Vad är mycket sparpengar för er?

Idas

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur stor summa ni tycker man ska ha sparad för att anses ha "mycket" sparpengar? Det verkar variera väldigt mycket!

Vad tycker ni är mycket sparpengar? Tänker främst på de som är över 18, har flyttat hemifrån och måste "klara sig själv".

Beror väl på vilken ålder man är i, vilken livssituation osv. Om man sparar i form av pengar och/eller bostad etc. :-) stor skillnad om man har pluggat i många är eller jobbat heltid etc! Svårt att säga! Intressant vad fler svarar :-)

Jag är högskolestudent, 23 år gammal, bor i lägenhet med sambo, har bil och hästar. Lever på studiebidrag -och lån, dvs ca 9000 kr/mån. Ca 10.000 + är mycket sparpengar för mig.

I mina ögon är mycket pengar 100.000:- och uppåt. Vet de som fått de summorna av sina föräldrar, men till dem hör inte jag :grin: Kanske ska tillägga att jag tänker på personer mellan 20-25 som de jag umgås med är, de flesta är även studenter.

För mig är det olika beroende på vem det gäller och vad man sparar till. Som @parfymflaska säger så tycker jag också att 10.000+ är mycket för en studerande men om man däremot har jobbat i några år så borde man ha mer sparade pengar. Det beror ju helt vem det är, vad man har gjort tidigare (hur länge man jobbat, hur man bott osv).

Jag studerar och spar 200:- i månaden + det som blir över. Sen har jag också ett konto där jag fört över alla pengar jag tjänade i somras vilket täcker kommande sommarens hyra när jag inte får något CSN. För mig är mycket sparat ca 20´000 och uppåt.

För mig är 100.000 och neråt lite sparpengar. Jag skulle allvarligt talat få ångest om jag hade mindre än så.

Men som sagt, det beror ju på ens förutsättningar.

Uppåt 100 000:- är mycket som student. Jag har helst inte mindre än 20 000:-. Hade gärna haft mer än så, men det går ett litet steg i taget.

Jag får också lite panik om jag går under 100.000. Ser de sparade pengarna som mitt skyddsnät och avskyr att inte känna mig säker ekonomiskt.

Jag pluggar och får CSN, ca 9000 i månaden, och jag har väääldigt svårt att spara något särskilt av det... Så för mig känns det mycket att ha 12.000 som jag har på sparkontot just nu. Men jag vet att det kommer försvinna under året och inte är särskilt mycket egentligen. Tycker att över 50.000 är mycket på riktigt och har svårt att föreställa mig att jag någonsin kommer ha dom summorna. Men å andra sidan har jag aldrig testat att jobba heltid i några år heller, man kanske enkelt får ihop det? Under min uppväxt hade vi väldigt lite pengar och jag tror inte att min mamma någonsin hade ett sparkonto överhuvudtaget.

Nu fick jag ångest över min shopping den här månaden:banghead::arghh:

Mycket sparpengar för mig är nog 40.000 å uppåt. Jag är glad om jag har 10.000 på mitt sparkonto.
Student här med, så dom där 9000 räcker inte långt. Snarare så äts mitt sparkonto upp lite varje månad känns det som :(

Som student är jag yrket nöjd med de 25 000 som sitter på bankkontot. Betyder att jag klarar mig om jag inte får sommarjobb, om något (som nu cykeln) går sönder och behöver ersättas eller till att sätta lite guldkant på vardagen. Skulle gärna har 40 000 som jag hade när jag började plugga och just hade sålt ponnyn, men en sjuk hund, två flyttar och lite resor har ätit på kontot.

Sen är ju jag dum i huvudet och har ÖVERDRIVET svårt att ta från sparkontot. Eller ja, har två - ett med ca 5 000 på för mindre grejor, där kan jag ta ganska lätt, men det andra med typ 20 000 på - ja där ska det mycket till innan jag rör.

Jag är student men har i övrigt jobbet hela livet.
Mycket sparpengar för mig är typ 300 000+.
Har amorterat mycket på lägenheten och har under 100 000 kvar, paniiiiiiiiiiiik.
Speciellt eftersom jag nallar typ 9000 lax i månan från sparkontot.
Svårt att anpassa sig till studentlivet när pengar aldrig varit ett problem.

Jag var van vid helt andra inkomster förut och har fortfarande lite svårt att säga vad som numera är mycket eller lite sparpengar då jag bara varit student i ett år. Har aldrig känt någon panik med att CSN-summan skulle vara orimlig att leva på, mer en utmaning att det går att anpassa sig och ändå leva okej.
Mitt sparkonto hade gärna fått ha 30 000 kr, det hade känts "mycket" nog sett utifrån min inkomst idag. Skulle jag referera till vanligtvis skulle jag nog säga 100 000 kr

Lite OT men hoppas det är okej att jag spinner iväg lite. Hur många av er har sparat ihop hela ert sparkonto själv och vilka har fått det fyllt från arv eller generösa föräldrar? Hade den diskussionen med en vän som gärna är nedlåtande kring för "tunna" sparkonto, hon har fått av familj och släktingar och har aldrig sparat själv, inget fel med det förstås, men lite ironiskt att bli uppläxad av det när personen själv aldrig skapat ett sparande med ens en krona ;)

Lite OT men hoppas det är okej att jag spinner iväg lite. Hur många av er har sparat ihop hela ert sparkonto själv och vilka har fått det fyllt från arv eller generösa föräldrar? Hade den diskussionen med en vän som gärna är nedlåtande kring för "tunna" sparkonto, hon har fått av familj och släktingar och har aldrig sparat själv, inget fel med det förstås, men lite ironiskt att bli uppläxad av det när personen själv aldrig skapat ett sparande med ens en krona ;)

Jag har inte fått pengar av mina föräldrar. Eller ja, jag får en tusenlapp av pappa när jag fyller år men inget annat. Mina föräldrar har inte sparat åt mig, inte till körkort eller sånt heller.

Har ungefär 100.000 sparat. 22 år och nyss fått mitt första "riktiga" jobb efter en kandidatexamen och efter ett år som au-pair i USA.
Tog inga studielån utan jobbade extra medan jag pluggade och har inte fått en krona av mina sparade pengar av någon annan. Har jobbat extra sedan jag var 14 år.

Min: 3x inkomst
Lagom 100k lätttillgängliga pengar ( pengar du kan få ut inom en vecka )
Mycket sparpengar = 500k+ Dock gärna välinvesterade.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 453
Senast: Marita73
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Ava22
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar