Vad är näringsrikast?

josefinefreed

Trådstartare
Vad är näringsrikast;

En ensilagebal eller en bal med torrhö?

Om man tar isär en hel ensilagebal, hur länge kan man förvara det i en höbod om det ska vara till EN häst? 1månad brukar de gå på en bal när han gick på torrhö. Men håller en ensilagebal lika länge? När den är isär.

/ jossan

Sv: Vad är näringsrikast?

Vad är näringsrikast;

En ensilagebal eller en bal med torrhö?

Om man tar isär en hel ensilagebal, hur länge kan man förvara det i en höbod om det ska vara till EN häst? 1månad brukar de gå på en bal när han gick på torrhö. Men håller en ensilagebal lika länge? När den är isär.

/ jossan

Varför skulle den hålla längre när man tagit isär den?
Jag har läst här att en del torkar det, Det kan man kanske göra, ingen aning. Men det verkar inte vara så du menar?

SIlage ska utfodras inom 5 - 7 dagar vid minusgrader, och 3 dagar vid varmt.

Torka silage blir ofelbart mögel och skit om man försöker sig på det på honnynivå.

Näringsrikast beror på en hel massa saker, där får man gå på analysen.

Ensilage brukar i regel ha högre näringsvärde än hö. För man är inte lika beronde av väder och vind vid ensilering..hö måste ju ligga ett tag och torka, dessutom tvingas man ofta vända höet ett par gånger för att få det torrt..därav trillar mycket av bladena av, och det är där näringen sitter.

Om man tar isär en hel ensilagebal, hur länge kan man förvara det i en höbod om det ska vara till EN häst?

Du kan inte torka en ensilagebal!

En ganska torr, 400 kg ensilagebal (TS cirka 60%) innehåller nästan precis 100 liter mer vatten än samma storlek på höbal.

Har du bara en enda häst så är det hö eller minsta storleken (20-40 kg) ensilagebal som gäller.

Jo du kan torka ensilaget! Om nu lärarna på Strömsholm har rätt...

Genom att rulla ut ensilaget och låta luften komma till kan hållbarheten förlängas. Hur länge vet jag dock ej.

Men, med bara en häst. Köp små färpackningar!

Du kan inte torka en ensilagebal!

En ganska torr, 400 kg ensilagebal (TS cirka 60%) innehåller nästan precis 100 liter mer vatten än samma storlek på höbal.

Har du bara en enda häst så är det hö eller minsta storleken (20-40 kg) ensilagebal som gäller.

Har jag sagt att den skulle torkas eller? Och btw så är det inte JAG som har börjat med ensilage. Det är en i stallet som inte riktigt vet vad den sysslar med.

min hingst har fått för sej att

Matte de där torra skiten du ger mej smakar skit så ge mej hösilage i stället.
Å visst de gör jag... Alla andra får hö å därför tar de lång tid innan den tar slut. de e 350 kg i den å den brukar bli dålig ca 2-3 dagar innan den e slut då brukar den börja bli lite varm. annars håller den en månad å mer utan problem. De luktar frächt hela tiden å inget mögel syns. de sista 2-3 dagarna blir de varm å då brukar vi slänga de sista kilona som brukar bli max 20 kg.

Har jag sagt att den skulle torkas eller? Och btw så är det inte JAG som har börjat med ensilage. Det är en i stallet som inte riktigt vet vad den sysslar med.

Nej det var jag som trodde att du menade det. Jag förstod och förstår fortfarande inte vad du menar att du ska göra med balen. Ta isär den och lägga det i en höbod - jag vet inte hur du menar.
Hur ska vi kunna veta att det inte är du som ska använda det? Det verkade så i din fråga, i alla fall tyckte jag det.

Lärarna på strömsholm har fel, och väldigt dålig kunskap verkar det som. Genom att man ger tillträde till syre så FÖRSÄMRAS hållbarheten snabbt.

Delvis knapplån.

Jag är helt ny på hösilage, hade en tråd ute om hur man vet att en bal har blivit dålig tidigare. Fick massor av bra råd och tips.

Nu till saken - för att testa hur lång tid det tog innan hösilaget började lukta och se konstigt ut lät jag den första balen som bara blev halvt uppäten stå. Det tog LÅÅÅNG tid innan den, för min mänskliga näsa, började lukta illa. Nu har den stått öppnad sedan början av december och först nu luktar den riktigt pyton. En, en och en halv månad efter öppnandet luktade den okej! (OBS!! Endast för testning, jag har inte fodrat med detta!!)

Min poäng - vi människor kan nog inte med näsa och öga alla gånger avgöra om en bal har blivit dålig eller ej. Därför kan man nog luras till att tro att balen är okej under lång tid. Jag luktar och tittar förstås på hösilaget, men jag räknar dagar sedan balen öppnats för att bestämma hållbarhet för jag litar inte alls på min näsa.

Lite BTW.....

KL

det blir oproduktivt att diskutera x antal dagar innan en öppnad silage bal skall kasseras eller skall användas, utan att ta in i ekvationen förvarings förhållandena.

har du din silage bal under en presenning utomhus där solen ligger och steker mot pressenningen, så vill det till att den används inom ngra dagar - max.

har du din silage bal öppnad inne i en sval och mörk loge med betong platta under som kyler osv, så håller balen på ett HELT annat sätt.
det är bättre att plasta av en öppnad bal än att ha kvar plasten delvis, för det bildas lättare och snabbare kondens mot plasten om den ändå är öppnad, vilket leder till mögel och förbränning snabbare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 423
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka