vad är skillnaden?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad är skillnaden mellan orden sjukhus och lasarett?
för mig är det två olika ord för samma sak, men jag antar att det finns någon skillnad eftersom man använder dem olika?
Nån som är klokare än jag?
 
Sv: vad är skillnaden?

Jag tror det är storleken, och då inte bara på byggnaden utan på vad som finns i den ;) Typ som att Enköping har ett lasarett och där finns t.ex. ingen förlossning utan de måste åka till Akademiska sjukhuset i Uppsala istället. Jag är inte helt säker men jag tror att det är skillnaden. Rätta mig gärna någon om jag har fel! :)
 
Sv: vad är skillnaden?

Enligt wikipedia är lasarett bara en äldre benämning på ett sjukhus. Många av de sjukhus som nu finns hette nog lasarett tidigare men har bytt namn vid nyinvigningar och så. De som fortfarande heter lasarett är väl de äldre sjukhusen som finns kvar och bara inte bytt namn?

Wikipedia ger ett exempel som att Danderyd förr hette Stockholms läns centrallasarett i Mörby men att Visby lasarett fortfarande kallas lasarett och inte sjukhus.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är skillnaden?

När man åker E22 förbi Lund ser man att de skyltar mot Lasarett - och där ligger alltså skånes universitetssjukhus...
 
Sv: vad är skillnaden?

*kl*

SAOB:

LASARETT las¹arät⁴, äv. la¹-, n.; best. -et; pl. == (PH 9: 116 1769 osv.) l. -er ( GEIER Betr. 186 1689 osv.) . ( lasar- 1738 osv. lazar- 1615–1918 -et(h) 1615–1828 -ett (-ätt) 1690 osv.)
[jfr d. lazaret, t. lazarett, eng. lazaret, lazaretto, fr. lazaret; av it. lazzaretto, lazzeretto, sannol. gm folketymologisk anslutning till namnet på den bibliske Lazarus (se LASARUS) utvecklat ur ett it. nazareto, namn på ett pestsjukhus vid Venedig, beläget på ön Isola di Santa Maria di Nazareth, "den heliga Marias av Nasaret ö']
[LASARETT 0]
anstalt för vård av sjuka, sjukhus, sjukvårdsinrättning; särsk., i fråga om nutida sv. förh., om av kommun (landstingsområde l. stad som icke deltager i landsting) ägd o. driven sjukvårdsinrättning där sjuka mottagas oberoende av sjukdomens svärare l. lindrigare art (så vidt de icke på grund nv sjukdomens beskaffenhet skola hänvisas till annan, för ifrågavarande sjukdom speciellt avsedd sjukvårdsinrättning).

SJUKHUS ~/U3k~hU2s, förr äv. SJUKEHUS, n.; best. -et; pl. =. ( sjuk- (siuk-, siwk-) 1522 osv. sjuke-
[SJUKHUS 1522]
1522)
[ fsv. siuka hus; sannol. av SJUKE sbst.², o. HUS; förleden har sannol. tidigt av språkkänslan anslutits till SJUK; jfr d. sygehus, nor. sykehus, nor. dial. sjukehus, t. siech(en)haus, krankenhaus, eng. sick-house]
[SJUKHUS 1]
1) hus för härbärgering o. vård av sjuka (, fattiga) o. orkeslösa (jfr SJUKSTUGA); i fråga om moderna förh.: inrättning l. anstalt för behandling o. vård av sjuka; jfr LASARETT. Privat sjukhus. Allmänt sjukhus, särsk.: av staten l. landsting l. kommun ägd o. driven sjukvårdsanstalt.
 
Sv: vad är skillnaden?

Precis detta satt jag och funderade på igår.
Tack för trådstarten så jag fick svar på min funderkng! :D
 
Sv: vad är skillnaden?

Gällivare Lasarett har också bytt till sjukhus.
Centrallasarettet i Boden var störst i Norrbotten men hette ändå lasarett. Blev senare nedlagt liksom Luleå lasarett, det heter nu Sunderby Sjukhus.

Lasarett är väl ett äldre ord för sjukhus, helt enkelt.
 
Sv: vad är skillnaden?

Enligt Nationalencyklopedin har benämningen sjukhus på de flesta håll ersatt den äldre termen lasarett.

Följande text är även den hämtad från Nationalencyklopedin:

"lasarett, hävdvunnen benämning på sjukvårdsinrättning för i första hand sluten vård."

"sjukhus, inrättning för i första hand sluten vård d.v.s. vård av patienter med sjukdomar eller skador som inte kan utredas eller behandlas inom primärvården eller annan öppen vård."

Vart man ju klokare av ;)
 
Sv: vad är skillnaden?

När man åker E22 förbi Lund ser man att de skyltar mot Lasarett - och där ligger alltså skånes universitetssjukhus...

Ja det står så på skyltarna i Lund men sjukhuset heter SUS - Skånes Universitetssjukhus. Problemet är att då vet du inte om du menar sjukhuset i Lund eller det i Malmö. :mad: För SUS är sjukhusen i både Lund och Malmö.

Varför finns det inga Universitetslasarett?
 
Sv: vad är skillnaden?

Kuriosa

För länge sedan fanns det institutioner där man vårdade/stängde in leprasjuka, när behovet för detta försvann så fann man att man kunde fylla dessa stora kolosser med de mentalt sjuka/efterblivna som dittills tagits om hand bäst amn kunde i hemmiljö, dessa hade benämningen lasarett efter de spetälskas skyddshelgon, St Lazarus. Källa "Vansinets historia" av Michel Foucault.
 

Liknande trådar

Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 244
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Ja, det var först igår som jag hörde detta ord. En bekant föreslog en Dongel som lösning på mitt internetproblem. Är det någon här som...
Svar
3
· Visningar
195
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 787
Senast: Mabuse
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp