Vad är nu detta??! *långt*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LitenC
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 746
L

LitenC

...man kan ju undra när eländet med sjuka och skadade hästar ska ta slut :(
Igår när jag kom till stallet stod damen (dräktig) och hängde med huvudet, nästan så hon hade mulen i marken. Hade precis tänt i stallet så jag tänkte att hon stod väll och sov. När jag sen ledde ut henne gick hon fortfarande lika konstigt med mulen nästan nere i backen, som dom går när dom letar gräs eller annat ätbart. Försökte få upp huvudet för att se om hon kunde lyfta det, då lägger hon det liksom på sned och tyckte inte alls det var trevligt. Hon var helt som normalt annars, gick bra och hade ej feber, hade ätit, var inte halt och jag märkte inget annat konstigt. När jag gick ut med henne en stund så släppte det, hon var helt som normalt. Trodde kanske hon hade slagit i huvudet, så jag bad de andra hålla extra koll och åkte hem eftersom hon var bättre. Idag när jag kom och skulle ta in henne från hagen var det exakt likadant, mulen ner i marken, men dessutom var hon JÄTTEHALT hö fram. Hoppade på tre ben nästan. :cry: Kollade igenom men hittade inget, ingen spik, sten, glas eller småsår. Tog av täcket och kollade, då ryckte det liksom vid flanken, så man kunde ha trott att fölis skulle haft partaj där inne. :confused: Efter nån minut slutar det. Går med henne igen, nu är hon inte det minsta halt.... springer med henne, visar inget onormalt.
Fortfarande ingen feber, äter normalt. Hon lyfter på huvudet, tittar sig omkring, enda skillnaden är att hon bär sig lägre än vanligt. Har försökt få tag på jourveterinär, får inget svar än :crazy: Så till min fråga, har någon vart med om nått liknande? Kan det ha något med dräktigheten, fostret att göra? Blir sjukt orolig nu när hon äntligen är dräktig och allt, tänkte se om nån hade vart med om nått liknande tills jag får tag på veterinären.

Sv: Vad är nu detta??! *långt*

Ja fölis kan ha partaj där inne, det kan kännas rejält i mage och rygg. För att öka utrymmet i buken kan hästen sträcka framhuvud och hals och på så sätt öka utrymmet något för att minska obehaget och trycket.

Tänkte i fall det kan vara så att fölis ligger på någon nerv eller nått,därav den korta hältan?

Ja fölis kan ha partaj där inne, det kan kännas rejält i mage och rygg. För att öka utrymmet i buken kan hästen sträcka framhuvud och hals och på så sätt öka utrymmet något för att minska obehaget och trycket.

Tänkte nästan detsamma, eftersom hon inte har något annat symptom på att vara sjuk. Tänkte också att den kanske låg på någon nerv eller så, om dom sparkar och har sig måste det väll vara lätt att de kommer emot nerver, etc?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 982
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka