Sv: Vad är viktigt för er när ni väljer tränare?
Det som är absolut viktigast är ju att den faktiskt kan lära ut något, dels överhuvudtaget och dels något som passar mig (min "ridstil", mina mål, min utbildningsnivå). Är det en utbildad tränare så spelar det tävlingsmässiga inte så stor roll, men en outbildad tränare så spelar ju tävlingsresultaten en mycket större roll. Och sen tittar jag även på tränarens elever, deras resultat, deras ridstil osv. Det säger en hel del om tränaren. Jag tror att allt spelar mer eller mindre roll, men det som spelar absolut störst roll är ju kemin tränare-ryttare och tränare-häst, funkar inte det spelar det ingen roll hur bra tränaren än må vara, det passar inte en själv.
Självklart har man större krav på tränaren ju högre mål man har.
När det gäller kritik och beröm så gäller det att få en avvägd bra blandning, ibland vill man bara hör att det var bra och det räcker, men kritik är bra! Speciellt om det framförs på rätt sätt! Så jag föredrar kritik, det är när man får kritik som man kan förändra något, det är då man utvecklas, hör man bara beröm stannar man på samma nivå och kanske till och med sänker den, men man vill ha beröm om man gjort något bra (tagit åt sig av kritiken och förändrat något till det bättre tex).