Vad är rimligt pris för valp?

Enligt mig, 5-6000:-. Men tillgång och efterfrågan styr priset så man får själv bestämma om det är värt att köpa...
Oj, vilken ras ligger så lågt i pris? Det är över 15 år sen jag köpte valp senast, brukshundsras som då absolut inte var värst populär, och betalade drygt 10 000. Det var absolut inte ett högt valppris då, och rimligtvis bör priserna stigit under åren som gått sen dess.

Enligt mig, 5-6000:-. Men tillgång och efterfrågan styr priset så man får själv bestämma om det är värt att köpa...

Vi betalade 6000:- för vår första dalmatiner, men det var 1994. Jag har svårt att tro att man som uppfödare idag ens skulle gå +/-0 om man tog 6000:- för en valp förutsatt att man är vettig och genomför relevant meritering, hälso- och mentaltester? Än värre om man har en ras som får få valpar eller är "svår" att föda upp.

Att låta tillgång och efterfrågan styra är mer för mig att om vi säger att en valp normalt kostar 15 000:- men man har så hysteriskt många spekulanter att man när man ska välja valpköpare prioriterar dem som är villiga att betala 25 000:- eftersom man vet att det finns sådana. Men då har man ju tagit ganska många steg från att vara en seriös uppfödare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
963
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 319
Senast: Digbil
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 836
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 819
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka