Vad är okej att göra på en framridning?

break_a_leg

Trådstartare
Blir ni någonsin upprörda över vad ryttare gör på en framridning till vanliga svenska tävlingar? Vad är det som får er att reagera?

Har ni någon gång varit med om att en ryttare blivit tillsagd av ÖD eller någon annan?

Jag har lite svårt för de som "korrigeringsrider" när de rider fram. Ex. spöar så hårt så att andra hästar reagerar på spöandet eller att ryttaren verkligen sparkar med sporrarna.

Sv: Vad är okej att göra på en framridning?

Det är hemskt att se på de som korrigeringsrider. Verkstadsridning har man hemma i sin lugna vrå, med tränaren och en plan...
  • Annars, folk som har med sig en flock människor som irrar runt.
  • Hyster smacka som en galen ekorre.
  • Klapperboots.
  • Långa spön med snärt.
  • Anna utrusning som låter, gnisslar, skallrar osv.

Ok är att värma upp hästen för ändamålet med hänsyn för andra. ALla är där för att ha trevligt, därför ska man uppföra sig där efter!!

det som mig är väl:

- som du säger: korrigeringsridning av alla former. Det inte hästen kan när du kommer till tävlingen är det för sent att lära den på frmaridningen!
- föräldrar/tränare som håller lektion. Lite samma som ovan: det inte eleven kan nu lär den inte lära sig på 20 min heller.
- FOLK SOM INTE HÅLLER AVSTÅND! Som ligger i svansen på min häst eller "kör om" väääldigt snävt :mad:
- smackningar
- folk som skrittar, eller ännu värre gör halt, på spåret
- förvirrade ponnymammor/pappor (gärna med barnvagn och hund...) inne mitt i framridningen

Har varit med om att en funktionär har sagt till en förälder att lugna ner sig ;) och ett barn att ta det lugnt med spöt. :bow: Samt att domaren sa till en ryttare att uppsöka veterinär då hästen verkligen inte såg fräsch ut! :bow: Tycker det är väldigt bra att de säger till eftersom hästarna inte gärna kan säga så mycket och som ryttare vill man ha en lugn miljö när man ändå är så nervös! ;)

Gillar inte folk som korrigeringsrider med bryska metoder. Stör mig inte speciellt på föräldrar, medhjälpare eller tränare om de inte är i vägen eller gapar för mycket.

Att man har med tränare på tävling som hjälper en på framridningen tycker jag inte är något märkligt. Har jag själv haft och det händer väl att eliten har tränarhjälp på framridningen också..:confused:

Jag tycker att det är ok att ha med en tränare (eller någon annan) som tipsar och ger några kloka ord precis när man rider förbi eller stannar till jämte/en liten bit ifrån. Det är däremot inte ok att ha nästan regelrätta träningar med uppmaningar hela tiden. Det stör så in i varsen.

Jag stör mig på folk som rider passage och bytesserier på framridningen inför en LA, men det är ju bara för det ger mig komplex:rofl:.

Annars håller jag med er, brysk korrigeringsridning, mycket smackningar, folk som inte håller avstånd och massa förvirrade människor till fots på framridningen...

Jag har nog aldrig sett någon direkt korrigeringsridning i samband med framridning. Men jag tror mest att det beror på att jag rider så låga klasser. Det som dock stör mig är förstås de som inte kan varken högerregeln eller någon annan ridhusregel. Sen är där dom klassiska som använder framridningen som en uppvisningsarena och inför en L:C rider varv på varv i förvänd galopp, gör lite byten, och ökningar de luxe. Och sen har vi förstås tränaren som kan vara galet irriterande när man försöker koncentrera sig på sitt. Det går att vara diskret men jag har varit på de tävlingar där tränaren har stått på en läktare och skrikit i en 30x70 ridhus. Liten aning distraherande.

Jag var med om en gång när jag red ponny att en annan tjej blev tillsagd av överdomaren. Jag hade inte varit därinne så länge men hann reagera på att hon använde spöet rätt flitigt. Dessutom sa ÖD typ: "jag har redan sagt till dig en gång, det här är sista varningen", ungefär...pinsamt att dessutom bli tillsagd TVÅ gånger...

Jag stör mig (förutom såklart brott mot de vanliga reglerna) på:

- Folk som rider sjukt nära alt. rider 1/2 meter innanför när de rider i höger varv och tror att man kan klämma sig in därimellan. Särskilt eftersom "min" häst är rädd för möte med andra hästar.
- Folk som leder/skrittar fram/av sin häst på långa tyglar på liten framridning när det är fint väder ute.

Det finns en sak som gör mig G A L E N när det gäller framridningar
- och det är när folk håller ridlektion och gastar så hela världen måste höra på :crazy:
Det man inte har lärt sig innan man åker och tävlar lär man knappast lära sig på en halvtimme precis innan man ska in på banan...

Helt ok att ha sin tränare med, men då tar man snacket lite diskret när man rider förbi tränaren.

Sen kan jag bli lite irriterad på folk som saknar vanligt hyfs och stannar mitt på fyrkantspåret för att ta av jacka, benskydd etc.
i övrigt bryr jag mig inte om vad andra gör om jag rider själv samtidigt, har för fullt upp med mitt för att engagera mig i andra.
Dock kan jag ibland tycka att en del borde fundera på att se till att deras hästar är någorlunda tama innan de åker och tävlar, men det kanske oftast är på hopptävlingar det inträffar.

Vidare håller jag med om att korrigeringsridning kan man göra hemma, om man nu öht ska behöva använda sig av det på det sättet.

I dressyr har faktiskt ingen medtävlare irriterat mig, de tävlingsframridningar jag varit på i dressyr har det varit väldigt städade medtävlare!
Lite småirriterande har väl en och annan som envisas med att skritta på spåret varit, men det har inte varit värst irriterande egentligen.

Jag har fått tillsägelse av ÖD, men det var på en hopptävling. ÖD tyckte jag "slet och drog" i hästen när jag avbröt en anridning när hästen stack. För att inte vara i vägen för medtävlare fick jag i de lägena dra tag rätt rejält i hästen. ÖD sa att hon citat "inte tål när ryttare sliter och drar i hästen, däremot så tycker jag det är ok att ge hästen (hon illustrerar rundslag med spöet) i rumpan".
Öhö, jag är tveksam till att rundslag i arslet på hästen som sticker okontrollerat kommer fungera...

Däremot vet jag inte hur allvarligt jag ska ta den tillsägelsen, för när jag sedan ridit klassen kommer ÖD farande och kvittar "se hur bra det blev" eller något liknande. :confused:

Det lilla jag var ute förra året var helt okej (3 lokala lagtävlingar :D). Det enda som störde var just korrigeringsridning. Det ser fruktansvärt illa ut :(

Dessutom är min krake lite feg så om någon börjar gorma på sin häst, kikar till den med skänkeln eller bara beter sig såpass illa att deras häst reagerar så reagerar min oxå, med att bli rädd och kasta sig undan. Vilket självklart skrämmer andra hästar och inte går att förutse. Även om folk höll avstånd reagerade ofta deras hästar oxå och tittade rätt surt på mig :o

Jag hoppas såklart min häst bli stabilare med mer vana men jag hade ändå föredragit att man höll all "agressiv" ridning borta från framridningen. Hur känner den stackars hästen inför tävlingar om ryttaren bråkar med den på framridningen :confused:

Men jag såg väldigt många trevliga ekipage oxå :love:

Jag har blivit tillsagd av överdommare.
Då jag red ponny och hade ett spö som var lite för långt. Men bort med piskan och red vidare glatt.

Det absolut värsta jag vet på en framridning, är när vissa ryttare ska "förvilda" sina hästar. Då de sitter på långa tyglar och gör en riktig karatespark med sporren. Klart som tusan hästen drar iväg och bockar.
-Väldigt jobbigt att dela framridning med en sådan, när man själv har en vild häst som mer än gärna hakar på!

Annars har jag vid flertalet tävlingar hör tränare som "hjälpt" sina elever, och samtidigt varit riktigt elaka, fällt ofina kommentarer och då menat på att de inte kan rida, samtidigt som det är mycket folk runt. Hur ska denna stackare som är nervös och vill ha hjälp av sin tränare lyckas rida bra på banan, när de får massor av skit från just sin egen tränare. Ofint och mycket otrevligt! Sprider mycket dålig stämning!:mad:

Jag irriterar mig mycket på när folk envisas med att rida väldigt nära på min vänstersida, om jag är närmast väggen. Dessutom har de alltid spöet då i vänster hand och vinklat utåt. Min stackars pålle som både är rädd för att bli trängd och för spön vet inte vart han ska ta vägen. :(
Sen är det irriterande med ständiga smackningar, långa utåtvinklade spön och ryttare som inte håller avstånd.
Men tack och lov så är det rätt ovanligt enligt mig att folk inte sköter sig på dressyrframridning. :)

Jag har lite svårt för de som "korrigeringsrider" när de rider fram. Ex. spöar så hårt så att andra hästar reagerar på spöandet eller att ryttaren verkligen sparkar med sporrarna.
[/QUOTE]
Korrigering hör inte hemma alls på en framridning tycker jag. Men det finns alla sorter. En sån som både spöade rejält och sparkade på sin häst red fram samtidigt som mig en gång. Hon fick tillsägelse från arrangören högt och tydligt så alla som red fram eller fanns på framridningen hörde det. Tyckte det var bra.

Nu tävlar jag inte längre så detta var rätt längesedan, men är rätt ofta på ponnydressyr och tittar nu för tiden. Det jag reagerat på är att många har med sina tränare och verkar tro att framridningen är en lektion. Tränaren står och gapar åt sina elever och de försöker förbättra en mängd saker där på framridningen. Sånt gör man hemma tycker jag. På framridningen mjukar man upp och förbereder hästen för klassen. inte utbildar.

Det jag inte gillar är när tränaren står i mitten av en volt och har träningspass :crazy: Det brukar vara trångt som det är ändå lixom..

Sen så när folk inte har respekt och aldrig håller undan. Ibland kommer man nära pga taskig planering eller missuppfattning om vad den andra är på väg.. men de som aldrig visar hänsyn tycker jag är dåligt.

I övrigt så är det smällande spön, på ländtäcken eller annat som gör att det smäller som ett pistolskott som jag tycker kan vara störande.. eller folk på hästar de inte kan hålla koll på så de far omkring och bockar och brallar.

Jag tycker att det är väldigt irriterande när folk inte visar hänsyn och inte kan använda sig av ridhusreglerna! Vissa stannar mitt på spåret, skrittar mitt på spåret eller en halvmeter innanför. Man kommer ju inte precis förbi det:crazy: Och sen när ett ekipage har en tränare med sig och tar upp halva framridningen! Det blir alldeles för trångt för alla andra. Och om man försöker smyga sig förbi så gasar dom på rätt in i en:mad: Visst kan det hända missförstånd, men om dom aldrig respekterar dom andra så blir man rätt så upprörd. Det är svårt att kunna koncentrera sig på sin egen ridning då.

kl

Jag stör mig inte på så mycket, är mest fokuserad på min egen uppgift och skulle bli hemskt okoncentrerad på banan om jag satt och surade över hur andra red och "förstörde" för mig. Framridningsbanor är ofta trånga och stökiga, det vet jag sen innan, så jag har en plan för min uppvärmning utifrån dessa förutsättningar. Dvs, jag vet att jag inte kanske kan sitta och göra fullständiga diagonaler eller åttor etc, så jag blir inte irriterad när någon "kommer i vägen" utan försöker rida flexibelt & så gott det går alt. rider fram hemma om det är nära.

Däremot är det hemskt otrevligt med sura/högljudda personer, oavsett om det är en ryttare som är arg på sin stackars häst, en tränare som skäller på sin stackars elev, eller "engagerade" föräldrar som rider från läktaren. Men det gäller i allmänhet, inte bara på framridningsbanor.

även till Malinsky.

De som har lektioner o då anser sig har förtur till de spår de ämnar rida på.
Rider de skolor längs spåret o om även mötande avser det- så ska högerregeln inte gälla.. de själva.

Jag tycker att korrigering av hästar som reser sig är nödvändigt. Jag kommer ihåg en militär vars häst reste sig upprepade gånger- till slut kom han på att han hade spö o sen var det lugnt.
En annan ville ryttaren inte säga till o hingsten gick omkull o kom lös:eek:

så i vissa fall- för andras säkerhet- Ja.

Ja önska att ja kunde va mer som du.... men har man en mkt ljudkänslighäst så är det inte lätt att inte bli irriterad eller snarar själv stressad när hästen ökar tempo varje gång någon attakerar sin häst med en k-pist av smackningar!

Förutom det som tidigare nämnts med lektioner på framridningen och folk som inte kan vanligt ridbanevett så måste jag erkänna att jag förmodligen var ett störningsmoment på ett par tävlingar förra året - min ponny släppte bettet och det enda som hjälpte för att få honom- eller mig, var det nu satt, att släppa alla mentala låsningar var att helt sonika ställa sig upp i stigbyglarna och dra runt i värsta ponnyrejs-galoppen i några varv :o
Jag försökte förstås så långt det gick att rida där det var rel tomt på banan och inte bara susa förbi någon i häcken, men vad säger ni andra - skulle ni bli störda av något sådant?

I övrigt så får ponnyn smått panik om någon rider för nära, eller det räcker med 2 meter bort om hästen lägger öronen eller slår med svansen. Men det skyller jag inte på någon annan, jag anser att det är en del i tävlingsmomentet och något de får ta och vänja sig vid.

De få minutrarna per gång min häst kan vara på tårna hade han nog blivit mindre galen av ponnyrejs :D Jag hade väl greppat tag i min halsring och bett honom stå still så hade det dock inte varit några problem.

Men jag tycker precis som du i det andra stycket - det är något de får lära sig. Min är eg väldigt sansad men tappar kontakten med sig själv ibland när det blir för mycket för hjärncellen, detta blir ju bättre med träning och erfarenhet :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar