Vad är felet???

niikon92

Trådstartare
Hej kära bukefalister!! :D

Har ett problem som kommer och går med min häst.
Det är ett 4årigt halvblod, NH-tränad sedan start!

Det problemet jag har är att vid lastning, så kastar han sig bakåt, vänder och springer iväg, detta när vi ska gå på lämmen. Lyckas jag hålla honom, så ger han oftast med sig efter ett par minuter, men inte alltid.
Det är ingen rädsla, utan en jäkla fix idé han har fått.

Detta är i perioder, när allt fungerar jag kan lasta honom på helt slack lina, no problems.

Lastar idagsläget med repgrimma o långt rep, problemet är att när han inte vill vara med på noterna kan jag inte hålla honom...

Har beställt hem ett stigbett, som jag tänkte testa, för att kunna hålla honom när han försöker sticka...

Vad har ni för tankar om hans jäkla tokigheter...??

hjälp!!!:crazy:

// Niikon92
 
Sv: Vad är felet???

jag tänker direkt att stigbett och NH är ganska långt ifrån varandra och är det NH du vill pyssla med så bör du försöka hitta en lösning där innan du tar till stigbettet :)
 
Sv: Vad är felet???

Stigbett känns inte som någon bra lösning, OM du inte kan hålla hästen med det heller utan han kommer lös så kan det ju bli katastrof!
 
Sv: Vad är felet???

lastträna mer. Gå på lämmen, backa honom. var lugn själv. servera maten i en hink ståendes halvvägs in i transporten. Du ska inte behöva använda din råstyrka för att "hålla fast honom", han är många gånger starkare än du och hästar i "panic mode" är farliga. Fortsätt träna alltså, tills han alltid är avspänd vid lastning skulle jag säga, och ta det långsamt, ställ fötterna på lämmen, stå still, backahonom. Ofta när vi lastar drar vi bara framåt och hästarna spjärnar emot, backar vi dom också så blir dom lite förvirrade (samtidigt som de faktiskt hinner tänka igenom att transporten inte svalde dem med hull och hår den här gången heller!) och mer motiverade att kolla varför du inte fokuserar bara framåt. Lite flummigt men jag hoppas du förstår mitt resonemang. Håller du på med NH är ju detta "makt genom smärta" ganska långt ifrån grundtanken, även om man gärna tar till hjälpmedel när det inte längre fungerar.
 
Sv: Vad är felet???

Förstår alla era åstiker!

Cherarriduracell: Har gjort detta 1 miljon gånger, han är lugn... det är det som är problemet! :(
 
Sv: Vad är felet???

Hästen kanske mest tröttnat på att bli dominerad, han kanske inte kan förstå poängen med att gå in i lådan och säger ifrån.
 
Sv: Vad är felet???

Ta först bort repgrimman som kan ge stora skador om han kastar sig.

Häng sedan in en krubba i transporten med en massa godis, när hästen har blivit bättre så kan du minska ner på godis men ta inte bort det helt.
 
Sv: Vad är felet???

Jag hade inte alltid vid träning haft som mål att hästen ska gå in i transporten.
Variera avslutningspunkt eftersom problemet verkar vara att hästen inte lyssnar på dig, mer än att den är rädd för transporten.

Halva hästen i transporten
En hov på rampen
Hela hästen på rampen
Hela hästen i transporten med stängd läm
Två hovar på rampen
Hela hästen i transporten utan att stänga bak

osv osv

Hästen kommer bli mer nyfiken på transporten eftersom den inte får gå in varje gång. Kör hellre flera korta pass än ett par långa
 
Sv: Vad är felet???

Håller man koll på huvudet så kan hästen inte vända sig om och dra iväg, dvs hästens huvud ska alltid i alla situationer peka in i transporten. Vänder den på huvudet ut ifrån dig så har du inget att säga emot när den väl drar iväg.


Jag har kedja över nosryggen på min häst när jag lastar, hon får gå på från vilket håll som helst, hon får stampa och svära hur mycket hon vill, men huvudet är mot transporten och jag har kontrollen. Och in går hon förr eller senare, har slappt långt grimskaft och petar på rumpan med ett dressyrspö, skickar in hästen.
 
Sv: Vad är felet???

Håller man koll på huvudet så kan hästen inte vända sig om och dra iväg, dvs hästens huvud ska alltid i alla situationer peka in i transporten. Vänder den på huvudet ut ifrån dig så har du inget att säga emot när den väl drar iväg.


Jag har kedja över nosryggen på min häst när jag lastar, hon får gå på från vilket håll som helst, hon får stampa och svära hur mycket hon vill, men huvudet är mot transporten och jag har kontrollen. Och in går hon förr eller senare, har slappt långt grimskaft och petar på rumpan med ett dressyrspö, skickar in hästen.

svarar på den enda som är seriös här.

Låter som en klok idé.
Det är precis det att jag måste kunna kontrollera hans huvud... ska ta ditt tips och jobba vidare med det :)

ni andra: har ni inget vettigt att säga kan ni vara tysta!
 
Sv: Vad är felet???

Jag hade inte alltid vid träning haft som mål att hästen ska gå in i transporten.
Variera avslutningspunkt eftersom problemet verkar vara att hästen inte lyssnar på dig, mer än att den är rädd för transporten.

Halva hästen i transporten
En hov på rampen
Hela hästen på rampen
Hela hästen i transporten med stängd läm
Två hovar på rampen
Hela hästen i transporten utan att stänga bak

osv osv

Hästen kommer bli mer nyfiken på transporten eftersom den inte får gå in varje gång. Kör hellre flera korta pass än ett par långa

har gjort detta, flertalet gånger, gör det ofta, det hjälper inte :(
 
Sv: Vad är felet???

Ta först bort repgrimman som kan ge stora skador om han kastar sig.

Häng sedan in en krubba i transporten med en massa godis, när hästen har blivit bättre så kan du minska ner på godis men ta inte bort det helt.

går inte att muta 600kg muskler och har djävulsskap i huvudet... det ör en häst, ingen gosedjur... menar alltså att godismutor inte funkar!
 
Sv: Vad är felet???

Muta, nej det går inte.
Men att använda godis går utmärkt. Klickerträning exempelvis är ett enormt kraftfullt redskap till att få ett djur att göra i princip vad som helst.
Om det funkar på delfiner, elefanter, möss och guldfiskar funkar det på hästar.

/Sthu, klickertränare som klickat hästar till att göra det mesta och lite av varje.
 
Sv: Vad är felet???

men i vilken situation blir han "oberäknerlig"? Känns så konstigt att han tydligen är lugn men kastar sig ut,lugna hästar gör inte sånt ju. dom står kvar där man ställt dom. Är detta enda stället han är svår i hanterinen,eller har hansvårigheter i andra situationer också?
 
Sv: Vad är felet???

Trampade jag på en tå? Seriositet kan du knappast bedöma utifrån om du gillar svaren. Mitt svar är seriöst menat, min pålla sade med bestämdhet ifrån att ska du hålla på att flytta och trixa med det jag redan kan så vill jag inte vara med. Godisgrisen vägare att äta äpplen.

Vill hästen inte göra något som den alltid klarat av så bör man backa ett par steg och fråga sig varför, du anser att din häst inte är ett dyft rädd, vad vill den då säga genom sitt beteende? Vill den säga att "matte det här var kul", "usch vad trist, kom så gör vi något annat", "matte jag gillar inte den hör lådan, jag är rädd" eller kanske något helt annat. När du kommit på vad hästen menar så är halva problemet vanligen avklarat.
 
Sv: Vad är felet???

Hej!

Jag hade satt på ett körhuvudlag med skygglappar så hästen måste fokusera framåt. Sen hade jag antingen kört enligt Tobbe Larsson-"metoden" eller klickat in hästen, men det kräver förstås att du kan klicker sen innan.

Klicker funkar super om man vet vad man gör, något min häst är ett levande bevis på. För 1.5 år sen var vi tvungna att droga henne för att sko henne. Igår, på kliniken, skoddes hon med klicker, utan droger. Klinikhovis och veterinärer var mycket imponerade!

/Lavinia, som hade liknande lastproblem med sin prinsessa och insåg när hon täckte över ögonen på henne att allt var mitt fel, det var jag som var osäker. När jag inte såg hästen ögon (och kunde tycka synd om henne) var det bara att säga till henne att gå in och hon gjorde det.
 
Sv: Vad är felet???

Jag skulle säga att hästen inte har någon respekt för dig, dvs du är inte hans ledare.

Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att många NH-tränade hästar snarare är tränade för att vara toleranta för whatever människan kan tänkas hitta på, men inte katten har de respekt för människan.


Jag tror inte heller att hästar blir trötta på att människan är deras ledare, så länge människan hela tiden visar att den är ledare så är det inget att tröttna på. De trivs när de är trygga, och utmanar hästen så innebär det att den inte ser människan som en trygg ledare.
 
Sv: Vad är felet???

går inte att muta 600kg muskler och har djävulsskap i huvudet... det ör en häst, ingen gosedjur... menar alltså att godismutor inte funkar!

Nä muta funkar sällan men själv belöning gör;), menar inte att du ska skramla med krubban utan den ska bara hänga där inne.
På min funkade det utmärkt och efter 5 gången backade han 3 steg och sedan gick in igen självmant och han liknade:(denna när det inte fanns några morötter i krubban.
 
Sv: Vad är felet???

Jag har också lite lunch i krubban när jag lastar. Hon bryr dig inte om det ibland och ibland äter hon. Men det finns där om hon vill ha, alltid.

Problemet med min nya transport är att hänga krubban på rätt avstånd, så att hon måste ta ett extra steg för att nå. och så att man kan stänga bommen ^_^. Bommen i gamla transporten satt längre bak så hon tror ju att hon står helt inne :banghead:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: Snubbelfot
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp