Vad äter era hundar?

Sv: Vad äter era hundar?

Kollade fodax hemsida och de är ju hälften så dyra som de märken jag kollat på.

Hur är förpackningarna? Är det korvar eller hamburgare? Tänkte på påsen, för i kartong så står det ju att de är i 1 kg förp.

Hur mkt kött och inälvor innehåller det? Hittar nämligen inte det på hemsidan.

*Delvis KL*
Någon mer som hämtar i värnamo? Blir ju billigare desto mer man beställer.

Det är stora plastsäckar med 12,5 kg varje. I påsen finns 2 stora kubiska "korvar" som sedan är skivade, skivorna väger mellan 200-400 gram på ett ungefär.

Har för mig att innehåller står på lapparna som är i påsen, de har jag inte här... Har gett detat foder i 2 år nu och är väldigt nöjd. Gick från Nordic till Fodax och hundarna mår väldigt bra av det. Har många bekanta inom jakten som också ger sina hundar Fodax, det är billigt och det är bra!

Okej, men det låter ju superbra!
Jag har ju en liten halvfrys (ej frysbox) så då är det nog lättare att beställa kartong, med 1 kg förp?

Jag betalar ungefär 21:-/kg. Tycker inte det är jättedyrt. Men det är dyrare än Fodax.

Jag körde på Fodax länge förr i tiden, men jag blev för det första jävligt trött på den otrevliga man som körde bilen. För det andra så satt kakorna ibland ihop så hårt att vi var tvugna att vara två personer för att få loss kvällsmaten och för det tredje tyckte jag att det luktade "konstigt". Även om Focus var bra och fin i både mage och päls.

Detta var väl för kanske 5-6 år sedan men här är man långsint :crazy:

Vet inte alls hur 1 kgs förpackningarna ser ut, men vi öppnar påsen och pusslar in bitarna.

Aliide: Jag upplever inte mannen som kör som otrevlig, nu var det dessutom en ny häromdagen som verkade väldigt sympatiskt:) Den röda vill inte min lilla äta, så hon har fått byta till den vita som hon gärna äter, så det är definitivt skillnad.

Senast ändrad:

Detta var några år sedan och dessutom turen upp mot Värmland. Men den mannen kanske är gladare nu ;)

Är det bara jag som tycker att Fodax luktar lite konstigt?

Fick flera lådor Bravo som stank ruttet ett tag, ungefär som om att någon frys pajat. Luktade riktigt illa men enligt fabriken "var det inget fel". Jag som gett färskfoder i drygt 8 år känner allt skillnad :devil:

Ger mina Bravo färskfoder (Special m. vom & Plus m. vom) + Acana Lamb & Apple

Vad har ni för hund? Chinese Crested Dog x 4
Hur aktiva är ni? Normal/medel, beror lite på vädret
Är ni nöjda med fodret? Ja!
Hur mycket kostar det? 12 kg strax över 300 kr, 24 kg strax över 600 kr, Acana 2,5 - 18 kg för mellan 179 - 799 kr.
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Köper 24 kg Bravo åt gången, det är vad som får plats i min halvfrys...samt en 2,5 kg säck med Acana Lamb & Apple. Färskfodret räcker ungefär 1 månad (+/-) och Acanan ungefär lika länge ev. lite längre, Acana får de bara som "mellanmål" och godis.

Beror ju på vad man menar med konstigt? ;)

Det luktar ju inte alls lika förfärligt jävla äckligt som andra färskfoder. Jag är iofs rätt känslig med dofter... I början går vilket som helst bra, men nordic, bravo och klass har efter några hanteringar fått mig att må illa av att packa upp det...

KL

Jag har en lapsk vallhund (8 år) och en malle (2 år). Mallen får blandat färskfoder (fodax röd) och Apetitt (mest för att rensa tänderna + att det är smidigare att ge bara det när han är hos sin hundvakt). Herr lapsk får Halla lam och ris.

Kostnad osv har jag tyvärr dålig koll på :o

Vad har ni för hund? Whippet, 8 månader, 15kg
Hur aktiva är ni? Inte alls mycket senaste tiden pga skada i tass/lår.
Är ni nöjda med fodret? Han äter vomoghundemat färskfoder. Ja väldigt nöjd, han funkar jättebra på det och dessutom älskar han det.
Hur mycket kostar det? 18kr/500g (en korv)
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Brukar köpa 10korvar per gång, 180kr, att jag köper så lite åt gången beror på att jag har en sån liten frys. Han äter en korv per dag så 10 dagar.

Jag tror egentligen att det är lite sämre kvalitet på Fodax än det är på Nordic. Konsistensen, färgen och det faktum att min hund kan äta mer av det borde ju hinta lite. Men det är bättre än de flesta torrfoder, magen och pälsen blir mycket bättre. Precis som med Nordic har det också gått att byta foder rakt av, det behövs inte någon invänjningsperiod som det gör med torrfoder. Och för mig som har en väldigt lättfödd hund så är det bara positivt att det går att ge mer utan att behöva tillsätta en massa extra kolhydrater.

Lukten på Nordic kommer väl från vommen? Ren vom luktar skit rent ut sagt.

Jag tror egentligen att det är lite sämre kvalitet på Fodax än det är på Nordic. Konsistensen, färgen och det faktum att min hund kan äta mer av det borde ju hinta lite. Men det är bättre än de flesta torrfoder, magen och pälsen blir mycket bättre. Precis som med Nordic har det också gått att byta foder rakt av, det behövs inte någon invänjningsperiod som det gör med torrfoder. Och för mig som har en väldigt lättfödd hund så är det bara positivt att det går att ge mer utan att behöva tillsätta en massa extra kolhydrater.

Jag tror väl också att det är något sämre kvalitet på Fodax än Nordic, men jag orkade inte med alla problem med leveransen där jag köpte Nordic innan och provade då Fodax. Fodax kostar väl runt halva priset och är ändå, som du säger, mycket bättre foder än många (vilka är bättre..??) torrfoder.

_6237968_154173830.jpg

Sådär ser Fodax 12,5kg förpackningar ut. Dom kan vara svåra att få isär, men jag brukar slänga hela den oöppnade påsen i betongtrappan några gånger så lossnar som så fint så ;) Kartongen har jag ingen erfarenhet av. Men en 12,5kg-påse får plats i dom flesta fryslådor, särskilt om man pusslar lite.

Min äter Bravo vilt, köper 12 kg åt gången, kostar drygt 300 kr och räcker runt 40 dagar. Han äter 2 hamburgare per dag.

Jag är jättenöjd! Dels tål han det (foderallergiker), dels gillar han det verkligen. Min kräsna hund har nu börjat se fram emot matdags och äter upp allt direkt, vilket också gör att han får i sig tillräckligt mycket för att hålla hullet.

Har en dvärgschnauzerhane på snart 3 år, drygt 8 kg. Som sagt foderallergiker, inte direkt matglad och ganska svår att hålla hullet på. Får ca 2 h motion/dag (mest promenader, konditionsträning 1-2 ggr/vecka) och tränas i agility, freestyle, lydnad och spår 3-6 ggr/vecka.

Men visst innehåller Bravo vilt även nöt? Har för mig att jag stod och tittade på en förpackning när jag var hemma sist och inte kunde köpa det pga något i innehållet.

Verkar inte finnas något färskfoder som ej innehåller, nöt, lamm, kyckling, fisk och gris. Eller någon som har annan info?

Får hon mättnadskänsla ändå?
Uppblött?

Är väl iof olika från hund till hund hur "hungrig" dom är...

Jag skulle nog inte behöva ge mina så som jag gör, dom är inte fet men mer rund än smal iaf.
Men jag får så dåligt samvete om jag ska ge så lite:(

Kanske ska prova blöta det, då känns magen fullare kanske:)

Men visst innehåller Bravo vilt även nöt? Har för mig att jag stod och tittade på en förpackning när jag var hemma sist och inte kunde köpa det pga något i innehållet.

Verkar inte finnas något färskfoder som ej innehåller, nöt, lamm, kyckling, fisk och gris. Eller någon som har annan info?

Innehåll Bravo Vilt: Animaliska produkter från Älg & Hjort 40%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer.

Bravo Vilt med Vom: Innehåll: Animaliska produkter från Älg , Hjort & Oxvom 45%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer

Ah! Tack så mycket. Då var det den med vom de hade i affären. Får ringa dit och fråga om de kan beställa hem den andra sorten också :)

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka