Vad är okej att göra på en framridning?

Sv: Vad är okej att göra på en framridning?

Den tystnad som krävs har jag mycket svårt att tro beror på det.

Jag har alltid tagit før givet att det ær dærfør det ska vara tyst, før jag kan sællan tro att tævlingar dær det deltar bla vana ridskolhæstar att man tyckt att dom kan bli så skræmda av lite prat.

Tycker det är riktigt obehagligt när folk rider typ 30 cm från en vid möte. Jag menar, vad som helst kan ju hända så man klämmer sig eller skrapar benet mot sadel/häst/sporre, gör riktigt ont!
Som sagt, även korrigeringsridning. Har sett folk som ska lära hästen att rygga inne på framridningen, tar in tränare/medhjälpare som ska stå och peta med spöet på bogen. Jag menar, det är ju ingenting man lär sig på framridningen, som redan konstaterat :D

KL
Jag förstår varför en del instruktörer/föräldrar håller lektion på framridningsbanan. Det kan få nervösa barn att känna ett visst lugn då det blir som på hemmaplan. Speciellt i lokala klasser tycker jag att man måste ha lite förståelse för det. Det är bra att alla får en chans att komma ut och prova på tävling. Oavsett hur klar man är på hemmaplan så kan nerverna spåra ut.

Min äldsta dotter blev tillsagd av ÖD förra året då hon rappade till ponnyn som inte ville röra sig. En ponny som lärt sig att på tävling så kommer hon undan med olater som hon aldrig visar på hemmaplan. Detta har hon satt i system med olika duktiga ponnyryttare. Värst är när domaren blåser startsignal, då kunde eländet bli seg som klister. Kan bara tillägga att min dotter blev väldigt förtvivlad och vågar knappt åka tillbaka till den tävlingsplatsen igen.

Men det är väll inte mer än rätt att hon får en tillsägelse? ÖD kan ju omöjligen veta att ponnyn drabbas av "klister under fötterna-syndromet" på tävlingsplatser.

Håller inte heller med dig om att hålla lektion. Kommentarer, pepping och stöd - absolut. Men inte lektions-undervisning då det stör andra ekipage.

det är knappast så att ponnyer blir förvandlade till sega kolapraliner när domaren visslar. Däremot slutar ryttarna att rida!

och lektionsverksamhet har inte på en framridning att göra.
Man får väl mogna som ryttare om man inte klarar av situationen.
Däremot självklart lite stöd och pepptalk och lite hjälp på vägen. Men det ska ges av personer utaför staketet och med låg röst!
Är hyperalergisk mot dessa tränarfasoner!

Jodå, det var helt rätt att hon fick en tillsägelse!

Däremot tycker jag att ni är hårda mot alla dessa små barn som är ute på sina första tävlingar och inte ska få det stödet de behöver. Jag kan förstå om ni klagar på regionala tävlingar men på lokala tävlingar med klasser LC-LB så är det just väldigt många nybörjare som fortfarande inte fått sina nerver under kontroll. Det är ju på lokala banorna som de ska börja tävla och få tävlingsnerver/vana.

Remmis; jodå, det finns smarta ponnier som känner till domarens vissling. Ungarna är högröda i ansiktet när de ska driva fram denna ponnyn så det beror inte på att barnen slutar driva ( nu talar vi inte om en enstaka ryttare utan flertalet ryttare på olika nivåer.....)
Underskatta aldrig en ponny säjer jag bara.;)

du underskattar hur vi omedvetet och med vårat undermedvetna påverkar djuren!

Ponnyn/hästen slutar inte bjuda eller lyssna eller springa framåt bara för visselpipan låter.
Det är ryttaren som påverkar ponnyn/hästen med sitt kroppspåk, sin andning osv osv.

du underskattar hur vi omedvetet och med vårat undermedvetna påverkar djuren!

Ponnyn/hästen slutar inte bjuda eller lyssna eller springa framåt bara för visselpipan låter.
Det är ryttaren som påverkar ponnyn/hästen med sitt kroppspåk, sin andning osv osv.

Medan du underskattar en smart ponny. :grin: Vi får helt enkelt finna oss vid att ha olika åsikter. Vi har även prövat att blåsa i visselpipa på träning med full tävlingsmundering på, samma sak även här, fast denna gång fick den lata ponnyn ett rapp i rumpan och gick sedan som ett fromt lamm resten av programridningen......

Överlag så tycker jag att grundläggande respekt är det man kan begära.

Jag håller med om att framridningen inte är en arena för lektioner, och verkligen inte för att en tävlingsspänd ryttare ska "korrigera" sin häst genom att rappa den så mycket och hårt att övriga hästar och ryttare störs... Det ska heller inte vara en massa folk som dräller runt på banan. Däremot så kan jag (och hästen) säkert överleva ett normalt bakgrundsorl.

Nu var det ett tag sedan jag tävlade sist, och jag tävlade bara regionalt, men jag minns inte att det var så mycket problem på framridningarna. Alla kunde ridhusreglerna och höll sig till dem.

iDock kan jag ibland tycka att en del borde fundera på att se till att deras hästar är någorlunda tama innan de åker och tävlar, men det kanske oftast är på hopptävlingar det inträffar.

Måste bara instämma i detta. Jag höll på att råka riktigt illa ut på en framhoppning en gång. Hade hoppat ett hinder och precis när vi landar så kommer det en häst farandes in från sidan mitt framför oss. Min häst fick kvickt kasta sig åt sidan för att inte kollidera varpå jag nästan trillar av. Döm om min förvåning när exakt samma sak händer en gång till!! Det slutade med att ryttaren på den andra hästen flög av med buller och bång och jag lyckades sitta kvar men med hjärtat i halsgropen.

För övrigt så har jag svårt för människor som tror att dom är ensamma på framridning och inte behöver ta hänsyn till någon annan.

Däremot tycker jag att ni är hårda mot alla dessa små barn som är ute på sina första tävlingar och inte ska få det stödet de behöver. Jag kan förstå om ni klagar på regionala tävlingar men på lokala tävlingar med klasser LC-LB så är det just väldigt många nybörjare som fortfarande inte fått sina nerver under kontroll. Det är ju på lokala banorna som de ska börja tävla och få tävlingsnerver/vana.

Fast de ekipage jag sett få lektion på framridningen ser allt annat än orutinerade ut... så det tror jag inte är skälet. Undantag kan såklart finnas och är det så tycker jag det borde räcka med att tränaren står i ett hörn/på läktaren och ger kommentarer till ryttaren när denna rider förbi eller så.
Det stör väldigt mycket när någon har lektion och kan man inte rida fram utan tränarens hjälp kanske det är dags att lära sig det?

Nja, håller inte heller med om att det ofta är orutinerade ryttare som får lektion av tränare på framtidningen. Snarare tvärtom...

Jag kan förstå din tanke men samtidigt brukar ju de klasserna vara fulla av orutinerade och om alla dessa skulle ha sin tränare med och rida något som liknar lektion på framridningen så skulle det ju definitivt bli kaos. Att någon/några gör det är ju ett störningsmoment och stör då andra barn som kanske är minst lika orutinerade men inte har möjlighet att ha sin tränare med. Så visst gärna tränare med för lite diskret pepping men inte några regelrätta lektioner.

Nja, håller inte heller med om att det ofta är orutinerade ryttare som får lektion av tränare på framtidningen. Snarare tvärtom...

Nej, det är när man kommer upp i klasserna som det dyker upp alla möjliga tränare inklusive hörselsnäckor;) (Iaf på ponny).

Eftersom jag bara "blåbärstävlar" på lokal nivå på stor häst så är det svårt att jämföra ponnytävlingarna för mig;). Men på just lokala hästtävlingar uppfattar jag det som att det oftast är dom som egentligen är på en högre nivå än L:B som har en gapig tränare med sig i ett hörn. Helt stereotypt rider de också gärna på en enormt stor fux och prejar blåbären i hörnen...

Fast jag tycker inte det är så ofta som stora hästar har någon gapar med sig... (Jag tittar ju på sådana tävlingar också).

kl

På hopptävlingar är det ju ofta begränsat till ett visst antal ryttare på framridningen (vilket åtminstone lokalt är en förutsättning för att undvika dödsolyckor... :angel:), är det så på dressyrtävlingar också?

Jag såg inte någon gång under förra årets tävlingar någon ryttare som hade sin tränare inne på banan. Det var inte många som red fram samtidigt, max 5 st inne på en stor bana, och det stod föräldrar/tränare längs staketet och gav sina råd o tips. Tvärtom så har jag hitills tyckt att framridningen varit lugn sansad och man har kunnat snappat upp många bra tips från andra tränare.

Hörselsnäckor såg jag en del av på elitomgångarna, tyckte inte att de störde och ryttarna hade full koll på vart deras medtävlande hade sina djur.
Dressyr framridning är så mkt lugnare och mindre stressande än vad ponnyhoppning på lokal nivå är, där känns det som om man skulle kräva starkt lugnande ibland, för att våga äntra framridningsområdet:crazy:

Jag ska studera framridningen lite extra mkt i morgon då div III för ponny drar igång hos oss. Här om något så är det många blåbär som startar :laugh:

Men då är ju allt bra. Jag har ingen aning om huruvida lektioner på framridning är vanligt eller ej, svarade bara på om det är OK eller inte och det tycker jag inte det är, jag har träffat på det enstaka ggr som storhästryttare på lokal nivå och det är definitivt störande. Diskret tränare vid staketet är ju däremot definitivt helt OK, tror itne att det finns någon som tycker något annat.

Att dressyrframridningar är lugnare än dito hoppning är jag helt medveten om, det senare känns ibland om rena självmordsuppdrag och är en bidragande orsak att jag numer endast tävlar dressyr. Har en känsla av att pålle och jag skulle vara totalt livsfarliga i den miljö en hoppframridning kan vara.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar