Vad är rimligt?

L

linabergmer

Om du skulle köpa en häst för 5000:- som är 12 år och 155cm hög, vad skulle du begära att den kunde/utbildad? Skulle du vilja ha med utrustning?

Kanske blev lite konstigt men jag var tvungen att omförmulera min tidigare fråga..

Tacksam för svar!

Sv: Vad är rimligt?

För 5.000:- tycker jag bara man kan kräva att hästen har fyra ben och inte är i slaktskick.
Man får nog också acceptera begränsningar både i användning och kapacitet.

För 5000:- skulle jag nog inte begära så mkt mer,definitivt inte utrustningen om ägaren själv inte erbjuder den.. :smirk:

Jag hade varit glad om det var en grimma med.

Utgår att för det priset står den i en hage och har varit under fri uppfostran.

Ett grimskaft till grimman hade varit trevligt.

Skulle jag ha köpt den hade jag varit intresserad av vilket fysiskt skick (skador, kondition etc) hästen var i.

Jag håller med Kopparberg; så mycket mer än fyra ben och huvudet fram kan man väl inte kräva till det priset. Varken utbildning eller utrrustning, då är det ju att skänka bort hästen.

Jag köpte min häst för 6500 kr, då ingick träns, sadel, ett innetäcke, ett utetäcke. Hästen ifråga var då drygt 15 år, varmblodstravare. Personligen tyckte jag att priset var fullt godkänt. Mycket mer hade jag inte betalat.

Jag köpte mitt vbl för 8000kr då ingick två täcken och 3 grimmor. Han är 15 år.
Sålde honom nu för 9000kr då ingick komplett sadel och träns, benskydd och martingal.

Köpte mitt hbl för 5000kr han var då 20 år och då ingick full utrustning...det var verkligen ett kap

Jag skulle nog inte begära så mycket mer än att den är vetrinärbesiktigad och möjlig att försäkra.

..........

Senast ändrad av en moderator:

håller med alla andra: för 5000 ingår i stort sett 4 ben o en svans.
köpte mitt första kallblodssto till kompispris ( 2500 kr tror jag) och mitt andra sto för 5000 kr. men det är alldeles för låga priser egentligen ...
mitt första sto visade sig vara en guldgruva. köpte henne som 17-åring och nu är hon 25 år och still going strong.

Så egentligen betalade du inte för hästen utan för utrustningen...

Ligger hästen i den prisklassen och är i den åldern förutsätter jag nästan att det antingen är en vbl travare då de brukar kunna ligga i den prisklassen, att det är en sk. "problemhäst" som ingen vill ha eller att det är en häst som ska som sällskapshäst pga. någon skada eller att den annars t.ex. är triangelmärkt och totalt outbildad. Något annat har jag svårt att tänka mig.. För ingen säljer normalt en häst så pass billigt om det inte finns några särsklida själ till det, och ingen borde göra det heller.

Tycker oavsett om hästen t.ex. är ett vbl travare, sällskapshäst, att den är triangelmärkt etc. kan man absolut inte begära att någon utrustning ska finnas med i priset. Defintivt inte. Om inte möjligen kanske en grimma och ett grimskaft, men ingenting mer.

Då hade jag utgått från att det var en travare med alla problem dom har och utrustningen hade typ varit en grimma.
Är det inet en travare så är det förmodligen en triangelmärkt häst som då förvisso kanske kan en hel del men där ägarna fått igen sina pengar på annat sätt.
Eller så är det en totalt reagalen livsfarlig häst .

Kort sagt, förväntar mig utbildning 0 och ingen utrustning men däremot en massa problem.

Tja, det är väl bra att i alla fall kolla att det följer med ett hästpass (som hästar MÅSTE ha vid ägarbyte), vaccinationsintyg och info om avmaskningar och liknade.

Annars kan "priset" lätt visa sig vara långt ifrån det enda som måste betalas...

Grimma och grimskaft ska i alla fall följa hästen vid köp (om man inte avtalat ennet), men det kan mycket väl vara stallets sämsta...

Jag kan berätta att hästen i fråga är en korsning (halvblod/tinker). Jag har haft lite problem med henne men börjar få räta på dom(har haft henne på foder i 8 månader) Jag får med träns, grimma (2), vinter täcke, bomulls täcke, stall täcke. För övrigt är hon världens gooast häst.

Vad tycker ni?

Jag betalade 5000:- för min pålle (vbl valack 15 år), i dåligt skick DOCK så fick jag med sadel, träns, 6 st täcken, grimmor, borstar..ja allt du kan tänka dig.

Så jag betalade verkligen bara för utrustningen!
Men fick världens bästa kompis med på köpet :love:

Jag har min häst på foder just nu, men när jag läste hennes Annons skulle hon gå för 9000:-

Hon är ett varmblodsto 13år, ALLTID gått som ridhäst, inte inkörd. Mycket fint exteriört. Tävlad LB/LB Med MYCKET BRA (!!!) resultat. Aldrig under placering på Lokal nivå.

Utbildad Ca LA/MSV Dressyr=Kan skolor, NÄSTAN byten i vartannat, Galopp-piruetter, Fram och bakdelsvändning, Skänkelvikningar m.m

Utrustning som medföljde: benskydd, Pannband med diamanter och Ett tävlingschabrak med hennes namn på (FINT!)

ALDRIG SKADAD! Benen är röntgade från has och ner.

DET tycte jag var ett KAP..även fasst hon inte är min ÄN. Men jag SKA köpa henne :D

Då vet du ju vad du får. Framtiden kommer att visa om det var ett bra köp eller inte. Det dyraste med att ha häst är trots allt inte inköpssumman ( om det inte är en väldigt dyr häst) utan det som kostar är trots allt att hålla den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka