Vad äter era hundar?

Sv: Vad äter era hundar?

Nutram Weight Control samt lite Robur Light and sensitive ( blir lite för lite fett i dietfodret vid pälsfällning/sättning så då behöver han mer, därav roburen)

Mina får fri tillgång på torrfoder, Doggy eller Hills, och sen får de Bravo färskfoder, den utan vete i, två gånger om dagen.

Senast ändrad:

11-årig liten hund, hankastrat, har kroniska magproblem.
Han äter Specific Digestive Support, enbart, även som godis.

Just nu har jag BIS (Best In Show) Lamm och ris, tidigare har jag haft allt i från Royal till nutra nuggets och nu innan BIS fodret gick dom på Doggy proff.

Brukar köpa färskfoder som lite gotte.

Puttar upp en liten äldre tråd istället för att starta en ny ..
Våran kille har tidigare ätit Hills Puppy Large Breed (testat andra, billigare, varianter men då har han blivit så sjukt dålig i magen ... ), sedan prövade vi RC och det funkade han också bra på men åt väldigt dåligt. Vet dock inte om det berodde på maten eller det faktum att han gick från att bo med annan hund till att bo ensam med husse och matte. Hur som så började han äta dåligt iom foderbytet ..

Nu har han sen 1.5mån tillbaka gått på enbart BIS Lamm och ris och han ÄLSKAR det, äter väldigt bra men utan att gå upp i vikt och håller sig fin i kroppen. Han är även bättre i magen än någonsin!!
DÄREMOT så har han börjat klia sig i ansiktet, runt ena ögat (höger) och ner mot nosen. Detta vill bara inte avta och jag kan inte komma på något annat som kan påverka honom till att göra detta än fodret.
Han får samma "gottis" som förut, badas i samma schampo o.s.v. Inget är ändrat utom maten.
Han har även börjat kännas torrare i pälsen samt fått 3 små "knölar" på olika ställen av kroppen.

Min fråga, kan detta vara allergi?
Kan det vara något p.g.a. maten?
Hjäääälp!

BIS? Är inte det ett ganska billigt foder om jag inte tänker fel? Vad innehåller det?

Kliet kan definitivt bero på allergi pga maten, men ska utredas isf. Ett sätt är att köra honom på skonkost/uteslutningsdiet ett tag och sen om det avtar.

kl

"Lånar" och den här tråden lite och tänkte fråga er som använder färskfoder hur det fungerar för er?
Jag ger Brit till mina vovvar nu, men uppfödaren bytte precis till färskfoder istället för att han har hört så mycket bra om det.
Min 2-åriga tik är väldigt kräsen och äter inte alltid så jag funderar på om det skulle vara bra för henne.

Jag har gett det i 6 år nu eftersom jag har en allergiker, funkar utmärkt. Man måste komma ihåg att ta upp det bara:)

Gå tillbaka til det fodret som funkade innan, slutar han klia, så är det antaglgien nått i det fodret han äter nu då som inte funkar?

Doggy proffessional

Provade på Standardt men det gick åt skogen så jag gick tillbaka till doggy och lär inte byta foder :)

Fortsätter foderfråga här: Får hem puppin den 4e juni, hon äter Eukanuba men jag vill gärna byta till något utan spannmål. Funderar på Orijen, vad tycker ni om det? Det är ju dyyyyrt. Men standardt har inte valpfoder om jag inte missminner mig? Vilka fler foder finns det utan spannmål och vilka tycker ni jag ska överväga?

Jag ger min tik Arion torrfoder, kanon nöjd. Fina muskler, drygt sen älskar hon det.

kl
Jag har precis bytt från Arion Lamm&ris till Precept plus sensicare. Hoppas kunna inföskaffa en större frys såsmåningom så jag kan ge färskfoder.

BIS? Är inte det ett ganska billigt foder om jag inte tänker fel? Vad innehåller det?

Kliet kan definitivt bero på allergi pga maten, men ska utredas isf. Ett sätt är att köra honom på skonkost/uteslutningsdiet ett tag och sen om det avtar.

Jo, det är betydligt billigare än "kändmärkena" varav en av anledningarna till att vi valde att pröva det från början.
Men börjar nu bli lite orolig just för att kliandet inte avtar.
Ska prata med sambon i helgen om att gå tillbaka till gamla maten och se om det avtar, han är ju pigg och fin i övrigt men något är helt klart fel!

Standardt finns i extra vilket är samma sak som ett valpfoder bara de att de har ett annat namn. Det används även som högenerig foder till dräktiga/digivande tikar och hårt arbetande hundar. Jag har gett min valp de fodret från de han kom till oss och det har funkat superbra! Har behövt ge han lite mer än de står på påsen i perioder då han har haft en riktigt växtspurt. Finns även flertalet uppfödera som föder upp valpkullar på extra.

*Knapp*
Ger standardt normal till 9-åringen och standardt extra till 5-månders vovven. Så fort jag får tag på en återförsäljare av VoH så ska valpen få gå över delvis till det. Äldre vovven får fortsätta på standardt livet ut nu. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 912
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej på er. Ville höra om det är någon annan som har problem med strump-(och annat olämpligt)ätande hund? Vår är en retriever av jakttyp...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31