Vad är mycket sparpengar för er?

Lagom tycker jag är ungefär 100'. Pengar för mig är trygghet och frihet att kunna t.ex. resa, vara arbetslös etc.

Lite: 5000kr - 9000kr sparat
Medel: 15 -50 000kr
Mycket sparat: Allt över 50 000kr.

Har typ alltid levt i ekonomisk kris. Haft en farsa vars företag konkursa, morsa som blev ensamstående & undersköterska. Och jag själv satte mig i ett skitförhållande som sög pengar. "Alla pengar" har alltid varit mycket pengar jämfört med inga pengar alls liksom.

Just nu bor jag hemma å jobbar hyfsat lagom. Kan dra in ca 10 000kr på sparkontot varje månad. Högsäsong så kan jag med lätthet dra in 3 dubbla om jag velat.

Just nu har jag runt 80 000 kr på sparkontot. Dom ska räcka 3 månader utan arbete över vintern och hälften ska iallafall vara kvar.
Hade kunnat sparat mer, men har betalat av 2 blancolån ala 20' och studielån a la 35' . Nästa år kan jag spara mer, när jag är 100% skuldfri. Känslan att ha 10 000kr kvar att betala till min mormor liksom. :love:

Lever dock hellre med lite silverbestik i käften, än oroa mig om pengar igen. Vill inte leva på existensminimum bara för spara 2000kr mer.

Bytar dock snart kanske till ett stabilare året-runt-jobb. => Mindre inkomst, men varje månad och betald semester. Halefuckinglulja. :bump:
Börjar jag på direkten på nästa jobb, så skaffar jag en fin lägenhet på direkten. :love:

Jag arbetar 50% och är sjukskriven 50% har således låg inkomst. Och när ni pratar om summor på hundratusen kronor så låter det så oerhört främmande för mig ;) . För mig skulle jag säga att 20 000 är mycket sparpengar. Just nu har jag ungefär 5000 i sparpengar och dom har jag kämpat för att lyckas spara. Men jag känner ändå att 5000 kr är för lite att ha i buffert om något oväntat händer. 10 000 känns mer lugnande att ha att ta av, så dit kämpar jag nu.

Men som sagt 100000 kr är oerhört mycket pengar för mig!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 453
Senast: Marita73
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Ava22
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar