Sv: Vad är okej att göra på en framridning?
Jag har inte särskilt stora besvär med något särskilt som görs på framridning, men önskar att alla kunde lära sig en gyllene regel:
VISA HÄNSYN!
Vi tävlar på hobbynivå, för att det är roligt, och även om det visst kan finnas nervositet med i bilden så måste vi kunna visa hänsyn på framridningen!
Alla som deltar på tävling är hästkunniga, upp med blicken och titta er omkring!
Finns där någon med en osäker/rädd/het häst?
Kanske är det inte så schysst att skrämma den med den där hastiga galoppen runt fyrkanten?
Finns där någon som med tränarens hjälp försöker få till ett visst moment, försöker man givetvis hålla sig undan just då!
Framridningen är jätteviktig, men vi är många som ska dela på samma yta och samma tid så jag tycker att man får inse att man inte alltid kan värma som man tänkt sig (eller skulle ha gjort om man var ensam).
Jag var ute med unghäst förra helgen, en stor häst som dock var alldeles förskräckt över hur läskiga de andra hästarna var på framridningen!
ALLA var jätteschyssta!
Jag höll mig ur vägen, red långt från de andra när vi behövde mötas eller ridas om men de andra ekipagen såg helt klart att unghästen var rädd och for iväg när de kom hastigt emot oss...
Men vad lätt det är att fixa när alla vill se lösningarna!
Min framridning blev inte exakt som tänkt, och jag tror säkert de andra också fick anpassa sin plan lite (vi var sju ekipage) men vi fick alla plats att värma på ett vettigt sätt (och det utan att behöva muttra eller bli arga på varandra).