Vad är felet???

Sv: Vad är felet???

Jag har en äldre herre som inte gillar att åka transport. Han är inte panikslagen, men rädd och stressad vid lastning. Är lugn så fort han är inne och det är stängt och åker bra. Han kunde tidigare också bara vända om och dra iväg och sedan hade man tio minuters jobb bara att få tillbaka honom till transporten. Det vi gör numera:
Långt rep som knyts i en stor ögla som sedan läggs över rumpan på hästen. Repet träs sedan genom grimman (vanlig grimma) och runt bommen på transporten. Medhälparen står inne i transporten och håller i repet. Jag leder på hästen i ett vanligt grimskaft. Repet runt rumpan gör att hästen inte kan backa iväg och han har alltid huvudet mot transporten. Vi drar absolut inte i rumprepet utan det är bara till för att stoppa honom från att sticka. Nu har jag hästen ombord på två minuter och knappt uppstressad jämfört med dom timlånga lastningarna innan då han först gick ombord nör han var helt slutkörd.
Nu är ju min häst som sagt rädd och inte "dum" och då har detta fungerat jättebra. Jag har aldrigt använt metoden på andra hästar.
 
Sv: Vad är felet???

Lite svar till er alla:
Det är bara i lastningen vi har problem. På ridbanan så jobbar jag honom helt lös. Han följer mig fint! (Jäkligt nöjd med det faktiskt)

Har alltid hink med godis inne i transporten, så fort han är inne så blir det godis som del av belöningen :)

Ska snacka med en person som hjälpt mig innan med hästen och höra vad hon har att säga! :)

Vill verkligen få slut på detta problem, ska få slut på detta problem! :)
 
Sv: Vad är felet???

Muta, nej det går inte.
Men att använda godis går utmärkt. Klickerträning exempelvis är ett enormt kraftfullt redskap till att få ett djur att göra i princip vad som helst.
Om det funkar på delfiner, elefanter, möss och guldfiskar funkar det på hästar.

/Sthu, klickertränare som klickat hästar till att göra det mesta och lite av varje.
Hur lär man in klicketräning?
Har hört en massa om det, har en massa tid i vinter som är avsatt åt markträning! :)
 
Sv: Vad är felet???

Hästen är 4 år och "NH-tränad från start", är det du som tränat den i fyra år, eller är det någon annan och du har nyligt köpt hästen?

Att du menar att hästen jävlas gör att jag undrar vad för typ av NH du studerar? Den NH jag lärt mig fokuserar på att lära sig läsa vad hästen säger, och anpassa sig efter det. Hästar är djur som drivs av primitiva instinkter, de är inte kapabla att välja att jävlas bara för att jävlas. Om de jävlas så har de en anledning, de kan vara rädda för att gå på transporten, de kan vara rädda för själva åkandet(och då verka väldigt obrydda av själva finkan, de tänker bara inte gå på) det kan finnas många orsaker.

Om du är intresserad av NH är mitt tips att du kontaktar din tränare och ber om hjälp att ta reda på vad just den här hästen har emot hästtransporter, och hur du ska förklara för den att de är ok.

Tänk alltid på att köra MJUKT när det står en häst i släpet, särskilt en som inte var sugen på att gå in. Prova att åka en bit i transporten så lär du dig hur det känns i svängar, backa osv. Mycket intressant och lärorikt.
 
Sv: Vad är felet???

Jag tror att problemet är att du lyckats tappa honom och att han då har kommit på en bra metod för att komma ifrån situationen(lastningen). Tappar du honom även om du har ett långt rep/longerlina på repgrimman?

Min förra häst kom på hur hon skulle ta sig ifrån rampen och lyfta undan mej samtidigt. Hon stegrade och landade lugnt på sidan av rampen och lyfte med mej också då jag inte orkade hålla emot. Bra strategi tyckte hon, "både jag och matte slipper vara på den där jobbiga rampen om jag stegrar av oss", typ.... ;) Jag fick inte henne att sluta förrän jag satte en kedja genom munnen på henne. Hon stegrade två ggr med den sen var det aldrig mer i hennes liv något problem med lastningen. Nu kastade hon sig ju inte hastigt bakåt eller stegrade explosivt ( då hade jag varit rädd för att skada henne i munnen) Utan hon reste sig sakta i slowmotion typ och såg till att landa med framhovarna på sidan om rampen.
 
Sv: Vad är felet???

Hästen är 4 år och "NH-tränad från start", är det du som tränat den i fyra år, eller är det någon annan och du har nyligt köpt hästen?

Att du menar att hästen jävlas gör att jag undrar vad för typ av NH du studerar? Den NH jag lärt mig fokuserar på att lära sig läsa vad hästen säger, och anpassa sig efter det. Hästar är djur som drivs av primitiva instinkter, de är inte kapabla att välja att jävlas bara för att jävlas. Om de jävlas så har de en anledning, de kan vara rädda för att gå på transporten, de kan vara rädda för själva åkandet(och då verka väldigt obrydda av själva finkan, de tänker bara inte gå på) det kan finnas många orsaker.

Om du är intresserad av NH är mitt tips att du kontaktar din tränare och ber om hjälp att ta reda på vad just den här hästen har emot hästtransporter, och hur du ska förklara för den att de är ok.

Tänk alltid på att köra MJUKT när det står en häst i släpet, särskilt en som inte var sugen på att gå in. Prova att åka en bit i transporten så lär du dig hur det känns i svängar, backa osv. Mycket intressant och lärorikt.

hästen är egen uppfödning.

kör mjuk, han åker bra... när han väl står i släpet "står han och sover"... :/
 
Sv: Vad är felet???

Jag tror att problemet är att du lyckats tappa honom och att han då har kommit på en bra metod för att komma ifrån situationen(lastningen). Tappar du honom även om du har ett långt rep/longerlina på repgrimman?

Min förra häst kom på hur hon skulle ta sig ifrån rampen och lyfta undan mej samtidigt. Hon stegrade och landade lugnt på sidan av rampen och lyfte med mej också då jag inte orkade hålla emot. Bra strategi tyckte hon, "både jag och matte slipper vara på den där jobbiga rampen om jag stegrar av oss", typ.... ;) Jag fick inte henne att sluta förrän jag satte en kedja genom munnen på henne. Hon stegrade två ggr med den sen var det aldrig mer i hennes liv något problem med lastningen. Nu kastade hon sig ju inte hastigt bakåt eller stegrade explosivt ( då hade jag varit rädd för att skada henne i munnen) Utan hon reste sig sakta i slowmotion typ och såg till att landa med framhovarna på sidan om rampen.

precis så går mina tankar! Har tappat honom, och han har kommit på att man "kan slippa" när matte ändå inte orkar hålla! tappar honom med repgrimma och långt rep.:mad:

har beställt ett stigbett, som jag ska hämta ut. Kommer dock jobba en massa från marken innan jag provar att lasta. förhoppningsvis kan jag coola ner han generellt innan vi lastar igen!
 
Sv: Vad är felet???

Har du provat be om hjälp av någon som är starkare så han inte orkar slita sig?
Varje gång hästen kommer loss och kan springa iväg förstärks ju det beteendet

Annars är ju som många skriver klickerträning en jättebra metod att få hästen att själv vilja gå in i transporten, eller göra andra saker med för den delen. Finns det någon i din närhet som är duktig på sånt?
 
Sv: Vad är felet???

Muta, nej det går inte.
Men att använda godis går utmärkt. Klickerträning exempelvis är ett enormt kraftfullt redskap till att få ett djur att göra i princip vad som helst.
Om det funkar på delfiner, elefanter, möss och guldfiskar funkar det på hästar.

/Sthu, klickertränare som klickat hästar till att göra det mesta och lite av varje.

OT
tror du klickerträning kan hjälpa oss med ponny som inte vill bli fångad i hagen? Men hur gosig och trevlig som helst när man väl har honom. Och älskar att jobba. Förstår bara inte ...
 
Sv: Vad är felet???

hästen är egen uppfödning.

kör mjuk, han åker bra... när han väl står i släpet "står han och sover"... :/

Så då är det du som NH-tränat hästen från start? Hur länge har du studerat NH och enligt vilken/vilka "läror"?

Kan du vara säker på att hästen "står och sover" när den åker, eller är den introvert? Äter den lugnt medan ni kör, blinkar han med mjuka ögon?

Varför tror du att hästen så gärna vill slippa bli lastad? Om det verkligen var en trevlig eller iaf neutral händelse för hästen så borde det vara lika enkelt att lasta som att leda in honom i boxen.
 
Sv: Vad är felet???

Det är jag som tränat honom.
Inte haft något större kunskap innan, men lärt mig med tiden.

Han äter, vilar på ett ben när han är inne i släpen, så ja... han är lugn där inne.
 
Sv: Vad är felet???

Nu är jag på inget sätt en fan av NH, troligen mycket beroende på att kvaliten är skiftande. Detta är dock första gången jag ser en som håller på med NH anse att ett stigbett är en lösning vid lastningsproblem. Det får mig att undra hur mycket kunskaper du egentligen har i NH, stigbett lär inte finnas i många NH människors verktygslåda och är troligen mer eller mindre bannlyst för de flesta.

Jag ställer mig också frågande till att hästen skulle vara helt bekväm med att åka transport. Har hästen inte för vana att stegra och slita sig i diverse situationer utan bara vid lastning så är det ju knappast ett tecken på att han gillar att åka transport eller för den delen att lastträna. Ingen häst jag känner till protesterar kraftigt bara för att och bara vid en typ av situation utan den har rimligen en anledning.
 
Sv: Vad är felet???

Jag tror du får tänka om lite. Varför tar du inte hjälp av en tränare istället för att laborera och befästa felaktigt beteende mer och mer?
Det behöver inte bli dyrt och du slipper det här.

Stigbett hade jag aldrig använt i den här situationen. Tappar du hästen och den kliver på repet kan det bli rejäla skador i munnen på hästen.
Sen är stigbett gjort för att använda i andra vinklar än de det blir då man lastar.

Att hästen slänger sig tror jag beror på att du försöker bromsa den då den blir otrygg. Släpp och fånga upp i stoppet innan den vrider sig och drar istället.
Du måste lära dig se när hästen är på väg bakåt och när den stannar i det och sen börjar vända. I stoppet måste du se till att den inte kan vända genom att rikta den med huvudet in mot trailern.
Då triggar du inte panik/ryck/kasta/bakåt-reflex.
En häst som är tryggare och lärt sig att 100% ge efter för tryck kan du försöka bromsa om den backar. Annars inte..
Har man börjat ta tryck så håller man kvar samma tryck om hästen slänger sig, man släpper inte. Men man följer med och försöker inte stoppa den. Det går inte.

Misslyckas man med det så befäster man att det går att slå sig fri från tryck. Det vill man aldrig lära dem!

Det finns också tekniker för hur man lär in lastning steg för steg. Sånt kan en bra tränare lära ut. Det måste ske live iom att man alltid då man kallas ut på såna här jobb vill göra en individuell bedömning av häst och människa.

Så länge hästen har kvar tendenser att slänga sig ut stänger inte jag bommen och åker. De reflexerna ska släckas ut helt innan jag ens stänger bommen.

Sen kör de flesta sämre än de tror.
Nu är ju din häst rätt ung och kanske inte har åkt så många gånger. Du kan ha skrämt av den i lastningen och det behöver inte vara körningen.
Men är det så att hästen åkt flertalet ggr så bör du fundera på hur du kör.
Kör en kompis som står och blundar i trailern och be den recensera din körning.

Men kort sagt: Ta hjälp av tränare! Din häst är ung. Det är dumt att befästa problembeteende..
Ibland kan det för er som inte jobbar med sånt här underlätta om man har medhjälpare. Det finns olika sätt att arbeta med linor som inte involverar att dra in hästen, utan mer rama in.
Sånt ska en bra lasttränare kunna.
 
Sv: Vad är felet???

Jag hålla med Taup, hitta nån som är bra på att lästa, dom ska kunna läsa av hästen for att se vad det är som göra att hans nerver är på hel spänd vid lastning, dom kan få ett annat prospektiv.

Kan vara bra att den person åka med på en slapp tur for att se hur hästen är under transport.
 
Sv: Vad är felet???

Ja visst kan man det!
Man kan exempelvis klicka att hästen ska sätta huvudet i grimman, lägga hakan på ett grimskaft eller helt enkelt göra en inkallning som på hund.
Det går ju inte på tio minuter, men med tålamod och träning får man en häst som kommer till en i hagen, oavsett om man har "mutor" eller ej.

Godis i hästträning är väldigt underskattat. Det går att använda till så mycket mer än bara trickträning!
 
Sv: Vad är felet???

Jag skulle inte ta till ett stigbett, kastar sig hästen med ett sådant i munnen så kan alla lastträning vara förverkad under en lång tid framöver. Sådant sätter sina spår, hästen kommer att kasta sig även med stigbettet, med en skillnad, det kan orsaka skador i munnen.

Vår unghäst har varit likadan, jag har löst det så att han lastas inte hela vägen in utan backas innan han själv kommer på att han ska ut i 900 knyck. Detta har upprepats och upprepats medan han tagits längre och längre in i transporten, nu äter han mat inne i lådan utan bom. Vill han backa så lyder han rösten just nu, och bommen kommer att läggas på i veckan när vi tränar vidare.

Vi har varit ute och åkt på lektion, sista gången så gick iofs avlastningen lite raskt men han backade bara ut halvvägs innan han stannade och lätt mig backa honom sista biten steg för steg.

Målet för oss är att han står still vare sig bommen är på eller inte, han får backa eller gå ut när vi efterfrågar det.
 
Sv: Vad är felet???

Jag skulle göra som andra föreslagit, klickerträna det. Det ger en mycket positiv inställning till vad man än gör med hästen. Jag har upplevt att vissa hästar tar längre tid än andra att lära saker och jag har svårare för att läsa vissa hästar än andra, där av klickertränar jag endast de jag har lätt att läsa och väntar med de som jag inte riktigt kan tolka bra. För i klickertränging handlar det mesta om tajming och att kunna läsa hästen. :)

Har du klickertränat hund? ex vis tidigare, vilket är vanligast? Det skulle vara bra att man har gjort det tidigare, anser jag som började på häst först. Hehehe det är inte det lättaste i världen att lära sig, men det är jätte kul när man väl kommit in i det :)

Jag brukar börja med att klicka in att lyfta fötterna, det är ett konsept som deras hjärna snappar upp så jäkla fort, men som med min 1åring började jag med att klickerträna att han skulle lära sig dricka vatten ur våran vattenkopp då de hade tunnor där han var tidigare. Samt trycka in huvudet i grimman själv och sånt där. Jag råder dig att börja med annat innan du börjar med själva lastningen bara, men det är ett enkelt sätt och hästen blir positivt inställd till att vara med dig och gå in i transporten om du säger det! :)
 
Sv: Vad är felet???

Jag antar att det inte var till mig va? Jag jobbar ju med klicker så tror jag har rätt go koll :p
 
Sv: Vad är felet???

Jag skulle göra som andra föreslagit, klickerträna det. Det ger en mycket positiv inställning till vad man än gör med hästen. Jag har upplevt att vissa hästar tar längre tid än andra att lära saker och jag har svårare för att läsa vissa hästar än andra, där av klickertränar jag endast de jag har lätt att läsa och väntar med de som jag inte riktigt kan tolka bra. För i klickertränging handlar det mesta om tajming och att kunna läsa hästen. :)

Har du klickertränat hund? ex vis tidigare, vilket är vanligast? Det skulle vara bra att man har gjort det tidigare, anser jag som började på häst först. Hehehe det är inte det lättaste i världen att lära sig, men det är jätte kul när man väl kommit in i det :)

Jag brukar börja med att klicka in att lyfta fötterna, det är ett konsept som deras hjärna snappar upp så jäkla fort, men som med min 1åring började jag med att klickerträna att han skulle lära sig dricka vatten ur våran vattenkopp då de hade tunnor där han var tidigare. Samt trycka in huvudet i grimman själv och sånt där. Jag råder dig att börja med annat innan du börjar med själva lastningen bara, men det är ett enkelt sätt och hästen blir positivt inställd till att vara med dig och gå in i transporten om du säger det! :)

låter väldigt intressant och roligt med klickerträning. har aldrig gjort det innan, men ska kolla upp det mera och börja träna. Givetvis kommer lastningen längre ner på listan, nu kommer det snart snö och is... = ingen lastning. Så kommer inte att lasta förrens efter vintern, såvidare inget akut händer!

// Niikon92
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: Snubbelfot
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp