Lasta med linor

Sv: Lasta med linor

Jag hade definitivt förberett och lagt fram linor så att de är lätt tillgängliga för användning. Jag tror inte att det främjar någon med flera timmars lastning, bättre få in dem direkt (ett "vanligt försök", sedan direkt på med linor).
Däremot tycker jag att det är viktigt att man får hjälp av någon som är lugn och sansad och inte plötsligt försöker ta "egna" intiativ som kan skrämma hästen.
 
Sv: Lasta med linor

Två av mina hästar har blivit lättlastade med en tröja över huvudet så hittar man ett hjälpmedel som fungerar tycker jag inte det är så farligt, då är det värre att stå i flera timmar och försöka. Där kan man kalla misslyckande. Fortsätt du med dina linor om det fungerar.
 
Sv: Lasta med linor

Min envetna lilla häst har gått rakt in från dag 1 - ända till en gång i våras då, när han satte i alla bromsar och VÄGRADE gå in :devil:
Ringde efter en kompis som tog med sin gubbe och en lina, bara de la linan runt baken så gick hästkraken rakt på. Han provar ibland nu med mig men då räcker det att en person ställer sig bakom så knallar han bara rakt på..

Väl inne står han som ett ljus och halvsover.. Likadant när han åker som när vi står stilla, han är supertrygg i släpet.

Det är alltså jag som brister i vår lastning, hästen kan men inte jag och det känner han och då är ju inte matte nåt att lita på när hon känner sig osäker.

Vi hade en häst för ett par år sedan som fick panik vid lastning i början när vi fick hem honom - om INTE linorna låg framme :angel:
Han hade helt enkelt alltid blivit lastad med linor, fine, då fick han ha sin blå longerlina med sig för då gick han rakt på bara den låg vid sidan om.
Nu var den hästen mkt speciell rent allmänt men det var ju inga större problem i sig utan bara en fix idé som inte var helt nödvändig att lösa bara för att. På slutet gick han in ibland utan linor med, när han fått lite rutin på saken. Även han åkte som ett litet ljus, lugnt och tryggt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta med linor

Att han inte går in när ni ska åka hem beror med all sannolikhet på att han är trött och inte längre orkar tänka. Linorna hjälper honom att göra rätt och jag tycker att du ska lägga fram dem direkt så slipper han göra fel en massa gånger och det riskerar blir ett beteende när du är på bortaplan.
När hästen blir mer van vid att vara ute på träningar kommer det att lösa sig utan. Det du kan prova istället är att ta ett grimskaft bakom rumpan som du själv och en medhjälpare håller på varsin sida när ni raskt går på transporten det är lite smidigare än linor.
Jag har en häst som när vi köpte henne hade varit med om en transportolycka och som efter detta aldrig hade gått att få på en transport. Vi har nu lasttränat i 2 år, 2ggr om dagen och först nu är vi igenom det ordentligt=hon tycker att det är roligt att åka. Vi har prövat alla metoder i världen och flera duktiga lasttränare har försökt utan att lyckas. Det som till slut fungerade var att helt enkelt lära henne att följa vad "pinnen" sa. Jag pickar med ett dressyrspö på bogen när hon ska gå framåt, på framknäna när hon ska gå bakåt och spöt stilla på manken när hon ska stå still. Absolut inget piskande utan bara ett löst pickande. Vi har tränat detta i det oändliga utanför transporten och nu fungerar det helt fantastiskt bra även i transporten. Hon behöver inte tänka utan gör bara som "pinnen" säger.
 
Sv: Lasta med linor

Ska jag fortsätta använda linorna fram tills att han blir mer van att vara ute, och problemet kanske löser sig av sig självt?
Jag instämmer i förslagen att fortsätta använda linorna i den mån det behövs, men bara i ett kort perspektiv. Använder du konsekvent linor varje gång ni skall lasta borta så finns det inget som säger att hästen kommer att lära sig att kliva på transporten utan linor. Mitt förslag är, även om du säger att det är lätt att lasta hemma, att ni tränar lastning ännu mer - men med skillnaden att ni tränar på andra platser än hemma, och att ni kanske tar hjälp av någon med stor erfarenhet av just lastträning. Målet måste vara att kunna lasta hästen utan att använda redskap eller hjälpmedel, och jag tror att det är rätt få hästindivider som inte går att få dithän med rätt och målmedveten träning. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp