Vad är fel?

T

toketossan

Idag när jag skulle tränsla min häst i stallet så kastade han sig panik artat bakåt så att han ramlade.. förstår inte vad som hände :cry:
Han har försökt göra liknande en gång innan när jag tränslade honom inomhus men inte som idag. Förstår inte vad som är fel för utomhus går det hur bra som helst att tränsla honom :confused:
Jag är alltid lugn och försiktig när jag hanterar och pysslar om honom, så även idag.
Blev så chokad var inte alls beredd på hans reaktion.
Struntade i rid turen och släppte ut honom i hagen ist, han verkade ganska så skakad av händelsen med.. råkade även skrapa sig alldeles där sidostycket ska sitta så nu får det dröja ett tag innan jag tränslar honom igen.

Någon som kan hjälpa mig med några visdomsord?

Tacksam för svar

Sv: Vad är fel?

Har du låtit honom bli kollad i munnen?
Trivs han med bettet?
Passar bettet?

Det är vad som fick mig att fundera över reaktionen han gav vid tränsningen..

Han har inte blivit kollad i munnen och bettet sitter bra. Fick också samma tanke som du till att börja med men då borde han ju reagera likadant alltid.. eller?
Han är ju som sagt hur snäll som helst att tränsla utomhus.

Tack för ditt svar :)

han kanske är känslig , bettet kanske råkat slå i tänderna när du tränsat ?

Fröken_Skåne skrev:
han kanske är känslig , bettet kanske råkat slå i tänderna när du tränsat ?

Ja kanske det.. inte vad jag själv märkte men det är klart att det kan vara anledningen.

Tack för svaret :)

Vi har en häst som gör likadant, Hästen i fråga, Hatar att ha grimman runt halsen när man tränsar, Ett tips till dig är att försöka tränsa hästen utan att ha grimman runt halsen, det kan vara så att hästen inte gillar trycket, och därmed kastar sig bakot.

det kan också vara så att hästen koncentrerar sig mer på sakerna utomhus än den gör inomhus, Hästen kan bli okoncentrerad och därmed inte vara beredd på att du kommer med tränset.
//Julia

Mimmsan_93 skrev:
Vi har en häst som gör likadant, Hästen i fråga, Hatar att ha grimman runt halsen när man tränsar, Ett tips till dig är att försöka tränsa hästen utan att ha grimman runt halsen, det kan vara så att hästen inte gillar trycket, och därmed kastar sig bakot.

det kan också vara så att hästen koncentrerar sig mer på sakerna utomhus än den gör inomhus, Hästen kan bli okoncentrerad och därmed inte vara beredd på att du kommer med tränset.
//Julia

Jag hade inte grimman runt halsen, tar alltid av den först för han står så snällt ändå, det enda jag gjorde nu var att lägga tyglarna runt halsen men det gör jag även utomhus.
Helt plötsligt frös han bara till, började skaka och kastade sig bakåt
:cry: kommer drömma mardrömmar om det här, såg riktigt läskigt ut..

Jag brukar alltid vara väldigt noga med att visa allt jag kommer med vare sig det är borstar, täcke, sadel, träns eller liknande..
Men kanske var det så att han blev överraskad.

Tack för ditt svar iaf :)

Å nej, det finns alltid en förklaring, du behöver inte drömma mardrömmar. och det kanske är så som du trodde, att han blev överasskad. Eller så var det bara en tillfällighet, han hörde kanske nåt "läskigt" ljud eller liknande. Hoppas att du fick liite hjälp iaf, Och att du inte grämer dig för mkt efter denna händelsen, men om det upprepas många gånger med Inte så långt mellanrum kanske det är något, Men inte två ggr eller hur många ggr det nu hänt.
//Julia

Du kan prova att ta handflatan mot hästens öga och se hur han reagerar.
M vH Mannis

Min gamla häst fick panik en gång o kastade sig bakåt. Hon bet sig i tungan :crazy: antagligen därför hon slängde sig bakåt.
Det hände aldrig mer.

Har det hänt fler än en gång?

Första gången jag sadlade min häst efter inridningen så slängde hon sig, helt galen blev hon och jag var övertygad om att hon reagerade så kraftigt på sadeln...tills jag såg bromsen som satt på hennes kors.

Var det en engångsföreteelse kan det ha hänt vad som helst, utan att det vare sig är fel på hästen eller på din behandling av den.

Hästen kanske fick sadeltvång och att det bara råkade hända inomhus precis när du skulle tränsa?

Min förra häst trillade ihop ett par gånger med sadel på av tvång.

Såg ingenting i munnen på pållen min och igår gick det bra att tränsla honom, gjorde detta utomhus :)
Han var lite misstänksam mot tränslet först men jag tog det lungt och stilla.. tillslut så gapade han och ville ha bettet av sig själv. Tog bort nosgrimman.. vet inte om det kan ha nått med saken och göra?

Pratade med hans förra ägare och hon var ett lika stort frågetecken hon med :rofl:
I vilket fall som helst så ska jag låta en kiropraktor gå igenom honom.. han har tydligen varit väldigt spänd i halsen innan så jag tänkte kolla om det inte är nått sånt som spökar.. utifall en nerv eller liknande kanske råkade komma iklämm..

Tack för alla era svar iaf :)

toketossan skrev:
Idag när jag skulle tränsla min häst i stallet så kastade han sig panik artat bakåt så att han ramlade.. förstår inte vad som hände :cry:
Han har försökt göra liknande en gång innan när jag tränslade honom inomhus men inte som idag. Förstår inte vad som är fel för utomhus går det hur bra som helst att tränsla honom :confused:
Jag är alltid lugn och försiktig när jag hanterar och pysslar om honom, så även idag.
Struntade i rid turen och släppte ut honom i hagen ist, han verkade ganska så skakad av händelsen med.. råkade även skrapa sig alldeles där sidostycket ska sitta så nu får det dröja ett tag innan jag tränslar honom igen.

Tacksam för svar

Är han rädd om sina öron? Reagerar han om du kommer åt dem?

Jag tror absolut att det är en smart ide att ta ut en ordentlig hästtandläkare till honom, en som använder munstege så man kommer åt i hela hästens mun även allra längst bak mm. Det gör inte vanliga veterinärer. Anledningen till att han bara reagerar ibland kan bero på tandproblem. Det kan vara så att allt är bra så länge hästen inte tvingas ha något i munnen så som ett bett. Så när bettet sätts in kan kan det ligga och skava mot tex en vargtand som inte har upptäckts. Alltså en tand som kan ligga i tandköttet och skava.

Hur gammal är din häst? Det händer väldigt mycket i hästens mun mellan åldrarna 2,5-5 och även vid ca 13 år. Du måste försöka att "bena ut" exakt vad det är som stör din häst. Testa olika saker och börja utesluta det som du ser inte har någon effekt. Lycka till :)

Vi hade en "kastare" som varje vår var hysterisk med sina öron - orsak knottbett, det gick grimmor och grimskaft så det rök om det några gånger.
Ett sto jag hade blev alltid rädd när tränset "fastnade" bakom tänderna vid avtränsning. Det blev att se till så att hon aldrig kunde dra upp huvudet i det läget och alltid hålla om nosryggen tills bettet var ute.

toketossan skrev:

Tacksam för svar

Hur gamal är han? är inne på samma spår som de andra, kan det vara tänderna som behöver raspas/kollas eller synen kanske? Fast troligast verkar det som att han blev rädd för något? Jag känner till en häst som t.ex var jätterädd för cigarettrök, hon blev helt till sig när hon kände lukten av det.. Konstigt bara att det händer i stallet och inte utomhus. Men om det aldrig har hänt förut så behöver du nog inte oroa dig:D Prova byta plats nästa gång, kanske kan du stå i boxen?

Pållen min är 18 år men väldigt pigg och fräsch för sin ålder. Köpte honom för ca ett halvår sedan och han gick då igenom vetrinärbesiktningen utan anmärkningar. Togs då bort tandsten på honom men annars har det inte varit några problem med munnen :)
Han är inte rädd om sina öron utan tycker mera det är skönt att bli pillad där.. somnar då nästan :love:
Han har varit en vandrar häst i sitt liv tyvärr.. jag är hans elfte eller tolfte ägare och det är inte lätt att veta om liknande har hänt någon gång tidigare..

För säkerhets skull så ska jag ta hit både kiropraktor och någon som kollar hans tänder.

Ringde även slöinge vetrinärklinik idag och frågade om dom kanske visste.. detta var väldigt ovanligt sa dom och fick svaret att det kanske kunde varit ett eleptiskt anfall!? :cry:
Dom sa dock att det inte var någon ide att åka in med honom eftersom det inte hänt tidigare men att vi skulle hålla honom under uppsikt och återkomma om det hände igen, eftersom det ofta kan vara en en gångs företelse.

Tar det lungt med honom nu ett tag framöver, ute och går promenader och så :)
Var ute på en lång skritt promenadsrunda idag, vilket han tyckte var jätteskoj.. och nu är det inga problem att tränsla.

Min lilla sötboll, ganska så ledsen nu... blir så lätt orolig av mig..

Någon som varit med om hästar med eleptisk anfall tidigare?

Mvh

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA