Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Nu känns det som att det skulle behövas en omröstning, för det måste absolut vara flest som önskar kokos på choklad bollarna = bäst 😁😆

Men på kanelbullar ska det så klart vara pärlsocker ^^ men jag har iof även mandelmassa, kanel och kardemumma i dom jag bakar här hemma ☺️

Riktiga traditionella bagerier tycker jag har små kakor fortfarande, i alla fall på påse, men caféer och speciellt de amerikanska som x-house osv är som galna (får i sig mindre kaka på en prinsesstårta liksom :) ). Men amerikanska kakor är ändå otäckt mjuka :). Har stött på flera där man verkar kunna köpa ett fat med några kakor på :)
Ja det har jag faktiskt sett :)

(Tack som f*n för denna tråden, gissa vem som inte kunde låta bli att köpa havrebollar i dag när de ÄNTLIGEN hade dem igen i affären :P ;) Föredrar dem framför arraks- och chokladbollar!)

Nu känns det som att det skulle behövas en omröstning, för det måste absolut vara flest som önskar kokos på choklad bollarna = bäst 😁😆

Men på kanelbullar ska det så klart vara pärlsocker ^^ men jag har iof även mandelmassa, kanel och kardemumma i dom jag bakar här hemma ☺️
Nej usch, ingen kokos på chokladbollar, det ska vara pärlsocker! :D

Nej usch, ingen pärlsocker alls på kanelbullar, knastrar så äckligt i tänderna! Ingen mandelmassa heller, my God! :O ;)

Och jag vill ha pärlsocker på små hemmagjorda chokladbollar. När chokladbollarna blir groteskt stora, som på fik, vill jag ha kokos.

Bullar ska aldrig ha pärlsocker, nötter eller annat strössel uppepå. Inte glasyr heller för den delen.

Nej usch, ingen kokos på chokladbollar, det ska vara pärlsocker! :D

Nej usch, ingen pärlsocker alls på kanelbullar, knastrar så äckligt i tänderna! Ingen mandelmassa heller, my God! :O ;)
Mina kanelbullar ska vara helt naturella :) och inte ha någonting alls ovanpå, inte sitta i ett skal och ha ganska lite grejs i. Gillar inte fabriksgjorda kanelbullar med gegga i alls utan vill ha sådana som har ett nätt lager kanel och socker.

Men det tar ju 5 minuter att baka själv. Måste vara det lättaste att baka. :) Och de egna är faktiskt mycket godare än Delicato-bollarna.

Det ar som sagt parlsockret jag bestaller dyrt ... Delicato bollar har jag atit och gillar inte!

Riktiga traditionella bagerier tycker jag har små kakor fortfarande, i alla fall på påse, men caféer och speciellt de amerikanska som x-house osv är som galna (får i sig mindre kaka på en prinsesstårta liksom :) ). Men amerikanska kakor är ändå otäckt mjuka :). Har stött på flera där man verkar kunna köpa ett fat med några kakor på :)

Det finns faktiskt "crispiga" kakor som inte ar mjuka har ocksa (ginger cookies som ar crispiga och stora som drommar med bitar av ginger -vad det nu heter pa Svenska igen :cautious: ... to die for) men det ar vanligare med stora mjuka kakor ... sarskilt pa caffeer.

Chokladbollar kanske är en jättebra idé till svenskt fika! Speciellt om pärlsocker är sällsynt i USA.

chokladbollar blir det, det ska ju vara typiskt Svenskt och det finns nog inget mer typiskt an chokladbollar.

Mina kanelbullar ska vara helt naturella :) och inte ha någonting alls ovanpå, inte sitta i ett skal och ha ganska lite grejs i. Gillar inte fabriksgjorda kanelbullar med gegga i alls utan vill ha sådana som har ett nätt lager kanel och socker.
Då ska du inte äta min mors :D Hon har ett tjockt lager smör och kanel och socker förstås, men det är lite kladdiga om jag säger så. GODA :D Ingen mandelmassa och ingen pärlsocker! Hon ogillar knastrandet också!

(Jag ogillar knastrandet på chokladbollar, men tycker faktiskt inte om kokos...)

Och jag vill ha pärlsocker på små hemmagjorda chokladbollar. När chokladbollarna blir groteskt stora, som på fik, vill jag ha kokos.

Bullar ska aldrig ha pärlsocker, nötter eller annat strössel uppepå. Inte glasyr heller för den delen.
Jag gillar bara halva ditt inlägg, senare hälften. :D

Det ar som sagt parlsockret jag bestaller dyrt ... Delicato bollar har jag atit och gillar inte!

Det finns faktiskt "crispiga" kakor som inte ar mjuka har ocksa (ginger cookies som ar crispiga och stora som drommar med bitar av ginger -vad det nu heter pa Svenska igen :cautious: ... to die for) men det ar vanligare med stora mjuka kakor ... sarskilt pa caffeer.

chokladbollar blir det, det ska ju vara typiskt Svenskt och det finns nog inget mer typiskt an chokladbollar.
Ingefärskakor? :D

Lugnande att veta att det finns krispiga kakor också i USA :)

Chokladbollar tror jag kommer bli en hit, antar att du har recept, annars är Per Morbergs riktigt bra (med en msk kaffe, iofs är det traditionellt men ändå) om det är så att USA inte har salt i smöret kan det vara värt att tänka på att lägga till salt, salt gör ibland märkligt mycket för smaken, speciellt mildrar det bittert och kakao är lite bittert.

Då ska du inte äta min mors :D Hon har ett tjockt lager smör och kanel och socker förstås, men det är lite kladdiga om jag säger så. GODA :D Ingen mandelmassa och ingen pärlsocker! Hon ogillar knastrandet också!

(Jag ogillar knastrandet på chokladbollar, men tycker faktiskt inte om kokos...)
Hu :) som sagt jag är så naturell att jag rent av gärna äter bullar som man har kardemumma i degen, kavlar ut, brer ett tunt lager smör och sedan viker och gör knut, mmmm (som farmor gjorde dem).

Finns de som hu! rullar dem i strössel.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 284
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Disen
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 397
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 683
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka