Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Problemet är att om man tex tar vilda hästar så är dessa tillsammans av fri vilja medan vi påtvingar hästarna att vara tillsammans. Dvs vi ger dem ingen möjlighet att välja individer till flocken själva utan det är vi som komponerar den.

I vårat stall har vi tre damer som går mycket bra ihop. Två av dessa har gått ihop hela sommaren. Den tredje har tillkommit på hösten. De tre håller alltid ihop även om de kan bråka lite sins emellan så är de alltid en enad front mot de andra hästarna.

Alla människor drar inte heller jämt och varför skulle alla hästar kunna gå med varandra bara för att de är hästar?

Utan tvekan så är det bästa för hästarna om de är uppvuxna i flock. Att snacka "hästiska" är ju inget de föds med utan det lär de sig efterhand (var det i senaste Ridsport jag läste det?).

Det är ju en till sak som man har fått revidera efterhand. Man har ju trott att det är medfött det där med att kunna prata hästar sins emellan men nu har man kommit fram till att det mesta av språket lär sig hästen allt eftersom. Kan mycket väl tänka mig att det är som med bebisar att förmågan och viljan finns där men man måste lära sig att kunna prata.

Blir bara så trött på att höra att alla hästar kan gå i flock med varandra. Hästar är ju individer och alla trivs inte med alla.

Sen det där med att islandshästar är mer flockbundna än andra. Fenomenet finns ju också bland ridskolehästar. Så länge det är lektion och det är många hästar med så är gamle Brunte hur lugn som helst men så fort han blir själv så blir han en helt anna häst. Tror att det har mycket med att gör hur man hanterar hästarna. Om man alltid hanterar dem i flock så blir de oroliga om man plötsligt inte gör det.

Mitt sto som jag har nu hon är tex en helt otrolig vakthund. I våras så var det en häst som hade tagit sig ut från sin box och stod och betade borta vid transporterna. Min var då jätteorolig och gnäggade och hade sig. För så fick man inte göra. Det hörde minsan inte till rutinerna (det var inte frågan om att rymligen var någon hagkompis/boxkompis eller att hon blev själv kvar i stallet då alla hästarna stod inne). Det tog ett tag innan jag fattade varför hon var så orolig då jag trodde att det var ägaren som hade tagit ut honom. Men så fort han var inne i sin box så började hon mumsa sitt hö som om ingenting hade hänt.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Sedan dyker det upp hästar med de mest underliga hagbeteenden. Lätta i röven och sparkar direkt utan att på något sätt säga till att de andra skall flytta undan.
Jagar, jagar, jagar timme ut och timme in.
Springer fram och gör utfall lite då och då när det passar.
Dom är inte kompis med de andra i hagen men kan inte heller vara ensamma för då spränger de staketen.

En sådan har vi i stallet. Inte fullt så 'extrem' men han beter sig på detta sätt du beskriver. Han spränger staket när han blir ensam, sen ska han jävlas när de andra kommer tillbaka.
De andra bägge är dock väldigt undergivna honom, samtidigt som de då och då kan stå och klia varandra eller leka tillsammans och äta ur samma hötapp.. Komplicerat det där.
Hästen i fråga är uppfödd utomlands (Holland el. Lettland) och ingen vet vad han har varit med om tidigare, och de bägge andra är båda svenskfödda med 'dokumenterad' uppväxt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp