Vad är okej att göra på en framridning?

Sv: Vad är okej att göra på en framridning?

Asså det är ju inte precis så att man rider runt och är surig för hur andra rider! Det är väl mest vid stunden som man blir lite irriterad.
Och jag menar inte heller att jag stör mig på varenda människa som kommer ivägen. Sånt händer liksom ;)
Men folk som aldrig visar hänsyn eller lämnar företräde är lite jobbigt :crazy:

KL

Jag stör mig faktist inte nämnvärt på något när jag rider fram har inte särskilt ljudkänsliga hästar och är dom det får dom lära sig att det inte är jag som smackar. Tycker att dom flesta brukar hålla okej avstånd och visst det har väl hänt att ngn tränare vart med och undervisat men jag har egna grejer att tänka på :laugh: Har nog faktist aldrig sett ngn korrigeringsrida vad jag vet så det kan jag inte säga mkt om.

Stör jag mig på ngt så är det hemma i ridhuset när hoppungarna tränar byten och flyger och far över hela ridbanan men så har jag förmodligen också hållt på ngn gång tyvärr :crazy:

- Folk som smackar väldigt mycket! Jag själv har en super känslig häst och det räcker med att låta lite "innan för munnen" och han drar på.. så min häst reagerar väldigt starkt på höga smackningar,..
- Förvirrade föräldrar/vänner till ryttaren
- När ryttaren inte kan "ridhus-regler".. ex. hålla till höger
- Om någon rider väldigt nära, ex. rider om.. och så nuddar man nästan den andres stigbyglar
- En tränare som har "lektion" mitt i framridningen och tar upp halva banan

:p
men det är precis så det låter... som galna ekorrar!

Lära hästen gå fram för små hjälper är alla med på, men sen när det kommer till att smacka uppför sig folk som om det vore en täving i vem som kan smacka högst

Just smackning är något jag fick "lära mig av med" när jag var barn och red på ridskola och var på ridläger. De flesta ridlärarna på den tiden var noggranna med att påpeka att om inte hästen reagerade på en-två smackningar så kommer den inte att reagera på tjugotvå heller! ;)
Och det påpekades ju också att även om min häst inte lyssnade på smackning så kunde ju mycket väl andras hästar göra det och störas!

Det var inte på tävling men väl enskild ridning flera stycken i en paddock jag en gång fick be en annan ryttare att sluta smacka. Hennes ponny är bland det segaste jag någonsin sett, det var ultrarapid från uppsittning till avsittning. Inget hjälpte, så varför ryttaren smackade, det vete 17?!
Allafall så var min unghäst precis insutten, han höll på att springa benen av sig! Medans hennes ponny inte reagerade alls...

Jag gillar verkligen inte ryttare som rider jättenära med sina hästar så hästen framför får "utbrott" och bockar och sparkar bakut för att ryttaren bakom inte tar hänsyn för andra ekipage.
Också när skötare, föräldrar m.m. står brevid (inte i vägen, inknökade vid väggen) och tittar bara. Och så kommer en ryttare med sin häst och rider jättenära i trav eller galopp så svansen piskar i ansiktet och hästen nästan trampar på personerna brevid, har hänt ett flertal gågner när jag hjäpt till på tävlingar :S
Ni borde visa hänsyn som gör så här :S dålig stil

Människor till fots har inget på framridningsbanan att göra överhuvudtaget utan dom bör stå utanför.

Jag brukar mest störa mig på de rent fysiska förutsättningarna på framridningar, såsom uselt underlag, trånga jäkla banor där hörnorna inte går att använda pga superdjupt underlag och där tio ekipage skall slåss om utrymmet osv.

Vad gäller andra ryttare så stör mig inte så mycket mer än det klassiska "jag-äger-ridbanan-syndromet" där ryttare gladeligen skiter i alla ridhusregler. Symptom är exempelvis att rida rakt ut på spåret framför någon som galopperar i långsam trav eller göra en miljard halter på spåret osv så att man får kasta sig om. Eller folk som skrittar så nära innanför spåret att man inte får möjlighet att "rida om" en häst som travar superlångsamt på spåret och man själv inte har någon lucka där man kan vända över utan istället får pallnita hästen på ett bryskt sätt för att inte rida rakt in i någon.

Jag har själv en häst som gärna knyter sig på tävlingsplats och blir spänd och hållig i ryggen och därmed ibland tvingas till att ta till "korrigeringsridning" som bryska skänkelhjälper eller rejäla tempoökningar i galopp i lättsits för att få honom att komma ur sin bubbla, bocka loss ryggen och slappna av, men försöker alltid hitta ett utrymme där det går och får ju helt enkelt vackert låta bli om det inte finns någon möjlighet.

Men, som sagt, smackningar, vilda hästar osv skiter jag i så länge den vilda hästen inte riskerar fota min häst eller mig själv.

Vad gäller Rosenbards inlägg ovan så anser jag att om det är en trång framridning och inga bra platser finns för fotfolk så skall de hålla sig borta, att dels behöva hålla ut från väggen och stundtals vara i alla fall tre ryttare i bredd blir lite väl intressant då man ibland får välja att hoppas på att människorna gör sig smala eller att hästen innanför som man möter inte slår... :crazy:

Tränare tycker jag bör avlämna sina instruktioner antingen via hörsnäcka eller lågmält i ett hörn, även om det ibland är ganska skönt att höra någon gorma på en elev om att korta tygeln, räta på sig och göra fler halvhalter. Sådant behöver jag alltid höra... :D

Jag brukar vara väldigt ödmjuk gentemot andra på framridningen. Folk är spända och stressande, är jag lugn kanske det smittar av sig :idea:

Senaste tävlingen blev jag dock förbannad. Rider fram i 20x40 ridhus med kanske 5 st andra. En av dem rider i ett övertempo och rider små volter, halvt igenom helt hur hon ville. Helt utan hänsyn till att vi faktiskt var drygt 7 st i ridhuset + alla människor som står vid ena kortsidan. När jag sedan kommer på spåret och hon från medelinjen säger hon att JAG ska se mig för. :eek: Jag blev helt paff. Det slutade med att alla försökte hålla sig på andra sidan ridhuset mot vad hon var.

Så jag uppskattar folk som kan ridhusregler och sedan håller sig ödmjuka till diverse krockar som uppkommer (vilket det såklart gör)

Saker som inte hör hemma är korrigering, ständigt övertempo, hundar, folk som går fram och tillbaka och folk som rider vägar/rörelser som avviker från voltspår/fyrkant/diagonal när det är trångt!!! Då sabbar man för alla andra.

Jag gillar inte när det är trångt och stressigt då jag nästan uteslutande rider unghäst.Jag försöker oftast att åka på regionalt då jag upplever att det brukar vara lite bättre förutsättningar på de tävlingarna.

Åker jag över dagen (och rider en klass) gör jag mig ofta omaket att rida fram hemma först,då behöver hästarna i princip bara värmas upp lite när man kommer fram och då kan man vara ute på vägen eller i nåt annat hörn av anläggningen.Detta gäller särskilt de unghästar som är lite känsliga,jag tycker helt enkelt inte att framridningen (vintertid i alla fall) är ett bra ställe för att få harmoni när de gärna reagerar på allting där inne.

Vad gäller hoppning så tycker jag att man inte borde få skritta fram inne (oavsett väder).Jag kan tycka att det är ok med korta skrittpauser men de ska ske innanför spåret med samtidig koll på de som hoppar hinder så att man inte gör (särskilt) ridningen efter hinder omöjlig.Oftast så har man ju bara chans att vara inne på framridningen ca 15 minuter så då borde man kunna hålla igång i trav och galopp.

Det andra som stör mig är ryttare som har medhjälpare med som hjälper till att höja hinder och som rent "tar över" det hinder de är på och blockerar för andra att kunna få till en bra framhoppning.Särskilt irriterande är det när man vet att de startar senare än en själv och vägrar att samarbeta kring hindret vilket ibland gör att man inte får till ett språng på klassens höjd.Då brukar jag bli lite småsur.

Alla medtävlare flyr undan och människan märker ändå inte hur hon beter sig? :confused:
Tänk att dela ridhus med en sådan till vardags! :crazy:
Jag har också fått ovett för att jag var i vägen på en framridning en gång, men det var på hopptävling. Jag mitt pucko missade ju ryttaren som i full fräs hoppade framhoppningshindret åt fel håll, usch på mig att vara så ouppmärksam! ;)

Annars håller jag med dig, man får tänka på att det är nerver i dallring på tävling, det är ju sällan några medtävlare är i vägen med flit!

Haha, ja. Jag såg att någon stode och filmade så de kanske var försäljning på gång, men en mer självupptagen människa finns nog inte att leta efter. :p Jävligt otrevligt var det i alla fall!

Jag möter ofta snälla och glada människor som ber om ursäkt eller helt enkelt tar det hela med ro om det skulle vara någon som var ivägen för dem. Det skapar en trivsam miljö.

Håller med dig om att folk vanligen är lite spända och nervösa på framridningen. Jag försöker vara den som möter andra med ett leende och om krock uppstår, så ler man och säger förlåt. Jag blir dock lite putt när den andra ryttaren bara blänger. Har själv svårt att komma till ridning på en liten framridning för att jag känner att jag måste vara så hänsynsfull och ha koll på var alla är-eftersom många inte verkar ha koll själv...

Jag har inte särskilt stora besvär med något särskilt som görs på framridning, men önskar att alla kunde lära sig en gyllene regel:

VISA HÄNSYN!

Vi tävlar på hobbynivå, för att det är roligt, och även om det visst kan finnas nervositet med i bilden så måste vi kunna visa hänsyn på framridningen!

Alla som deltar på tävling är hästkunniga, upp med blicken och titta er omkring!

Finns där någon med en osäker/rädd/het häst?
Kanske är det inte så schysst att skrämma den med den där hastiga galoppen runt fyrkanten?

Finns där någon som med tränarens hjälp försöker få till ett visst moment, försöker man givetvis hålla sig undan just då!

Framridningen är jätteviktig, men vi är många som ska dela på samma yta och samma tid så jag tycker att man får inse att man inte alltid kan värma som man tänkt sig (eller skulle ha gjort om man var ensam).

Jag var ute med unghäst förra helgen, en stor häst som dock var alldeles förskräckt över hur läskiga de andra hästarna var på framridningen! :D

ALLA var jätteschyssta!

Jag höll mig ur vägen, red långt från de andra när vi behövde mötas eller ridas om men de andra ekipagen såg helt klart att unghästen var rädd och for iväg när de kom hastigt emot oss...
Men vad lätt det är att fixa när alla vill se lösningarna!

Min framridning blev inte exakt som tänkt, och jag tror säkert de andra också fick anpassa sin plan lite (vi var sju ekipage) men vi fick alla plats att värma på ett vettigt sätt (och det utan att behöva muttra eller bli arga på varandra).

För att sammanfatta så gillar jag alltså de allra flesta på framridningarna, men har jättesvårt för dem som är egoistiska och anser att andra ska "tåla" att de behöver göra på ett visst sätt (och det alldeles oavsett hur många ekipage det är, hur stor ytan är, eller om det finns några särskilda omständigheter).

hmm alla framridningar jag befunnit mig på har varit vældigt stædade.
Jag anser att en framridning infør dressyr ska vara tyst och konsentrerad så som jag varit med om.
Absolut inga smakningar, trænare som skriker eller ljudliga piskrapp får førekomma.

Samma om man sitter på tævlingslæktaren så ær det så tyst att man kan høra en knappnål falla, ryttarna får inte støras, pratar man litet i normal ton med någon på læktaren ser folk argt på en, æven domaren slænger en mycket sur blick.

Så det ska vara!

hmm alla framridningar jag befunnit mig på har varit vældigt stædade.
Jag anser att en framridning infør dressyr ska vara tyst och konsentrerad så som jag varit med om.
Absolut inga smakningar, trænare som skriker eller ljudliga piskrapp får førekomma.

Samma om man sitter på tævlingslæktaren så ær det så tyst att man kan høra en knappnål falla, ryttarna får inte støras, pratar man litet i normal ton med någon på læktaren ser folk argt på en, æven domaren slænger en mycket sur blick.

Så det ska vara!

Och det är just vad jag avskyr med dressyr! Jag ser inte att grundlydnad och förtroende för ryttaren finns i någon större bemärkelse om hästen är så superladdad att den inte tål normalt ridklimat en lokal/regional tävling. Tacka vet jag fälttävlansryttarna på den punkten. Men jag anpassar mig självklart när jag är på dressyrtävling :)

Och det är just vad jag avskyr med dressyr! Jag ser inte att grundlydnad och förtroende för ryttaren finns i någon större bemärkelse om hästen är så superladdad att den inte tål normalt ridklimat en lokal/regional tävling. Tacka vet jag fälttävlansryttarna på den punkten. Men jag anpassar mig självklart när jag är på dressyrtävling :)

Det ær før ryttarnas och dommarens skull det ska vara tyst så dom kan konsentrera sig.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII