Vad är lämpligt att ge ?

E

Eliii

Hur många kg hö är dte lämpligt att ge en d-ponny i normalt arbete? Ska börja träna hårdare snart men hon är ganska tjock nu så vill att hon går ner i vikt. Fick höra från förra ägaren att dom tyckte vi gav alldeles för mycket. Så vad är egentligen rimligt?

Sv: Vad är lämpligt att ge ?

Det är omöjligt att svara på utan att veta vad det är för typ av ponny, lättfödd/svårfödd, mängd träninging, värden på hö etc.

Det handlar egentligen om två stycken. Men båda är new forest ponnier och lättfödda. De rids ca 4-5 dagar nu på vintern men nu när det är lov blir det betydligt mer. Jag har inga värden på vårat hö men det är inte dåligt. Det har väl nånstans mittemellan bra och dåliga vaärden..

Hur mycket ger du nu?
Har du bild på hästarna eftersom att du säger att de är tjocka?

7 kg till den lilla d-ponnyn (som är min) och så 8 kg till den maxade d-ponnyn, och jag har tyvärr inga bilder :(

fast det är mest min som är fet. Min syrras ponny är en blandras mellan halvblod/new forest, så hon lägger inte på sig så mkt som min renrasiga new forest..

jag tkr det är lämpligt att ge ca 7-8 kg hö per dag, men det beror ju på, om de är tjocka då som du säger, själv ger jag runt 8 kg till min maxade D-ponny.

Senast ändrad av en moderator:

alltså, jag vet inte :( jag kan försöka leta upp en bild, hon har alltid varit lite små mullig vid magen, men nu på vintern blir det värre. och den förra ägaren tyckte vi gav för mycket hö. hon gav 7kg HÖSILAGE, och vi ger 8 kg HÖ till vår maxade D..

Om hon bara är tjock om magen så är det proteinbrist och om hon alltid varit det så är det dags att göra ngt åt det. Om hästen däremot har ett tjockt lager med fett så är den fet/tjock och behöver ridas mer för att gå ner i vikt. Men leta upp en bild eller ta en ny?

jag tkr det är lämpligt att ge ca 7-8 kg hö per dag, men det beror ju på, om de är tjocka då som du säger, själv ger jag runt 8 kg till min maxade D-ponny.

Jag har en haflinger av ponnymått - skulle aldrig drömma om att ge honom mindre än 8-10kg hö per dag + att han står på halm. Och han arbetas inte alls.
Jag tycker du ger lite hö.

Jag ger lika mkt som hon fick hos förra ägaren, men okej, jag vet ju inte att det är exakt 8 kg, eftersom vi räknar i skivor, på torrhöbalarna.

Fast så kan man ju inte säga heller. Att det är lite hö.. Om man tar i jämförelse min kompis förra ponny (haflinger) och min ponny (ridponny) så fick den 9 kg hö och jag tror det var 3 kg på kvällen. Vilket räckte knappt 1 h.
Min ponny däremot äter 10-12 kg när han har fritt och om han hade fått 9 kg så hade han varit rätt mätt och inte stått utan foder några längre stunder. Hennes däremot skulle säkert kunnat trycka i sig 20-25 kg hö. Och då var hennes ponny endast 1 cm högre än min och min tränades dessutom rätt mkt och hennes promenadreds endast.

Så att säga att den får för lite kanske inte alls stämmer. Sen om den är hungrig och äter upp fort så är det ju en annan sak.

Men om hon har proteinbrist, bör jag ge henne lucern då?

Om hon har proteinbrist så ge lusern.
Har du hittat/tagit ngn bild än på henne?

Grovfoder är ju det som är viktigast för hästen, hästen har ett tuggbehov och det är på antal tuggningar hästen känner sig mätt. Tkr att 8 kg hö är i minsta laget för en d-ponny just tuggmässigt. Sen är det ju svårt att säga om höet inte är analyserat, men om hästen är tjock dvs fett över revbenen så så måste ju Mj intaget minskas lr att hästarna motioneras mer, men får de något kraftfoder? skulle börja med att ta bort lr minska det först om de är tjocka...
Men eftersom ni inte vet värderna kan de kanske ha proteinbrist ?? dvs stor bukmage, dålig överlinje...
Är enklast att avgöra med bild...
Men som sagt skulle jag inte minska grovfodermängden skulle isånnfall byta ut mot ett hö med låg energi lr byta ut nått kg mot halm...

Det är svårt det där med hö till ponnyer. Felet tycker jag ofta blir att man tycker att alla ponnyer är så tjocka och drar ner så kraftigt på både hö och kraftfoder och sedan blir de bukiga och man tror fortfarande att de är tjocka! Så i främsta hand fodra med hö, just för tuggbehovet. Vad väger dina ponnyer på ett ungefär?

Låt säga att en häst väger 400 kg och att du ska ge minst 1,5 - 2 kg/100 kg häst då kan man fodra lätt med 6,5-8 kg MINST. Som någon sa behöver dem tuggbehovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 107
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar