Vad äter era hundar?

Sv: Vad äter era hundar?

Kl.

Min hund äter Standart; oftast "extra". I perioder med mindre träning klarar hon sig på orginal, men annars behövs lite extra för att hon ska orka och hålla hull.

Vad har ni för hund?
- Border collie-tik, 2 bast

Hur aktiva är ni?
- Tja, ganska får man väl nog säga. Utöver promenader och "fys" tränar vi vallning, spår, lydnad och agility. Träningen landar väl på i genomsnitt 5-6 dagar i veckan.

Är ni nöjda med fodret?
- Njaa. Det är jag väl. Helst vill jag ha färskfoder, men jag får inte i henne den mängd hon behöver (tappar ork samt hull) och jag får slänga sjukt mycket mat. Torrfodret har jag bara stående tills hon äter det.

Hur mycket kostar det?
- Vet faktiskt inte riktigt?

Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det?
- Jag köper en säck åt gången, är väl ca 14 kg i dom. Det räcker cirkus två månader.

KL

Min äter Eukanuba Medium Adult (heter det så?)

Vad har ni för hund?
- Collieblandis snart 2 år

Hur aktiva är ni?
- Ganska, blir träning ca 5 dagar i veckan. Drag/agility och allmän träning te x lydnad.

Är ni nöjd med fodret?
- Sådär, hon är otroligt kräsen och gillar det inte (finns det något torrfoder hon gillar eg...). Hullet är bra, har i perioder varit tvungen att ge foder med extra energi för att hon varit lite tunn.

Hur mycket kostar det?
- 599 per 15l säck

- 15 kg åt gången, räcker ca 5 veckor för 2 hundar.

Rover äter Doggy Professional Extra Aktiv.

Vad har ni för hund? Korthårig collie, kastrerad hane, 6 år
Hur aktiva är ni? Normalaktiva, för tillfället tränar vi bara lydnad utöver promenader i skog och mark
Är ni nöjda med fodret? Ja
Hur mycket kostar det? Billigast om man köper 18 kg, då kostar det ca 400 kr.
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? De senaste gångerna har jag köpt 12 kgs-påsar de ligger på ca 300 kr. Rover får 4-5 dl om dagen så en sådan påse räcker i två månader.

Kl...

Blir mer och mer fundersam om jag "övergöder" mina hundar:confused:

Det går åt ungefär två säckar a´12 kg i månaden, kanske lite längre på 3 hundar. Dom äter Precept adult eller va det heter.
En stor hund på ca 38 kilo och sen två små lortar på 3 och 6 kg.
Sen få kattern ibland oxå, kanske det är dom som äter mest:crazy:

För man känner revbenen på hunna om man drar fingrarna med lite tryck. Dom känns inte om man bara stryker handen, så vill jag inte ha.

Min hund äter Royal canin hypoalergenic moderate calories.

Vad har ni för hund?Dvärgpudel
Hur aktiva är ni? Jag skulle nog säga att vi är ganska aktiva.
Är ni nöjda med fodret? Ja, har enbart gett det i 9 veckor.
Hur mycket kostar det? Det kostar 529 kr för 7 kg.
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Jag köper 7 kg säck och den räcker ca 10 veckor.

Vad har ni för hund?
Tibetansk spaniel tik på lite drygt 1½ år.

Hur aktiva är ni?
Normalaktiva, mindre nu under vintern men under vår, sommar och höst blir det mer träning och längre promenader och andra övningar.

Är ni nöjda med fodret?
Jag ger Vom og hundemat och är riktigt nöjd med fodret, fin i päls, mage och hull.

Hur mycket kostar det?
Köper 10 st. á 500 gr. korvar åt gången och det kostar då 160:- totalt annars 17:- styck.

Köper 5 kg åt gången och det räcker i ungefär 40-45 dagar.

Tyckte också detsamma på den tiden jag gav det till min förra hund (drygt 4-5 år sedan) mindre trevligt också att hitta rester av hönsfötter i maten ;)

Har jag faktiskt aldrig gjort, däremot små broskbitar. Verkar som att Fodax har förbättrats under åren:)

Mina blir bara glada över hönsfötter, de får hela från tupparna jag nackar också.

Det är faktiskt malda, döda djur de äter. Huruvida enstaka delar är identifierbara tycker jag inte spelar nån roll alls.

Jag tror också att hundarna blir glada av hönsfötter i maten och det är säkert inte onyttigt, men frågan är hur mycket näring det är i dem.

Jag har hittat små tår... ;). Lite läbbigt är det ju men hundarna äter det med glädje!

Jag köper frysta kalkonfötter till hundarna, perfekt hundglass o tandborste.
En bekant jag hade tyckte det var så jobbigt så hon hade slutat köpa dem.
-Vad var det som var jobbigt frågade jag, att klippa av klorna sa hon, jag såg ut så här:eek:

Ja det är mycket möjligt :)

*KL*
Nu är jag inte så dum att jag tror att hönsfötter och diverse andra delar skulle vara farligt för hundar utan det är jag personligen som inte tycker det är trevligt att hitta sådant i maten, jag vet att det innehåller mindre trevliga saker men jag vill helst inte se "resterna" så att säga ;) Jag föredrar helt klart när det är malet till oigenkännlighet.

Nej, jag bryr mig inte heller. Hundar äter ju faktiskt gärna bajs tex, även om jag tycker det är väldigt äckligt, så jag behöver ju inte gilla deras mat;)

Vad har ni för hund?
Jag har en whippet och en dalmatiner

Hur aktiva är ni?
Det blir mellan 1 till 2 mil om dagen. Om det inte är extremväder förståss.

Är ni nöjda med fodret?
Mycket nöjd!

Hur mycket kostar det?
Standardt mild, strax under 500 kr för 13 kilo

Jag köper en säck i månaden, den räcker precis till båda hundarna.

Vad har ni för hund?¨

En japansk spets 4 år/7,5 kg och en kelpie 19 mån/19kg

Hur aktiva är ni?

Mentalt - mycket. Fysiskt - medel. Promenader lösa 1,5-3h sammanlagt/dag ungefär + agility och upplet där de ju rör lite på sig.

Är ni nöjda med fodret?

Ja. Hade helst gett BARF/färskt, men frysen räcker inte till, och jag har i dagsläget inte råd med en box.

Hur mycket kostar det?

Vet inte riktigt - 450/13kg?

En säck på 13 kg räcker ganska exakt 2 månader.

De äter standardt normal :)

Kl...

Blir mer och mer fundersam om jag "övergöder" mina hundar:confused:

Det går åt ungefär två säckar a´12 kg i månaden, kanske lite längre på 3 hundar. Dom äter Precept adult eller va det heter.
En stor hund på ca 38 kilo och sen två små lortar på 3 och 6 kg.
Sen få kattern ibland oxå, kanske det är dom som äter mest:crazy:

För man känner revbenen på hunna om man drar fingrarna med lite tryck. Dom känns inte om man bara stryker handen, så vill jag inte ha.

Ger man hundens torrfoder åt katten så går det åt en hel del mer än till hundarna. När katterna(två) och dom två hundarna(rottis 50/50 torrfoder och färskfoder och en lite 6kgs blandras) fick dela på en fodersäck så gick den åt mer än dubbelt så fort som när bara hundarna äter sin mat :p

/Camilla

Vad har ni för hund?
Grand Danois

Hur aktiva är ni?
Inte särskilt just nu då han bara är 7 månader. Promenader på max 30 min åt gången, och så släpper vi honom ibland så har får springa av sig. Vi ska börja en kurs i Vardagslydnad med honom om en vecka också :)

Är ni nöjda med fodret?
Nja, sådär. Han äter Royal Canin Great Dane idag, inget foder jag skulle välja själv. När han blir äldre har vi tänkt byta till Standardt och komplettera med Fodax.

Hur mycket kostar det?
599:- för 12 kg.

Vi har bara haft Bosse i 7 dagar, så hittills har vi bara köpt en säck. Men en säck räcker väl i ca. 10 dagar då han äter 3 liter/dag nu.

Ger man hundens torrfoder åt katten så går det åt en hel del mer än till hundarna. När katterna(två) och dom två hundarna(rottis 50/50 torrfoder och färskfoder och en lite 6kgs blandras) fick dela på en fodersäck så gick den åt mer än dubbelt så fort som när bara hundarna äter sin mat :p

/Camilla

:D Så det kan va dom som är "boven" då det dessutom är tre katter:angel:

Dina katter va duktig att äta:D

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka