Vad behöver köpas in? Stallapotek etc...

Comatose

Trådstartare
Har ni läst min tidigare tråd på Hästmänniska så vet ni att jag är på G att skaffa första foderhästen. Nu sitter jag och funderar över vad jag måste köpa in. Dels så funderar jag på ett stallapotek - vad ska det innehålla?

Sen andra klurigare frågor som hur många och vilken slags täcken behöver man (i Skåne) osv osv i all oändlighet? Hjälp mig med allt ni tycker att man behöver ha hemma när man hittat rätt häst! :bump:

Sv: Vad behöver köpas in? Stallapotek etc...

Termometer
Vass Sax
Fixomull/wetrap
Bomull
Silvertejp
Såpa eller mild tvål t.ex lactacyd
Kolsalt på flaska
Vattenspruta

Vill gärna ha penna och block att anteckna i också. Tycker man klarar sig ganska bra på detta till en början, då klarar man de mest grundläggande.

(Har förmodligen glömt något)

Jag har inte haft hästar som behövt täcke i stor utsträckning men jag vill alltid resonera som att jag har minst två täcken av varje sort, för att kunna växla om de blir våta eller smutsiga.

Vad du behöver för täcken beror helt på hästen, om den är klippt eller inte. Du kan ju alltid höra med ägarna hur de brukar täcka hästen och hur känslig den är osv. Det är alltid bra med dubbla utetäcke i de fall täckena behövs tvättas eller är blöta. Det kan ju tilläggas att täckesljungeln kan göras oändlig för den som vill. En bra början kan vara regntäcke, ett fodrat utetäcke och fleecetäcke.:)

Till "vardags"
Grimmor (1 i reserv) + grimskaft
Borstar osv
Brodd-set m. gängtapp osv
Täcken i den tjocklek han är van vid. Utöka efterhand vid behov. (Det beror ju lite på stallplats också. Ibland kan man ha inne + utetäcke och så byter de vid utsläpp och ibland ingår inte täckesbyte så då får de ha samma hela dygnet...)

Vad behöver du till stallet? t.ex.
Vattenhinkar
Foderhinkar
IKEA-påsar till hö
Strö?
Saltsten/foder osv

Till ridningen:
Träns
(Sadel fick du väl med?)
2 st schabrak
Benskydd? Ev boots när du har brodd
Ev. ländtäcke
reflexer

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar