Vad är lämpligt att ge ?

Sv: Vad är lämpligt att ge ?

den ena väger 450 resp. 470 kg, så det är inte jättestor skillnad mellan dem. Okei. men alltså, hon har typ en mage som hänger ned, om man står bakifrån och kollar så ser det ut som en tunna, för magen står ut på sidorna xD eheh. jag är dålig på att förklara, men jag har en bild på henne, men den är 1 år..

Får hästen bara hö eller ger du även kraftfoder av något slag? Om du gör det är det bättre att minska på det än att ta bort hö.

Jag ger lika mkt som hon fick hos förra ägaren, men okej, jag vet ju inte att det är exakt 8 kg, eftersom vi räknar i skivor, på torrhöbalarna.

Men du måste väga för att ha en susning om vad hästen får. En skiva kan väga 0,5 kg och 2 kg. Det varierar stort. Ingenting att gå efter.

Hon får betfor för att hålla igågn tarmarna, har haft kolik många gånger förut. Sedan får hon jättelite musli, mest för attdet är gott och så sedan havre för att hon ska va pigg. hon är jättelat annars.

här är en bild förresten:
http://www.ladda-upp.com/bilder/13539/lillaponnyn

men den är typ 1-2 år gammal. Men hon ser ungefär likadan ut nu

lite svårt att säga på den bilden men tycker nog inte att hästen ser vare sig tjock eller bukig ut. Har du ingen bild från sidan? Kan du ta en ny?

på bilden tkr jag det ser okej ut , men är lite svår vinkel att se...
Är ju svårt att säga hur hon ser ut nu, för är ju annat grovfoder än för 1-2 år sen...

Har vägt förut (men går inte längre pga mamma tappade hövågen i stallsgolvet så den gick sönder i flera bitar), så jo jag har en susning. Runt 8-9 kg :)

Det låter alldeles lagom tycker jag. :)Det som är kruxet är att vissa i vissa skördar får man hö med jättemycker energi (hästen kanske blir tjockare) och andra jättelite. (smalare häst) Samma sak med protein, vissa gånger är det jättemycket protein i (hästen får jättefina muskler) och andra kan det vara alldeles för lite (den tappar muskler, får hängig mage och är allmänt inte så rund och fin om ryggen och rumpan).

Om din häst är välmusklad och fin i pälsen är det nog bara lite mer motion som behövs. Man kan känna lite över revbenen, de ska kännas när man trycker och drar men inte synas.

Vad jag kan se på bilden så ser ponnyn ut att vara i fint hull. ser inte tjock ut där, men bilder kan ju lura ögat förstås.
OM den är tjock kan det bidra till att den är lite slö. Det är jobbigare att röra sig med extrakilon. Att ge kraftfoder för att få en piggare häst funkar mycket sällan. De får mer energi och på vissa går det ut i en mer laddad häst, men de flesta hästar blir helt enkelt tjockare av mer energiintag. Betfor för magens skull tycker jag inte du ska ta bort. Det är jättebra för magen. Men för att veta hur mycket hästen får i sig och att du har bra balans mellan energi och protein tycker jag du ska lämna in en höanalys och väg fodret istället för att räkna skivor. Då vet du vad hästen får i sig och kan lätt ändra i foderstaten när/om du behöver.

Okej. Men hon blir piggare av havren. Och nu måste du blandat ihop mig med en annan, för jag väger inte mitt hö i skivor ;) jag väger det med hövåg varje gång jag ficar det.

Ska du banta en häst/ponny så får det inte ske genom minskat grovfoder. Då får du motionera den mer istället. För lite grovfoder kan ge problem med magen som t ex kolik. Jag har en kraftig, viktbärande maxad C-ponny (New Forest) lättgödd. Han får idag 7 kg hösilage (ts75%) 0,5 kg groov 60. Enligt foderstatsräkning på "hippocampus" så får han tillräckligt med grovfoder med ts 75. Han var mäktigt fet efter sommarens godsaker men är nu i normalhull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 105
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar