Vad är ni allergiska mot?

Enya

Trådstartare
Jag insåg i morse att den där hostan jag har haft sedan helgen och pipandet i bröstet jag fick när jag varit ute med ena hunden faktiskt är min astma som gjorde sig påmind. Har inte tagit medicin under sommaren även om jag borde ta varje dag, så jag har inte tyckt det varit nödvändigt.
Detta fick mig att fundera på vilka allergier jag har och hur ofta jag reagerar just allergiskt på de olika sakerna.

Jordnötter, hasselnötter, curry, hamster, kaniner och råttor osv, långhåriga hundar, Kodein, något i Treo, tonfisk, blomlökar, typ amaryllis.

Tonfisken är ny. Råttor har jag haft själv, men det var inte jag som städade åt honom och jag fick ta medicin oftare än utan honom. Han var ett trevligt djur. :)

Curryn, vad jag nu reagerar mot där, är den enda jag är mycket mycket noga med. Jag vill inte må så dåligt fler gånger pga curry som jag gjorde innan jag kom på vad det var. Första gången slutade det med att jag låg på golvet med andnöd och hemska magsmärtor. Jag trodde jag skulle dö...

Det första tecknet jag får på att jag har en allergisk reaktion är att det kliar på halsen först. Sedan börjar det klia i munnen och jag börjar hosta osv.

Hur är det för er, vad är ni allergiska mot och hur märker ni det först? Hur noga är ni på att undvika det ni inte tål...?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Hö.

Handskar på. Munskydd vid höhantering (slarvar dock ofta med det). Heltäckande kläder.

Annars får jag som nån form av exem. Kliar mig blodig. Svårt att andas. Hostig. Men överlever en atack bra ändå :).
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är allergisk mot Heracillin, en sorts penicillin. Upptäcktes när jag i 10-årsåldern fick nageltrång och fick Heracillin utskrivet. Fick kliande utslag så kuren avbröts och sen dess har jag inte ätit penicillin överhuvudtaget. Det är således väldigt lätt för mig att undvika det :D
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Citrongräs (tål däremot citron, lime o andra citrusfrukter) och viss form av latex. Får utslag av viss latexmaterial men klarar andra helt utan problem.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Nu vet jag inte om du har höätande djur, men hur funkar det då? Hur funkar vanligt gräs?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är allergisk mot silikon, efter att jag haft silikonlinser.
Jag reagerar dessutom på häst, hund, gräs och mögel på pricktesterna.

När jag var barn fick jag nässelfeber ifall jag åt blodapelsin. Men det växte bort.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är allergisk mot Heracillin, en sorts penicillin. Upptäcktes när jag i 10-årsåldern fick nageltrång och fick Heracillin utskrivet. Fick kliande utslag så kuren avbröts och sen dess har jag inte ätit penicillin överhuvudtaget. Det är således väldigt lätt för mig att undvika det :D

Du är en frisk människa med andra ord! :) Min syster tål inte kåvepenin så hon får alltid nåt annat. Jag tål kåvepenin, som tur är med tanke på alla mina öroninflammationer :D
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Citrongräs är väl lätt att undvika? Latex är väl inte lika lätt?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Reagerar du bara mot linserna eller mot annat i silikon? Det måste vara trist att inte kunna ha linser, eller det finns andra för dig?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Hö.

Handskar på. Munskydd vid höhantering (slarvar dock ofta med det). Heltäckande kläder.

Annars får jag som nån form av exem. Kliar mig blodig. Svårt att andas. Hostig. Men överlever en atack bra ändå :).

Slarva inte och var forsiktig. Jag kanner en ung tjej som var med och rensade ut ho (formodligen lite mogligt, da det var efter en orkan, men inte synligt) och fick lungorna helt forstorda efter det. Hon har fatt nya lungor, men det har medfort en hel rad andra problem. Ha pa dig munskyddet och undvik att andas in ho damm.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jo hästar. Det funkar ju för det finns som inget annat val. De måste ju ha käk.. Men klippa gräsmattan är faktiskt värre (inte för att det direkt kliar mer, fast det beror på) men det är ju mer för syns skull. Å andra sidan klipper jag inte gräset året om och denna sommar bara några få ggr pga torkan ;).
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jo tack jag ska bättra mig på den punkten :). Den korta stunden det tar att tex sätta på handskar tar jag igen för slipper klia mig konstant och då svårare att göra andra saker (främst högerhanden som svullnar upp, får blåsor, ändrar färg och kliar konstant).
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag tål inte trattkantareller!

Jättekonstigt, men min mage pajjar totalt när jag äter bara några stycken små svampjäklar... Kan kräkas, får kramper och börjar kallsvettas. Vanliga kantareller (och andra ogiftiga svampar) funkar dock bra, men kan reagera på Quorn, så antar att det har med matsmältningen att göra, att min mage inte kan smälta svampen?

Sen är jag väldigt överkänslig mot bitande insekter, speciellt mygg och blinningar, får feber, sjukt stora utslag, frossa, smärta etc.

Inga direkta allergier direkt, men dessa kanske räknas?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Citrongräs är väl lätt att undvika? Latex är väl inte lika lätt?

Jodå, det var lätt att undvika när jag såg det röda mönstret. Jag lider inte, citrongräs är äckligt och dessvärre är jag så pass allergisk att det räcker med att det funnits i maten så reagerar jag genom att få maginfluensliknande symptomer.

Det är mest jobbigt att inte ha koll på vilken form av latex jag inte tålde. Hade en form av latex på mina händer för några månader sedan och det resulterade i svullna händer, handleder som även blev röda, domnade lite och kändes liksom.. borta. De var där men det verkade bara vara någon ansträngd utväxt om du förstår vad jag menar. Jag har ju viss latex hemma och de tål jag däremot utan problem. Tål ju även bananer..
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Ööh... så gott som alla pälsdjur, olika gräs och blommor, nötter, rå morot, rå potatis, nötter, äpple, päron och hundra saker till.

Trotsar de flesta och har t.ex. haft häst och katt och har nu haft hund i tio år. Går bra med min egen hund, men får alltid kliande utslag ifall jag har bar hud mot hunden. Speciellt saliven är irriterande. Kan reagera i andningsvägarna hemma hos folk med hund. Katt orsakar alltid nysningar, röda ögon och kliande svalg numera. Var väl van sålänge jag bodde med katt.

Kokt morot går hur bra som helst, men själva skalandet orsakar röda, svullna och brännande händer. Ångan från moroten som kokas ger mig tungt att andas. Äter jag en tugga rå morot sväller halsen igen, så den allergin är den enda jag inte trotsat ännu.

Nötter äter jag, får numera bara lindrig klåda i mun och svalg. Äppel och päron ger också klåda och utslag, men känner ytterst sällan behov av att äta sån frukt, så det är ganska lätt att undvika.

Känner mig inte begränsad alls faktiskt. Eller jo, morot vore kul att äta rå. Jag minns att det var supergott!
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Primärallergier: Björk, timotej, rajgräs (säkert fler, men det är dem jag är testad för), gråbo, häst, katt, hund, räkor.

Sekundärallergi: Trädnötter, baljväxter, de flesta stenfrukter, råa äpplen, råa morötter, råa päron, rå potatis, selleri, skaldjur, kummin. Men ibland poppar det upp nya överraskningar - oftast i samband med pollensäsong.

Enya, det är bockhornsklöver som man oftast reagerar på i curry. Antingen i sig eller som en korsreaktion på jordnöt eller soja (eller annan baljväxt), alternativt som en korsreaktion på gräsallergi.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Typ allt :P Nä, men damm, pollen, pälsdjur, mögel, hasselnötter har jag fått klåda av i halsen, så det törs jag inte äta längre. Äter jag för mycket sockeräter så kliar det i munnen, citrusfrukter likaså, hyacint (värst av allt), hö reagerar jag på - om det är dammigt, soja och latex.

Egentligen bara pollen, pälsdjuren och hyacinterna som jag störs av.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag tål inte trattkantareller!

Jättekonstigt, men min mage pajjar totalt när jag äter bara några stycken små svampjäklar... Kan kräkas, får kramper och börjar kallsvettas. Vanliga kantareller (och andra ogiftiga svampar) funkar dock bra, men kan reagera på Quorn, så antar att det har med matsmältningen att göra, att min mage inte kan smälta svampen?

Vad intressant! :) Kanske du saknar något enzym som normalt bryter ner något av de ämnen som finns i trattkantareller?

Blev tvungen att kolla upp det: Det finns tydligen en specifik allergi mot just trattkantareller, vilken framförallt orsakar magbesvär.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag reagerar på latex. Jag får röda kliande utslag som blir inflammerade och sedan flagnar huden.
På klöver och timotej. Jag får snuva och kliande röda ögon.
På kortison. Jag får fruktansvärda smärtor i kroppen.
På quorn. Jag mår illa och får ont i magen. Ibland spyr jag med.
På mögel. Jag får svårt att andas om det är mycket. Är det lite så kliar det bara i halsen och jag blir snuvig. Ibland kliar det även i ögonen.
På damm. Jag blir snuvig.
Jag är även laktosintolerant men det är ju ingen allergi utan en överkänslighet även om det är nog så jobbigt ändå om jag skulle få i mig laktos.
Jag reagera även på allt fisk och kött med matförgiftningssymptom och onda leder. Det är nog egentligen inte heller någon allergi i egentlig mening utan en överkänslighet.

Kortison, quorn, mögel, damm, latex, laktos och allt kött och fisk undviker jag medans klöver och timotej är svårare att undvika.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är lite känslig mot björkpollen... Inte något jag märker av, men det upptäcktes på ett allergitest jag genomförde p.g.a. konstant nästäppa.

När jag var liten reagerade jag tydligen på vissa pälsdjur (framförallt marsvin, hamstrar, hästar, katter) och jag har därför alltid sett mig själv som lite av en pälsdjursallergiker. Prick-testet jag genomförde för några år sedan visade dock inte en tillstymmelse till känslighet för någon av ovan nämna djur, och jag har ju heller aldrig känt mig allergisk, så förmodligen berodde min reaktion i barndomen på något annat. Pälsdjurallergi kan nämligen inte växa bort, har läkaren sagt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min läkare, eller AT-läkaren på VC som jag var hos i våras och som sen sett till att jag fått göra en massa test (allergi och astma) för...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp