Vad äter din unghäst?

Sv: Vad äter din unghäst?

Räknar min häst som unghäst ett tag till, han är 5 år :)

Just nu rids han bara nån gång ibland av min kompis, snitt 1 gång/vecka kanske och jag tömkör, longerar eller promenerar 1-2 ggr/vecka. Jag är höggravid i vecka 38 så därför rider jag inte själv.

Han äter just nu 8-10 kg hö/dag, 1dl lucern pellets, 1dl betfor pellets, 1dl linfröolja och 1dl mineraler. Han får lucern och betfor mest för att kunna blanda oljan och mineralerna i. Men sen när han börjar tränas mer igen kanske han behöver mer protein, men det märker jag då :)

Min 3åring är 147 cm hög, welsh pb. Står på fri tillgång, med slowfeedingnät. Räknar på 10 kg hö/dygn. 2 dl sojamjöl och 1 dl multivitamin för att kompensera då sojan är "ren". Har dåligt hö så kan inte ge något med mindre protein eller mer energi. Rids 2 dagar vecka, tömkörs 1. Vilar ca var tredje.

Räknar min häst som unghäst ett tag till, han är 5 år :)

Just nu rids han bara nån gång ibland av min kompis, snitt 1 gång/vecka kanske och jag tömkör, longerar eller promenerar 1-2 ggr/vecka. Jag är höggravid i vecka 38 så därför rider jag inte själv.

Han äter just nu 8-10 kg hö/dag, 1dl lucern pellets, 1dl betfor pellets, 1dl linfröolja och 1dl mineraler. Han får lucern och betfor mest för att kunna blanda oljan och mineralerna i. Men sen när han börjar tränas mer igen kanske han behöver mer protein, men det märker jag då :)

Glömde skriva att han är en islandshäst, valack, ca 143 i mankhöjd.

KL

Har ett fullblod 167 cm, 4 år. Ridhästrids 6 dagar per vecka.

Fritt hö plus 5 kg Iforms tävlingsfoder.

Är superfin i hull :)

Jag har ett snart femårigt islandssto som rids cirka 4-5 dagar i veckan. Vi har precis börjat rida för instruktör och tanken är att vi ska börja träna lite mer nu. Mest blir det dock turer i skogen, där vi visserligen också kan jobba en hel del! Hon äter cirka 6 kg hö/dag uppdelat på tre mål men nu när det är sommar går de i gräshagen och äter om dagarna istället. Blir de tjocka får de väl gå där mindre och tunnar betet ut får de gå över i andra hagen (de får växa upp lite växelvis). Eftersom hon är ung och fortfarande växer tänkte jag att protein is the shit. Så vi kör på lucern, ungefär en halvliter uppmätt när det är torrt. Till det har vi precis börjat "strössla på" Granngårdens originalpellets vilket lät som att det skulle täcka upp behovet av vitaminer och mineraler. Samtidigt som det är proteinrikt. Ska väl ökas på så smått. Under pälsfällningen fick hon extra tillskott av B-vitamin. Hon är fin i hullet och pigg och glad så jag hoppas jag är inne på rätt spår! :) Nu är det bara mer muskler och kondition som behövs. Någon som har kommentarer och tips och råd?

Min blev 5 igår men knappar ner lite ändå ;) Min går på ca 3 -4 kg hö nu om dagen, knappt eftersom han betar ute hela dagarna. Så får han ca ½ liter lucern (torrt mätt, men blöter givetvis upp det). Ibland klämmer jag dit lite havre om vi ska träna lite hårdare. Mineraler, vitaminer, saltsten och alger är något jag också slänger med :) Funkar bra för honom och för mig!

Har en 4-åring, halvblod, trappas ner i ridning nu, ska snart på bete. Går i gräshage på dagarna. Får ca 6 kg hösilage, 3 dl torr betfor, 1/4 l korn och 0,5 l müsli, 1 dl miniraler och 2 msk linfrön. + Morötter såklart ;)

4 årig tinkervallak ca 155cm, går nu på gräs med betesreducerare ca 8 timmar / dygn. Får ca 3-4kg hö i slowfeedingnät på kvällen, annars får han 1/2 liter havre, 2 dl (torrt) betforpellets, mineraler och salt.

Kan tillägga att han rids lätt ca 2-3 ggr vecka + tömkörning, promenader & lite lek i korallen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar