Vad är mycket sparpengar för er?

Idas

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur stor summa ni tycker man ska ha sparad för att anses ha "mycket" sparpengar? Det verkar variera väldigt mycket!

Vad tycker ni är mycket sparpengar? Tänker främst på de som är över 18, har flyttat hemifrån och måste "klara sig själv".

Beror väl på vilken ålder man är i, vilken livssituation osv. Om man sparar i form av pengar och/eller bostad etc. :-) stor skillnad om man har pluggat i många är eller jobbat heltid etc! Svårt att säga! Intressant vad fler svarar :-)

Jag är högskolestudent, 23 år gammal, bor i lägenhet med sambo, har bil och hästar. Lever på studiebidrag -och lån, dvs ca 9000 kr/mån. Ca 10.000 + är mycket sparpengar för mig.

I mina ögon är mycket pengar 100.000:- och uppåt. Vet de som fått de summorna av sina föräldrar, men till dem hör inte jag :grin: Kanske ska tillägga att jag tänker på personer mellan 20-25 som de jag umgås med är, de flesta är även studenter.

För mig är det olika beroende på vem det gäller och vad man sparar till. Som @parfymflaska säger så tycker jag också att 10.000+ är mycket för en studerande men om man däremot har jobbat i några år så borde man ha mer sparade pengar. Det beror ju helt vem det är, vad man har gjort tidigare (hur länge man jobbat, hur man bott osv).

Jag studerar och spar 200:- i månaden + det som blir över. Sen har jag också ett konto där jag fört över alla pengar jag tjänade i somras vilket täcker kommande sommarens hyra när jag inte får något CSN. För mig är mycket sparat ca 20´000 och uppåt.

För mig är 100.000 och neråt lite sparpengar. Jag skulle allvarligt talat få ångest om jag hade mindre än så.

Men som sagt, det beror ju på ens förutsättningar.

Uppåt 100 000:- är mycket som student. Jag har helst inte mindre än 20 000:-. Hade gärna haft mer än så, men det går ett litet steg i taget.