Vad äter du till frukost?

Äter sen frukost/tidig lunch, vid halv tio tiden på jobbet. Då blir det antingen matlåda eller 2-3 mackor beroende på pålägget. Har jag ost och kaviar blir det tre mackor, har jag stekt ägg blir det 2. Ibland har jag nån typ av korv som salami tillsammans med ost för lite variation. Allt hänger lite på vad som finns hemma :)
Gillar yoghurt med müsli, men jag står mig inte tillräckligt länge på det :down:

Jag är lite periodare. Så det går i omgångar vad jag äter.

Nu äter jag mest fruktsallad eller en röd grape och äggröra. Till det te med en matsked kockosfett i.

Jag äter typ alltid 1/2-1 kopp kaffe och två mackor, oftast med ost till frukost. Försöker ibland testa annat så som chiapudding, gröt, overnight oats men hamnar alltid tillbaka på kaffe och macka.

Så nu behöver jag inspiration. Vad äter du till frukost?

äter inte frukost.
Brukar dricka en kopp te (vardagar) eller en kanna te (helger).

Jag har på sistone gjort egna frukostmuffins. Sticker hemifrån 06.30 flera dagar i veckan och även om jag är hungrig på morgonen så har jag ingen aptit så tidigt. Muffinsen är enkla att ta i handen, går snabbt att äta och mättar lagom. Framför allt slipper jag tänka. Kompletterar ofta med en knäckemacka väl på jobbet.

Recept 10-12 normalstora muffins
4 dl mjöl (jag tar hälften vetemjöl, hälften något grövre såsom råg, dinkel eller dylikt)
Mixad röra av 1 paprika, 1 bit purjo och 2 morötter
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl mjölk
1 dl rapsolja
Salt och peppar.

Blanda allt, häll i formar och grädda i ugn. Man kan med fördel garnera med riven ost innan gräddning. Går givetvis också att mixtra med smaksättningen efter eget tycke. Håller sig ätbara i en dryg vecka i kylskåp.

Äter på tåget, så kaffe och äggmacka att ta med. Ibland yoghurt med frön och äpple, allt handlar om hur svårpackat det är :p

Just nu äter jag oftast två skivor hemgjort helkornsrågsurdegsbröd med antingen ett stekt ägg, tomat och avokado eller en vällagrad ost, salladsblad och paprika. Ibland keso och en matsked grekisk yoghurt med dinkelgryn, valnötter och bär och emellanåt stekt ägg, stekt aubergine och lite tomater och sallad. Några gånger på sistone har vi ätit surdegspannkakor med keso och blåbär. Jag älskar frukost!

Senaste tiden har jag ätit a-fil och flingor till frukost varje dag. Mycket flingor. Antingen en sorts flingor som är utan socker/sötningsmedel och med mycket fullkorn och torkade jordgubbar (minns inte vad den heter nu) eller en glutenfri müsli.

Äter nästan alltid samma till frukost:
Bovetegröt, chiafrön, solrosfrön, pumpakärnor, gurkmeja, kanel, vatten, salt.
Två löskokta ägg, tre bitar sill och en mugg med te.

Tycker det är enklast att äta samma till frukost och det här är något jag inte tröttnar på. Önskar jag kunde hitta något liknande till kvällsmaten.

Min första frukost består av te med mjölk i och två rostade mackor med ost och smör.

Min andra frukost varierar rätt kraftigt från dag till dag.
Det kan vara alltifrån gröt och kokta ägg på rutbröd med kaviar (den vanligaste frukosten).
Ibland pannkakor eller fler varma mackor.
Filmjölk med sylt och müsli.

Kaffe såklart. Med lite mjölk.

Äter nästan alltid samma till frukost:
Bovetegröt, chiafrön, solrosfrön, pumpakärnor, gurkmeja, kanel, vatten, salt.
Två löskokta ägg, tre bitar sill och en mugg med te.

Tycker det är enklast att äta samma till frukost och det här är något jag inte tröttnar på. Önskar jag kunde hitta något liknande till kvällsmaten.

Jag glömde den viktiga matskeden med kokosfett till gröten...

Jag äter typ alltid 1/2-1 kopp kaffe och två mackor, oftast med ost till frukost. Försöker ibland testa annat så som chiapudding, gröt, overnight oats men hamnar alltid tillbaka på kaffe och macka.

Så nu behöver jag inspiration. Vad äter du till frukost?

Inget alls! Äter lunch 9.30 istället :) oftast stark currykyckling med ris.
Helger äter jag gärna rostad macka med pålägg, stekt ägg och dricker jos :)

Jag är uppe så tidigt numera, redan kl 5, så det brukar inte bli mycket mer spännande än ett par rostade skivor bröd och kaffe. Ibland har brödet skinka eller ost, ibland jordnötssmör och sylt. Beror på vad jag är sugen på. På helgerna däremot brukar jag steka ägg, göra amerikanska pannkakor eller baka scones :) .

Just nu: Fullfet grekisk yoghurt med färsk frukt, valnötter och lite honung. Det är det jag står mig allra bäst på. Brukar variera med smoothie, knäckemackor eller havregrynsgröt (som jag rör ner jordnötssmör i för att den ska bli mättande) när jag tröttnar.

På helgerna äter jag mackor.

Just nu: Fullfet grekisk yoghurt med färsk frukt, valnötter och lite honung. Det är det jag står mig allra bäst på. Brukar variera med smoothie, knäckemackor eller havregrynsgröt (som jag rör ner jordnötssmör i för att den ska bli mättande) när jag tröttnar.

På helgerna äter jag mackor.

Hemma äter jag gröt. Oftast blandar jag rågflingor och lite havrekli och häller på kokande vatten, sen får den ett kort uppkok. Jag avskyr havregrynsgröt för att den är så lös och slibbig, äcklar mig.Gröten ska vara stadig! Godaste gröten är en som vunnit gröt-sm. Receptet har jag tappat bort men jag kokar något liknande av skrädmjöl - det är rostat havremjöl, rågflingor, lite honung, kardemumma och salt. På gröten har jag hackat äpple, kanel och lite kockossocker, svartvinbärssylt nästan utan socker i eller lite blåbär från frysen som får tina på den varma gröten. Jag äter aldrig mackor eller kex på morgonen. Behöver jag ha något så att jag står mig extra länge så tar jag hellre en ägg eller två eller, om jag har, lite middagsmat. Om jag är borta så blir det oftast osockrad yoghurt eller annan slags syrad mjölk med musli eller smulat knäckebröd och gärna lite frön av olika slag. På sommarmornarna då det är varmt äter jag ofta fil med musli o frön hemma också.

Oftast 1-3 mackor med ost och/eller marmelad. Ibland blir det yoghurtkvarg med banan och flingor alternativt granola. Kaffe med mjölk till.

Äter jag frukost efter jobbet, innan jag ska sova så föredrar jag havregrynsgröt med äpplemos och inget kaffe.

Förr letade jag alltid frukost som man skulle hålla sig mätt på länge. Efter en omläggning av kosten försöker jag numera äta lite och ofta(re). Det gör att jag äter frukost 2 ggr med ca 2,5/3 h mellanrum. Blir samma på båda. Knäckebröd m ost o paprika samt te till. Oftast.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 478
Senast: Halcyon
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 070
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 534
Senast: Hajfisk
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?