Vad är viktigt för er när ni väljer tränare?

hjärter_dam

Trådstartare
Vad tittar ni främst på? Vad han/hon gjort rent tävlingsmässigt, hur han/hon rider etc.? Pratar ni med andra som tränar för denna person? Har ni olika krav beroende på det mål ni har med ridningen. Vad krävs av en tränare för att ni verkligen ska trivas med denna? Vilket är viktigast, beröm eller kritik?

/nyfiken

Sv: Vad är viktigt för er när ni väljer tränare?

När jag letar efter ny tränare brukar jag jämt kolla på hur de som rider för tränaren rider. Fattar du? hehe, böev lite konstigt...Alltså, jag koller på de elever som rider för tränaren i fråga.

Är det så att man är väldigt imponerad av någon, nån man tycker rider väldigt fint, har en väldigt välriden häst o så, så brukar jag kolla vilken tränare personen har.

Jag tycker inte att en tränares tävlingsresultat säger särskilt mkt... De behöver ju inte vara särskilt duktiga på att lära ut bara för att de är duktiga själva.

Eller nåt... :D

Det som är absolut viktigast är ju att den faktiskt kan lära ut något, dels överhuvudtaget och dels något som passar mig (min "ridstil", mina mål, min utbildningsnivå). Är det en utbildad tränare så spelar det tävlingsmässiga inte så stor roll, men en outbildad tränare så spelar ju tävlingsresultaten en mycket större roll. Och sen tittar jag även på tränarens elever, deras resultat, deras ridstil osv. Det säger en hel del om tränaren. Jag tror att allt spelar mer eller mindre roll, men det som spelar absolut störst roll är ju kemin tränare-ryttare och tränare-häst, funkar inte det spelar det ingen roll hur bra tränaren än må vara, det passar inte en själv.

Självklart har man större krav på tränaren ju högre mål man har.

När det gäller kritik och beröm så gäller det att få en avvägd bra blandning, ibland vill man bara hör att det var bra och det räcker, men kritik är bra! Speciellt om det framförs på rätt sätt! Så jag föredrar kritik, det är när man får kritik som man kan förändra något, det är då man utvecklas, hör man bara beröm stannar man på samma nivå och kanske till och med sänker den, men man vill ha beröm om man gjort något bra (tagit åt sig av kritiken och förändrat något till det bättre tex).

Jag brukar gå på rekomendationer och känslan jag får efter en provlektion. Tränarens tävlingmeriter är inte relevanta för mig det är däremot vad han/hon kan göra för mig.
Att kemin mellan elev och tränare stämmer är för mig otroligt viktigt.

Min dressyrtränare tävlar inte jättemycket, men hon är en duktig tränare och även om jag och hästen har en usel dag när jag rider lektion så lämnar jag alltid lektionen med något positivt, en liten läxa och en otrolig motivation till att träna mera.
Hopptränaren jag hade förra hösten passade mig perfekt, lite hårdare tryck och krav på eleverna och inget daltande. Jag botade min hopprädsla på ett kick och var otroligt motiverad till att komma ut och tävla.

Någon gång när jag varit ny i en förening har man anmält sig till en hoppkurs där man inte kännt att det stämt riktigt. Då har jag användt mina tränare för olika ändamål. Tex Tränare A lägger mycket vikt vid teknik och är väldigt engagerad - då tränar jag teknik på lägre höjd för denna tränare. Tränare B är för mig inte lika engagerad med tekniken, denna tränares lektioner använder jag för att komma upp i höjd och även i viss mån tempo osv.

Tycker inte att det är fel att ha ett par olika om man har råd till att rida för tex två olika hopptränare och en dressyrtränare. Däremot ska man vara ärlig mot sin tränare, tycker man att det inte fungerar och att man inte får den hjälp man vill ha så ska man säga det. Vill man av någon anledning byta tränare så ska man tala om det för sin nuvarande tränare på ett konstruktivt sätt och sedan säga tack för denna tiden.

En gammal hopptränare stegade jag fram till och sade: "Jag anser att din nedlåtande attityd gentemot min hästs ras och förutsättningar, gör att vi inte kommer någonstans. Du får mig att skämmas för att jag har den häst jag har och dina kommentarer får mig att känna mig som en sämre ryttare än vad andra tränare anser att jag är. Jag upplever även att vi får hoppa mindre än de andra och får mindre hjälp, därför anser jag att det inte är värt att fortsätta träna för dig"
Hon nekade inte till det jag sade, jag tackade för tiden som varit och red hem.
Jag fick ett avslut och hon visste varför jag inte tänkte komma tillbaka - justare mot alla inblandade.

Så kemin mellan mig och tränaren i första hand, resultat av vår träning i andra, rekomendationer i tredje och tränaren egna meriter i fjärde.

Apo

Senast ändrad:

Jag tycker i alla fall at min tränare ska ha meriter på hög nivå, för att kunna lära ut mig alla de knepigheter som finns, samt lära ut sig av sin egna rutin!
Det är mindre viktigt om tränaren själva tävlar aktivt nu eller har gjort.
En del går jag efter vad andra tycker om tränaren, men inte speciellt mkt.
Jag tycker dessutom att personkemin är superviktigt, att vi har samma åsikter i hur man behandlar en häst och själva grundträningen i sig själva.
Min tränare måste berätta vad jag gör för fel och berätta hur jag sak göra i stället och jag vill veta när jag gör rätt, och är det en svår sak så vill jag veta att jag är på väg åt rätt håll!
Jag kräver att min tränare alltid ska vara positiv och ha en oändligt tålamod, på så viss kan jag prestera bäst utan att bli påverkad av att tränaren skulle vara sur en dag eller otålig av sig, för det fungerar ALDRIG!

Min tränare måste även vissa intresse/engagerad för hur det går för mig, samt stötta mig när jag får såligt självförtoende, dvs visa att han tror på mig i alla fall.

Heee, ja jag har en hel del krav på vilken tränare jag vill ha, jag har avverkat en del genom åren och har tränat för 3 st genom tiderna som har passat in för mina krav, den 3:e tränar jag fortfarande för!

*lånar knapp*

Jag tycker att det är viktigt speciellt nu när man kommit upp i åren o tävlat o ridit en hel del, att tränaren delar samma grundfilosofi som man själv gör. Kan ta ett exempel så ni förstår. Tränade för förste klubbtränaren på hemmaklubben. En äldre herre som säkert är jätteduktig men som inte alls passade mej. Jag är själv stor och lång o rätt tung med ett lååångt överliv.
Tränaren ville att jag skulle ligga fram på hästens hals i anridningen mot hindret och jag skulle bara sparka på honom aldrig en förhållning eller någonting. Kan säga att min fina vackra häst som jag tränat i 3 år har aldrig tidigare någonsin tvekat på ett hinder (visst han har stannat men de har mer varit för att han legat tokfel) började stanna på allt. De tog 3 lektioner.

Dessutom krävde han graman på min stackars andra häst som blev helt ställd han slutade hoppa helt.. Å spänna in en graman så hårt så att den går o biter sig själv i bogen o sen tvinga ryttaren o rida i den formen med sporrar o spö när hästen e som en fiolsträng.. de accepterade jag inte.. (de va sista lektionen jag red) Nu mera är jag den man pratar mest skit om på klubben o inte välkommen längre.. Vilket passar mej fint..
Tränar numera för en tjej med meriter i 150 klasser o från SM. Hon är lugn men nestämd o hon delar min uppfattning om hur hästar skall ridas.. (iaf dom två jag tränar med) De e viktigt för mej..

Kan tänka mej att en ung flicka som är ung och inte kan så mkt (inte för att jag kan så mkt.. ju mer man lär sig ju mindre kan man :crazy: ) har svårt att välja en tränare som kan hjälpa henne framåt eller som passar henne.. Minns när man va ung så ifrågasatte man aldrig och man köpte det rakt av.. Vilka tokigheter man har lärt sig.. ;) :D :eek:

Jag litar på min "huvudtränare", har alltid gjort det och kommer nog alltid att göra det. Kommer det andra tränare till klubben så tränar jag för dom.

Fungerar bra. Huvudtränaren tycker jag är den bästa. Hon känner hästen jag rider precis lika bra som jag gör och vi har förtroende för henne båda två. :)

Sen tränar vi lite för en annan tränare, mest för att vi har lagträningar för henne. På ponnyn va hon superbra att träna för, men storhästen är nog inte riktigt den typen av häst hon är van vid, så hon kan få lite idetorka ibland vad man ska göra med honom (han är väldigt speciell...). :angel:

Helt klart är att den konstruktiva kritiken är viktigast, medan man samtidigt måste få lite beröm för att inte tappa suget.

Senast ändrad:

Jag måste ha förtroende för tränaren. Sen om den har tävlat eller inte spelar faktsikt inte så stor roll. Bara personen kan lära ut och ger konstruktiv kritik.
Jag tittar på en träning förts innan jag är med för att bildda mig en uppfattning.

Svårt att svara på, jag har otroligt dålig erfarenhet av tränare och rider inte för någon just nu just pga den orsaken. Har kommit i en 'svacka' där jag anser att jag inte kan hitta NÅGON.
Har varit med om gap och skrik, mycket okunnighet osv.
Om jag skulle orka ta tag i att leta ny tränare skulle jag vilja ha någon lugn och harmonisk, inget gap och skrik och framför allt någon som VET vad h*n pratar om, kan tala om för mig HUR jag ska göra för att det ska bli rätt och inte vråla om att man är trög eller nått ( jag har dålig erfarenhet ja :crazy: ) Det är också viktigt med pepping och beröm,ngt 'mina' tränare missat, vilket lett till att jag tappat lusten till att träna och nu bara flummar runt :smirk:

Jag tycker det är jätte viktigt att tränaren har en massa ideer på övningar. :idea:
tycker själv inte om sånna som bara springer runt i en volt tills det går bra. :mad:
sedan tycker jag också att de ska vara lite tryck i tränaren, att den ska lägga ned energi för att du och din häst ska bli bättre och bättre. :banana:
också sätter den utför sina komentarer och tillsägelser till dig. (många som jag har tränat för låter ofta som om dom skäller på en)
:bump:
lycka till

Rider För KG. Behöver man säga mer?!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2