Vad äter era hundar?

Sv: Vad äter era hundar?

Kl.

Ger Standart Normal.

Vad har ni för hund? Papillonmix (25% tibetansk spaniel)
Hur aktiva är ni? Går i perioder. Men minst 1 h promenad per dag, oftast 1½-2h. Sedan tar vi gärna lite längre på helgerna. Och mentalt tränar vi oftast en hel del också.
Är ni nöjda med fodret? Ja, hittills. Har bara gått på detta i ca 1 månad.
Hur mycket kostar det? 445 kr/13 kilo.
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Har hittills köpt en 2kilos för invänjning och nu ska vi köra på 13kilossäckar. Beräknas äta ca 100 g/dag (fri tillgång, men hon håller sig på den vikten) och en säck ska då räcka i ca 130 dagar eller 4-4½ månad.

Kl.

Vad har ni för hund?
En 10-månaders Grand danois hane

Hur aktiva är ni?
Just nu återhämtar han sig från en buköppning så det är främst lugna koppelpromenader som gäller vilket inte är det lättaste med understimulerad valp/unghund. I vanliga fall är vi ute 1,5 - 3 h per dag. Beroende på vilken tid jag börjar får han antingen en kortare koppelpromenad eller så är vi rasthagen 0,5 - 1,5 h. Vid lunchen kissas han bara eftersom han får mat i samma veva. På em tar vi en kortare koppelpromenad kombinerat med gå-fint träning och på kvällen går vi en 2-kilometerspromenad i skogen då han får springa lös. Vi har satsat mycket på att han ska röra sig i kuperad terräng för att aktivera alla muskler, men nu är han inne i en riktig trotsålder där man inte behöver lyssna så han är inte lös lika mycket som tidigare.

Är ni nöjda med fodret?
Han får RC giant junior active eftersom han har svårt att lägga på sig. Vi försöker hålla honom så smal som möjligt för att inte påfresta lederna, men han blir lätt alldeles för mager.
Han fungerar bra på fodret men kan bli lite lös i magen ibland, men det blev han även när han åt Eukanuba.

Hur mycket kostar det?
~700 för 15 kg.

Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det?
Vi köper två säckar åt gången och det räcker ca en månad då han äter strax över 3 l per dag. Han får även ben nästan varje dag då han har ett otroligt tugg- och snuttbehov. Skulle han få som han ville skulle benen kosta lika mycket i månaden som maten ...:grin:

Senast ändrad:

Får hon mättnadskänsla ändå?
Uppblött?

Är väl iof olika från hund till hund hur "hungrig" dom är...

Jag skulle nog inte behöva ge mina så som jag gör, dom är inte fet men mer rund än smal iaf.
Men jag får så dåligt samvete om jag ska ge så lite:(

Kanske ska prova blöta det, då känns magen fullare kanske:)

Nu kan ju inte direkt min hund tala om för mig hur pass mätt hon blir av maten, av förklarliga skäl. Men hon blir nöjd och det finns inget i hennes beteende som tyder på att hon går runt och känner sig jättehungrig.

Hunden mår bra och är i perfekt hull, varför ändra något?

Nej, hon får maten torr.

Finns ingen anledning att hundar ska gå runt och vara smårunda bara för att man lägger in sina egna mänskliga värderingar kring hur mycket mat de behöver äta.

Vad har ni för hund? American Bulldog/Dogo Argentino mix, hane 1år, väger 35kg

Hur aktiva är ni? 1-3 timmars motion om dagen.

Är ni nöjda med fodret? Ja, om man jämför med tidigare foder är det mycket bra. Han äter Purina HA pga sin foderallergi, han tål inget hundgodis och inga ben, så maten är det enda han får.

Hur mycket kostar det? 929kr för 12kg

Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Köper en 12kg säck per gång och de räcker i ca 3½ vecka. Han äter 450g om dagen.

Nu har du ju redan fått innehållen, det är alltså den utan vom han får.
Det är det enda färskfoder jag hittat (finns säkert märken jag missat iof) som innehåller endast vilt. De flesta verkar dessutom innehålla kyckling (som jag misstänker starkast att han är allergisk mot).

Foder: Standardt Extra

Vad har ni för hund? Jag har två whippethanar, 5 och 2 år gamla.
Hur aktiva är ni? Ganska aktiva. Långa promenader där de är lösa i princip varje dag, joggar och cyklar med dem några gånger i veckan. Lite agility-lekträning och lite vardagslydnad. Under säsong tränar vi lure coursing.
Är ni nöjda med fodret? Väldigt! Hade velat ha färskfoder, men delar en halvfrys med min kombo så det låter sig inte göras.
Hur mycket kostar det? 459,- för 13 kilo.
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Köper en säck per månad ungefär.

Kl...

Blir mer och mer fundersam om jag "övergöder" mina hundar:confused:

För man känner revbenen på hunna om man drar fingrarna med lite tryck. Dom känns inte om man bara stryker handen, så vill jag inte ha.

Jag brukar inte fundera på hur många dl jag ger mina. Är de tjocka så ger jag dem lite mindre. Är de tunna så ger jag dem lite mer. Blir de väldigt hungriga av en mindre ranson så blanda ut med t.ex. riven morot eller - vitkål.

Jag har hittat små tår... ;). Lite läbbigt är det ju men hundarna äter det med glädje!

Jag hittade också små kycklingfotsdelar i fodaxen när jag hade en större frys. Ofräscht - javisst, men jag inser ju att det andra som är nermalet också är djurdelar, om än oigenkännliga. Lika ofräscht om man nu vill kalla det det :p

Vad har ni för hund?Schäfer
Hur aktiva är ni?Mycket aktiva skulle jag nog säga.
Är ni nöjda med fodret?Måttligt
Hur mycket kostar det?750kr
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det?En säck, räcker ca 4 veckor.

Tilläggas ska att han äter Hills Z/D för att utesluta foderallergi. Bara 5 veckor kvar nu sen kan han äntligen få testa annat.

(Han har egentligen ätit det i 7 veckor nu men efter ett litet inbrott i gamla fodersäcken så fick vi börja om :devil:

Ja precis! Jag har kollat Klass, Nordic, Fodax, Vom og Hundemat och så Bravo och precis som du säger är Bravo den enda som bara innehåller vilt.
Kyckling och gris är det spike reagerar mest på.

Vad har ni för hund? lhasa apso
Hur aktiva är ni? mycket lata för det mesta, vovven helt inne på samma linje
Är ni nöjda med fodret? Ja absolut, hennes mage är i perfekt form, pälsen blank och fin och vovven är glad. Doggy grön med lite Doggy topping till.
Hur mycket kostar det? Foderkostnad runt 25 kronor i veckan
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? 3,75 kilo torrt och tio paket topping. Räcker flera månader.

Vad har ni för hund? Dotterns dalmatiner
Hur aktiva är ni? medel-hög
Är ni nöjda med fodret? Ja, Standardt Mild, hunden har njurproblem och funkar mycket bra på detta foder.
Hur mycket kostar det? 495 kronor / 13 kilo hos animail.
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Två säckar, räcker i fem-sex veckor om jag inte tänker fel.

Min tik äter också taste of the wild, ett superbra foder med en hög kötthalt och därför behöver inte hundarna äta lika mycket som ett annat foder som det finns spannmål i :) Jag är jättenöjd, min tjej äter bison och tycker det är mumma! Hon är jättekräsen när det gäller mat, men bison äter hon gladeligen! :)

Priima ST färskfoder

Vad har ni för hund?
Jaktgolden, 3år, 23-25kg.

Hur aktiva är ni?
Medel mot mkt aktiv. Fystränas och kör tävlingslydnad.

Är ni nöjda med fodret?
Hunden är vältränad med mycke muskler, bra hull och fin i päls. Jag däremot är inte helt nöjd med innehållsförteckningen.

Hur mycket kostar det?
275kr för 20kg. (betalar 295kr inkl hemkörning)

Köper 20kg som räcker cirka en månad. Han äter 650gr om dagen.

Vad har ni för hund?
Jaktgolden 1,5 år gammal och cirka 27 kg tung.

Hur aktiva är ni?

Ett par timmars promenad och så någon mer aktivitet per dag brukar det vanligtvis bli. Så ganska "normal" nivå skulle jag gissa.

Är ni nöjda med fodret?
Han äter Fodax Ideal Grön (Färskfoder), och jag är jättenöjd! Han äter med god aptit, är jättefin i kroppen med blank päls.

Hur mycket kostar det?

Cirka 160kr/mån.

Jag köper 2 säckar à 12,5 kg med frysta burgare varje leverans, handlar var åttonde vecka.

KL

Vad har ni för hund?

Jag har en schäferhane 40 kg som blir två år i maj och en blandrashane lhasa apso/yorkshire terrier på 9 kg som blir 5 år i mars.

Hur aktiva är ni?

Schäfern: Promenader blir det 1,5-3 timmar, främst i skogen och lös. + kortare rastningsrundor. Sen blir det lydnad, spår och sök/uppletande 3-8 timmar fördelat på 3-7 dagar/vecka.

Lilla blandisen: Samma promenader som schäfern, han går dock i flexi. Han tränas också i lydnad, spår och sök men inte lika ofta och länge just nu. 1-3 timmar/vecka fördelat på 2-3 dagar.

Sen får båda också lite hjärngympa så gott som varje dag i form av klickerträning/trickträning eller lite godis- /leksakssök inomhus. Tränar även rätt mkt på promenaderna, sällan (aldrig?) jag "bara går".

1-2 ggr/vecka cyklar vi 16 km, den lilla sitter oftast bitvis i korgen och springer då mellan 8-16 km. Stora springer hela sträckan. Vi "pausar" på halva sträckan (stallet). De dagar vi cyklar blir det inga långpromenader i skogen. Dock springer stora lös nästan hela cykelsträckan (grusväg), men får även dra lite ibland och ibland bara springa brevid kopplad.

Är ni nöjda med fodret?
Har tidigare använt High energy extreme(torrfoder) + klass normal (färskfoder) till schäfern och nu det sista så har även den lilla fått äta det. Har gett dom ungefär 50/50 av dessa. Sen har de även fått fläskben, märgben, höna/kyckling, grisknorrar osv som gotte, Någon dag har de endast fått kött. Jag är relativt nöjd förutom att Klass färskfoder blir väldigt dyrt till schäfern.

Den nya foderstaten börjar på torsdag och de kommer då få Fodax plus röd (färskfoder) och fortsätta med High energy extreme tills det att säcken är slut, funderar sen på att byta, men det är inte bestämt än. De kommer då få ca 70% fodax och 30% high energy. Sen kommer de även få bara kött och ben 2-3 gånger i veckan. Främst av fläsk och höna/kyckling. Men även annat som jag får tag i billigt.

Hur mycket kostar det?
Klass färskfoder kostar 24 kr/kg om jag inte minns helt fel. Och schäfern skulle ha 1,5 kg om han endast åt av detta, vilket skulle bli dyrt.

High energy extreme kostar 449:- för 15 kg. Om han endast äter det så äter han 0,4-0,5 kg. Så en säck räcker rätt exakt en månad.

Fodax kostar 16 kr/kg just nu (billigare desto mer man köper) och det vet jag inte än hur mkt de kommer få av. Men skulle tro att schäfern kommer få ca 800 g och den lilla 150 g. De kommer ju även att få lite torrfoder.

Fläskbenen har kostat 15 kr/kg i större affärer. Höna köpte jag för 22 kr/kg.

Jag beställde nu två säckar fodax (12,5 kg/säck) och jag tror det kommer räcka tills nästa leverans (6 veckor), det kostar 200 kr/säcken

High energy brukar jag beställa två säckar åt gången, men får se hur det blir nästa gång eftersom att de inte äter lika mycket torrfoder nu.

Senast ändrad:

Nä funka det så är det ju bara bra:)

Ja jag är nog lite för snäll med mina, men dom beteer sej alla tre som om dom inte nyss fått mat.
Gannhunn kan sätta sej vid skålen bara en stund efter han nyss fått mat.
Fast han kan det iof ha att göra med att han inte längre får/kan hänga med ut lika mycket. Att maten är en glädjestund för honom.

Jag ger inte heller blint efter måttabellen utan går lite på hur dom ser ut, fast då kanske lite åt "fel" håll.
Ska skärpa mej:crazy:

Nu är dom inte fet men mer åt tjock än smal.

Jag är rätt säker på att Sigge reagerar på kyckling och majs, och sen antingen nöt eller gris.
Har som sagt fokuserat på att hitta saker som funkar istället för att provocera, jag får dåligt samvete :o

Vad har ni för hund? en kastrerad lagotto romagnolo tik, 7 års. Ligger stadigt på 12,8 kg
Hur aktiva är ni? alldeles för lite just nu....promenader 2 timmar om dagen, träning några timmar i veckan
Är ni nöjda med fodret? mycket
Hur mycket kostar det? ca 500, men har då lite rabatt via jobbet
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? brukar köpa 13 kg på en gång, ligger i en stor säck med två 7,5 kg i varje. Räcker i drygt 2 månader. Hon äter Specific CKD pga förändringar i ena njuren

Senast ändrad:

Doggy pro extra aktiv eller motsvarande foder när det inte finns tillgängligt

Vad har ni för hund?
Chihuahua, 4,5år, 1,8kg

Hur aktiva är ni?
Lagomt ;) Nej inte jätte aktiva precis, men minst 1h rask promenad per dag.

Är ni nöjda med fodret?
Ja, han funkar bra på billigare foder sålänge det innehåller nog mkt energi. Enda jag inte är nöjd med är varifrån köttprodukterna kommer men det har mer etiska orsaker från mitt håll än hur det påverkar hunden.

Hur mycket kostar det?
En 70-80kr för en liten säck

Tror säcken innehåller 2kg och han äter 1 rågad dl per dag (ca 60g) så det räcker lite mer än 1 månad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka