vad är viktigast?

Sv: vad är viktigast?

Nejdå, men nu var det ju så att Lancet sa att hästen inte hade nån form alls i den ökade skritten ;)

Men hästen kan ju bjuda framåt utan att det går fort.

Framåtbjudningen sitter inte i farten, det betyder ju bara att den är med ryttaren och tänker framåt.

Vad är korrekt form?

Arbetar genom kroppen?

Högre grad av samling?

Höjer ryggen, sänker nacken.. eller måste rumpan också vara med, i vilken utsträckning?

En del hästar som bjuder framåt brukar kunna sega till sig när de kommer till arbete, så då vette tusan om det var en sån "ärlig" framåtbjudning.. springer i från arbete?

Min häst i början började i stället springa när han började på att arbeta i "rätt" form, men han insåg snart att det var enklare att inte springa.. tack och lov..

Men i övrigt säger jag som alla andra, när en häst arbetar i en bra arbetsform brukar/bör den också ha en ärlig framåtbjudning

Men hästen kan ju bjuda framåt utan att det går fort.

Framåtbjudningen sitter inte i farten, det betyder ju bara att den är med ryttaren och tänker framåt.

Gud, vilket bra svar!!! :bow: :bow:

Håller med så mycket som det går!!!

ojojoj, vad många det var som hade svarat :p hade tappat bort tråden :p hehe.

jo, ja förstår att hästen måste bjuda på framåt för att kunna börja gå i en bra form. men om jag formulerar om frågan lite då:
om hästen i fråga är ganska otränad och inte riktigt har orken att gå i ett bra tempo och gå i form samtidigt, är det då bättre att den går långsamt i form eller att den går på mkt framåt och istället kanske tappar formen istället?

ursäkta om jag inte är så bra på att uttrycka mig :d

Hoppas du inte tog illa upp, jag ville bara påpeka ifall det var nån som tog dig bokstavligt om det där med formen:)

Det första man ska kontrollera när man sitter upp på en häst är framåtbjudning och förhållning om detta inte funkar så blir man kvar i detta arbete tills hästen lyssnar framåt på dina hjälper eller lyssnar på dina förhållande hjälper!!!! När hästen se dan lyssnar på grundhjälperna så kan du gå vidare!!!
För att en häst ska kunna gå på tygeln och jobba bakifrån så behöver den framåtbjudning och aktivitet i bakbenen för att kunna bära upp allt på de.Eller vad säger ni!!!

Det första man ska kontrollera när man sitter upp på en häst är framåtbjudning och förhållning om detta inte funkar så blir man kvar i detta arbete tills hästen lyssnar framåt på dina hjälper eller lyssnar på dina förhållande hjälper!!!! När hästen se dan lyssnar på grundhjälperna så kan du gå vidare!!!
För att en häst ska kunna gå på tygeln och jobba bakifrån så behöver den framåtbjudning och aktivitet i bakbenen för att kunna bära upp allt på de.Eller vad säger ni!!!

såg du mitt senaste inlägg?
japp, ja vet att hästen måste bjuda på framåt för att komma till en bra form. men om hästen har dåligt med muskler och inte riktigt orkar behålla samma fart som innan när den börjar jobba i form, är det då viktigast att den går och jobbar i rätt form, eller att den behåller samma fart som innan och kanske tappar formen då?

du har igentligen fått svaret..

framåtbjudningen är viktigast för att du kommer formen, du ska inte tänka på vilket som är viktigast av de.. om din häst är omusklad så gör ett litet schema, tex:

Måndag: skritt 40 min( helst i skogen)
Tisdag: banan, jobba litemed framårbjudningen, när den släpper igenom framåt och slappnar av lite i överlinjen, så slutar du ( 10-35min)
Onsdag: Skritta: ca30min i skogen
Torsdag: Skogen, klättra, konditionsträna lite ca 20-40min
fredag: vila
lördag: samma jobb som på tisdagen ca 10-35 min
söndag: samma jobb som på torsdagen ca 20-40 min

bara ett tips på hur du kan göra

Detta sto var inte bara långsamt hon hadde noll motor så fort man slutade driva som en galning så stannade hon det var som att rida i sirap, men trots detta så satte hon bakdelen ordentligt under sig tog stora vägvinnande steg.

På stillbilder såg hon fantastisk ut men i verkligheten så var hon hel trög.

om hästen i fråga är ganska otränad och inte riktigt har orken att gå i ett bra tempo och gå i form samtidigt, är det då bättre att den går långsamt i form eller att den går på mkt framåt och istället kanske tappar formen istället?

ursäkta om jag inte är så bra på att uttrycka mig :d

Först och främst måste man skilja på -orka hålla tempo och -framåtbjudning. För det är nämligen två helt skilda saker!

OM hästen bjuder framåt, så är det ok att den går i ett långsammare tempo om den inte har kraft att gå i ett högre. Inom AR så rider man tex i ett mkt långsamare grundtempo än i den klassiska dressyren av just den anledningen.

Att rida på så mkt framåt att hästen tappar balansen vinner man aldrig på. Även tex en trög häst som inte bjuder framåt måste hitta balansen utan att bli jagad. Men kravet på att den ska svara för hjälperna måste alltid finnas.
Så mitt svar är att välj hellre att hästen arbetar i form i ett lägre tempo än att den springer på i obalans. Men hästen måste ändå bjuda framåt.

Även efter att hästen blivit tillräckligt stark för att hålla ett bra grundtempo på raksträckor kan fenomenet visa sig igen när du börjar träna rörelser. Då gäller fortfarande samma sak, att så länge hästen bjuder framåt är det ingen katastrof att tempot dras ner, men man bör också kontrollera så att man inte har begärt för mkt utav hästen så att den tappar takten eller tempot, för att den tex tvingas tvära mer än den förmår.

Hejja dig :banana: :banana: :banana:

nån som hajjar vad "slow but active" är

:bow: :bow: :bow:

(Det är inget fel att överanvända smileys :D)

Men, det är väl ingen nyhet? :confused: :confused: Eller det kanske det är, beroende på vilka tränare man haft och har.
Trodde att det var grundläggande och en hörnsten i dressyrarbetet.

Inget blir ju bättre av att man forcerar det, varken vi ryttare eller våra fyrfota vänner.

Detta tyckte jag att jag fick lära mig ganska tidigt i min ridutbildning.

Någon skrev tidigare att man måste skilja på framåtbjudning och tempo, orkar inte kolla vem just nu. Men jag höll med henne då och gör det fortfarande.

Den här tråden visar verkligen hur viktig grundutbildningen är!!

bjuder hästen inte framåt får man ingen korrekt arbetsform öht.
så om trög innebär med dålig bjudning skulle jag definitivt satsa på framåtbjudning i första hand

En häst skall bjuda så mycke framåt att han själv väljer att gå i korrekt form.
+ att hästen bygger helt fel muskler i en långsam bjudning. Börja ett pass på ridbanan med ett par rundor i ökad trav lr galopp, så ska du snart se att du får en fin framåtbjudning.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag håller med dig.. men som du skriver, det kanske beror på vilka tränare man har haft.

Utveckla gärna ditt påstående om att hästen skulle bygga fel muskler vid långsam bjudning!
Förresten, vad menar du med långsam bjudning?

*KL*
Om man rider för sakta är det stor risk att om den är aktiv bak men långsam så kan bakbenet inte få plats o hästen gör då en liten cirkelrörelse(biljardering) o lär sig en teknik att trampa "bakom" sig.

Takten blir heller inte ren, utan den går i flera delar.
Det kan man se på ryttaren som hoppar i lite otakt.
Fram o bak är inte synkroniserade.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: Snurrfia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025