Vad är okej att göra på en framridning?

Sv: Vad är okej att göra på en framridning?

Rapport från framridningen på ponnyallsvenskan div III Hägerneholm idag. Det var mkt städat och lugnt på framridningarna. De hade 2 banor att rida fram på och inte många samtidigt. Såg att det fanns tränare längs staketet men inget som störde någon. En mkt städad tävling med bra väder :)

Jag har nog aldrig retat mig särskilt mycket på något framridning inför dressyr. Men när jag tävlade ponnyhoppning däremot:o

Minns en LC jag skulle rida med min ungponny när jag var 15. Min tränare hade tagit sig tid att följa med som moraliskt stöd, vilket var jätteshysst med tanke på att jag hade problem med att min ponny lätt blev stressad och lite feg. När min tränare var påväg in på framhoppningen informerades hon av en funktionär om att ingen utom funktionärer och ryttare hade tillträde dit, inga problem, min tränare ställde sig utanför. Helt plötsligt kommer en tant in, sänker alla hinder till ca 15-20 cm höjd(i princip bommar på marken) och deklarerar att hon minsann har två ungponnyer och de måste få hoppa lågt. Hon hade tydligen fått nåt särskilt tillstånd att vistas på framhoppningen. Jag, som hade startnummer innan tantens ponnyer försökte förklara att jag också hade en ungponny, och måste få ta några språng på tävlingshöjd. Tillslut efter mycket tjat gick tanten med på att höja ett hinder så att jag skulle hinna ta 1(!) språng på räcket innan jag måste in på banan. Jag rider an mot hindret, ropar "hoppning" när tanten, som är mitt uppe i att ge instruktioner till sina ryttare, helt plötsligt går bakom hindret, utan att märka att jag håller på att hoppa det. Jag och ponnyn krashar nästan in i hinderstödet för att undvika att landa på tanten. Därefter går jag in på banan och det går väl inte sådär jättebra, fick 2 stopp eller så, och tanten hade enligt min bekanta stått och tittat och sagt något i stil med "jaha det där såg man ju att det inte skulle gå" när min ponny stannade.

Det var min sista hopptävling innan jag bestämde mig för att satsa på dressyr:D

kl

Jag kan hålla med Welsh till stor del.

På min dotters förtsa clear round va jag med inne på framhoppningen för det höll på att gå helt åt pipan. Det är väl klart att man ibland måste få gå med in och ge stöd och hjälp åt sin 8åriga dotter:confused:
Ska man bara helt släppa och låta dom klara sig själv allra första ggn? Hon hade ju aldrig ens vart på en framridningbana innan!

Nu ska vi snart iväg med egna hästen och hon ska tävla den för första ggn på bortaplan. Givetvis kommer jag även där följa med in som hjälp då jag inte vet hur nervös hon lr hästen kommer va.

Om ngn skulle störa sig på det skulle jag strunta i. Ngn mer rutinerad kan faktiskt i ett sådant tillfälle ta hänsyn till att det är en orutinerad tjej som är lite ängslig och vill ha mamma med som lite stöd och tips

Självklart får man ge stöd och hjälp. Vad jag och andra (tror jag i alla fall) vill få fram är att stödet och hjälpen inte får vara av ett sånt slag att det stör andra. För det är ju faktiskt ofta så att det inte bara är ett ekipage som är orutinerat utan på tävlingar på lågnivå är det många, man bör hela tiden ha i bakhuvudet att det finns fler som är minst lika nervösa, stressade och orutinerade som en själv eller det ekipage man hjälper.

Sen upplever jag inte det som något stort eller vanligt problem med störande "lektioner" eller annat under framridning men diskussionen gällde ju inte om det var vanligt eller ej utan vad som är OK och inte OK på en framridning.

Senast ändrad:

knapp.

tävlade igår.

2 framridningsbanor.
bana 1 inne, jag va själv mesta dels av tiden.
Utom en stund när en till kvinna red fram. sen stannar hon på ena kortsidan. På ett avstånd där det är omöjligt att rida mellan "vägg" (läs dörröppning på ca 10 m) och henne... blev en 20*25 m plätt kvar...
Nu var det bara jag där, men endå. (stanna för att av 3 medhjälpare bli påklädd och avklädd osv)

Ja sa inte till, för jag fick ju plats... men hade kärringen tänkt till så hade hon ju kunna gå utanför ridbanan.

Har faktiskt heller aldrig varit med om ngn som stör genom "coaching".

Men jag förstår hur alla menar,att ngn står och gastar i mitten och har regelrätt träningspass innan starten. JAg går ju mer jämte "mitt" ekipage och ger råd. Står inte och skriker ut dom

*kl*
Nu har de meste redan tagits upp om vad man sj också tycker är störande på en framridningen, men det som jag brukar störa mig absolut allra mest är när folk inte kan hålla avstånd och anser att de äger banan! :mad: Är själv väldigt mån om att hålla avstånd och ge folk företräde som har företräde enligt alla konstens regler, därför än mer irriterande när andra skiter fullständigt i det.

Har sagt till andra ryttare i farten ex att min häst sparkas trots att jag vet att h*n inte gör det på framridningar där det varit flera som inte hållt avstånden - bara för att få space! Och rutit åt ekipage :o "Akta det är en hingst!" när de slickar sidan på mig och hingsten jag suttit på - hur svårt kan det vara? Intresserad av gratisbetäckning eller vad?
Hände så sent som på förra tävlingen, hingsten visste knappt vart han skulle ta vägen - han var tänd på stoet samtidigt som han varit skrämd pga att han blev trängd. Men det var en ung nervös flicka så hon satt troligen helt enkelt i andra tankar, mer förståeligt. Det är de vuxna människorna som irriterar mig främst.

Det värsta för mig (som rider på bla. ett nervvrak och fd. misshandlad häst) är folk med spöt pekandes rätt ut, och folk som är lite för spöglada.
Det kombinerat med att tränga in mig i väggen, alt. rida upp i ökad galopp i arslet på mig - som om dom inte nyss insåg att sist dom gjorde det så åkte jag av och min häst höll på att riva hela stället i panik?
Även folk som uppenbarligen tycker att tävlingen går ut på att skittandes i bredd på spåret snacka skit med sin vän, för att sedan stanna med hela tjocka släkten i in/utsläpp och klä på/av.

Framridning till hopptävling är lätt mer kaotisk, men där tycker jag ändå folk tar viss hänsyn då dom verkar inse att alla behöver hoppa fram och att du skadar dig minst lika mycket som är i vägen. Istället som i dressyr där folk går in med minen "jag är så mycket bättre än dig, därför tänker jag rida rätt in i sidan på dig och inte be om ursäkt".

Sedan undrar jag vad som hänt med självbevarelsedriften? När folk med barnvagn med spädbarn i ställer sig mitt i en 20x40 bana där ca 10 hästar försöker rida fram. Vill dom ha död på ungen?

• Hyster smacka som en galen ekorre.

Det där var en bra liknelse! ;) En gång när det var dressyrlektion så satte alla igång sina hästar i trav genom att smacka (fråga mig inte varför). Vår ridlärare sa åt oss att sakta av till skritt igen och sedan sätta igång hästarna i trav utan att "låta som en ekorrmaffia". ;)

Jag håller med er om att folk som smackar högljutt, som inte kan högerregeln och rider upp i rumpan på min häst som sparkas är fruktansvärt irriterande!

Det har hänt någon enstaka gång att jag reagerat på att någon använt spöt lite väl samtidigt som denne höll emot i handen. Den stackars hästen var helt förvirrad och förstod inte alls vad ryttaren ville.

Sedan kan en del behöva "kicka" igång sin häst en gång, inte kraftig (men mer än vanlig skänkel) och inte massor av gånger för då är man nog inte klar att vara på tävlingen.

*KL* Jag fick blåmärke på mitt knä av en ryttare, "smackade som en ekorre" också red in i mig. Hon trängde in min stackars ponny i väggen efter att hon ridit på diagonalen. Ännu värre var att den hästen bar en röd rosett i svansen. Trodde man skulle (även som ryttare) hålla sig ifrån sparkbenägna hästar... :confused:

Som tur var sparkade inte den hästen efteråt, men det kunde slutat illa.

Sedan kan en del behöva "kicka" igång sin häst en gång, inte kraftig (men mer än vanlig skänkel) och inte massor av gånger för då är man nog inte klar att vara på tävlingen.

Fast det där håller inte jag med om. Kan ju vara så att hästen är sådan i enbart tävlingsmiljö.
Min egen kan gå som en klocka hemma, men gå emot skänkeln när man åker iväg på nya platser.

Senast ändrad:

Ja så kan det ju också vara såklart. Men det får ändå vara på ett schysst sätt man kickar igång och det är jag övertygad om att du gör.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar