 1500 kr per gång. Dock är det viktigt att inte snåla med hovvården. Sköts inte hovarna ordentligt kan det leda till skador och smärta för hästen.

Om hästen behöver skor eller inte kan nog ägaren svara på bäst. Ska hästen ridas mycket på grus och asfalt kan skor ofta vara en bra idé då grus och asfalt sliter mycket på hovarna. Vissa hästar ömmar lätt på grus om de inte har skor, och ska man då rida mycket på grus är skor ett måste så hästen inte får ont. Fråga ägaren.

- Kan hästen vara ute i hagen trots oväder?
Ja det kan den. Vissa hästar vill gärna ha ett regntäcke om det regnar mycket och de inte har en ligghall att gå in i. Detta ska du också fråga ägaren om. Vissa behöver inget täcke utan klarar sig bra ändå.

- Vad gör man om man hittar nån skada?
Så fort man misstänker att något är fel eller om man inte vet hur man ska göra bör man ringa en veterinär och rådfråga vad som är bäst att göra. Småskador som t.ex. skrubbsår brukar dock bara vara att tvätta rent med vatten och sen låta vara, bara man håller ett öga på det så hästen inte visar tecken på att få ont eller bli svullen t.ex.

Senast ändrad:

Kan bara tillägga att även om du ska ha hästen bara över sommaren så är det bra att förbereda sig för ett värsta-scenario. Om någon olycka händer så är det till stor hjälp om hästen är försäkrad. Det kan du fråga hästägaren om och ta inte hem en sommarhäst som inte är försäkrad.

Och så är det bra om du runt omkring dig kan hitta en vuxen som kan vara din mentor under sommaren. Någon som du kan fråga om småsaker men framförallt någon som kan köra ett släp om hästen skulle råka ut för allvarlig kolik eller något annan allvarlig skada/sjukdom och behöva få vård på en klinik. Nu finns det djurambulanser men jag vet inte hur vanliga de är runt om i landet. Om hästägaren bor någorlunda nära så kan ju den personen fylla en sådan funktion.

Du måste ha någon som har ansvar för hästen om du är under 18, du måste veta hur ett kolikanfall ser ut, hur hästen beter sig om den börjar få fång, du måste veta hur du gör om det uppstår en paniksituation med hästen, de andra hästarna eller med människor inblandade!

Du måste veta hur du tar hand om små och stora sår, i vilka lägen du ska ringa en veterinär osv!

Lite lättare att svara om du berättar hur gammal du är och hur mycket hästkunskap du har!

Jättebra att du förbereder dig redan nu!:laugh:

Det allra viktigaste är att du har hästen på ett ställe där det rör sig hästkunniga människor, som dagligen ser hästen och kan svara på alla frågor som du kommer att behöva ställa när du väl har hästen och något strular (allt från vad du ska göra med ett litet sår hästen fått till vad du ska ha för myggmedel). Om du bara har kunniga människor som är villiga att hjälpa till behöver du inte kunna jättemycket själv :).

Mammas kille har haft hästar i sitt egna stall förut så han kan mycket.
jag är 14 och blir 15 vid nyår, har ridit i 5 år plus några läger där vi tog hand om hästarna som våra egna... fast med vägledning om hur mycket hö/kraft dom skulle ha osv.

Och sen ska vi kolla med en bekant till familjen som har eget stall i "byn" bredvid oss om vi kan stalla in den där osv, eller höra av oss till markägaren om vi får sätta upp en hage mitt emot vårat hus så jag kommer att ha nära ifall nåt skulle inträffa!

Om du ska göra en hage mitt emot huset, kom ihåg att hästen inte kan gå ensam, den måste ha minst en annan häst som sällskap.

självklart, men innan jag fixar sällskap till en häst som jag inte ens har nu är lite onödigt innan jag vet vad man bör kunna ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka