Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Tack for recepten @mamman
Jag gillar inte choklad, sa mockarutor ar ocksa nagot helt nytt for mig. Jag minns dock en hel del andra choklad kakor fran tiden jag bodde i Sverige men inte Mockarutor, sa det kanske var sa att det inte var nagot vi hade i min region eller min umgangeskrets.

• Gilla
Reactions: Sel
Tack for recepten @mamman
Jag gillar inte choklad, sa mockarutor ar ocksa nagot helt nytt for mig. Jag minns dock en hel del andra choklad kakor fran tiden jag bodde i Sverige men inte Mockarutor, sa det kanske var sa att det inte var nagot vi hade i min region eller min umgangeskrets.
Jag är osäker på när jag åt min första om det var i slutet av 70-talet eller början av 80-talet, men det gav inte mersmak och något jag nästan aldrig äter. Tycker inte de är goda så de få gånger jag äter någon är det av artighet, vilket egentligen är rätt dumt.

Jag är osäker på när jag åt min första om det var i slutet av 70-talet eller början av 80-talet, men det gav inte mersmak och något jag nästan aldrig äter. Tycker inte de är goda så de få gånger jag äter någon är det av artighet, vilket egentligen är rätt dumt.
Tänka sig att jag inte är ensam om att tycka de är äckliga.... min syster bakar dem ständigt och bjuder på och jag avskyr dem.

• Gilla
Reactions: Sel
Vet inte när "kärleksmums" bytte namn från mockarutor?

Jag är bombsäker på att jag ätit Kärleksmums på 70-talet. Det var så bakverket kallades hemma. Jag har faktiskt ett bildminne av min mammas receptbok (påbörjad på 60-talet). Den boken var ett mishmash av tidningsurklipp och handskrift, men just här minns jag tydligt att det var ett handskrivet recept.

För övrigt vill jag slå ett slag för den klassiska Toscakakan som en del av ett fikabord.

Jag tycker att tråden rör ihop å ena sidan "kafferep" och å andra sidan "fika". Kafferep är nog helt förlegat, men det har en bestämd form: mjuk kaka och/eller bulle, gärna 7 sorters småkakor och vid festliga tillfällen tårta efter alltsammans.

Fika är mycket mer rörligt, dynamiskt. Det kan vara kaffe och kaka, eller mariekex, eller smörgås, eller... Jag tycker inte riktigt att det är möjligt att fånga in "svensk fika" i ett enda tillfälle. Hela grejen är att man fikar igen och igen och igen, både på fik och hemma. Ofta på fik. Det är mer en vana än en enstaka händelse.

Jag tycker att tråden rör ihop å ena sidan "kafferep" och å andra sidan "fika". Kafferep är nog helt förlegat, men det har en bestämd form: mjuk kaka och/eller bulle, gärna 7 sorters småkakor och vid festliga tillfällen tårta efter alltsammans.

Fika är mycket mer rörligt, dynamiskt. Det kan vara kaffe och kaka, eller mariekex, eller smörgås, eller... Jag tycker inte riktigt att det är möjligt att fånga in "svensk fika" i ett enda tillfälle. Hela grejen är att man fikar igen och igen och igen, både på fik och hemma. Ofta på fik. Det är mer en vana än en enstaka händelse.
Nuförtiden är det kanske ofta på fik, men just ordet fika förknippar i alla fall jag med någonting man gör hemma runt matbordet när man har vägarna förbi en bekant, typ. Kaffe och bulle eller kaka. Hos mormor kanske något mer matigt som en macka eller digestive.
Som du säger verkar det ju vara både rörligt och väldigt personligt dock... men "ska du komma förbi på fika" är en totalt skild upplevelse mot att gå ut på "fik".

Mariekex har aldrig någonsin förekommit i varesig min familj, hos farmor eller mormor. Om och när man fikar är det hembakt som gäller. Har "alltid" haft smördeg i frysen så jag iaf kan bjuda på äppelpaj om det kniper. Har aldrig köpt och kommer nog aldrig att köpa Mariekex, de är varken goda eller klassade som ätbara. :turd:

Mariekex har aldrig någonsin förekommit i varesig min familj, hos farmor eller mormor. Om och när man fikar är det hembakt som gäller. Har "alltid" haft smördeg i frysen så jag iaf kan bjuda på äppelpaj om det kniper. Har aldrig köpt och kommer nog aldrig att köpa Mariekex, de är varken goda eller klassade som ätbara. :turd:
De är endast ätbara om de doppas i saft 😂

Jag såg någon statistik häromdagen på vad som säljer bäst på caféerna i Sverige och det som säljs bäst är chokladbollar och sen kom kladdkaka med grädde. Väljer jag en chokladboll väljer jag den med pärlsocker, men det var faktiskt väldigt jämt i statistiken mellan kokos, pärlsocker och strössel. Spännande detta med smaker tycker jag.

Rabarberpaj är dock väldigt svenskt. Med vaniljsås. :D

De är endast ätbara om de doppas i saft 😂

:confused: Marie Kex som ar sa goda om man lagger ihop tva och brer nagot gott mellan.:p Det finns faktiskt gott om Mariekex att kopa har ... de kommer fran Mexico och heter Marias cookies/galletas

Jag såg någon statistik häromdagen på vad som säljer bäst på caféerna i Sverige och det som säljs bäst är chokladbollar och sen kom kladdkaka med grädde. Väljer jag en chokladboll väljer jag den med pärlsocker, men det var faktiskt väldigt jämt i statistiken mellan kokos, pärlsocker och strössel. Spännande detta med smaker tycker jag.

Rabarberpaj är dock väldigt svenskt. Med vaniljsås. :D

Sarskilt rabarber smulpaj ... Det ar min sommar favorit nu nar jag kan fa tag i rabarber har uppe i Oregon. Sjalvklart med vaniljsas:up:
Och sjalvklart maste chokladbollar ha parlsocker (som jag bestaller dyrt ... nu nar IKEA inte har det lagre)😋

Jag skrev det mest för att visa hur simpel en fika kan vara. Inte som ett kulinariskt tips. 🙂

Nuförtiden är det kanske ofta på fik, men just ordet fika förknippar i alla fall jag med någonting man gör hemma runt matbordet när man har vägarna förbi en bekant, typ. Kaffe och bulle eller kaka. Hos mormor kanske något mer matigt som en macka eller digestive.
Som du säger verkar det ju vara både rörligt och väldigt personligt dock... men "ska du komma förbi på fika" är en totalt skild upplevelse mot att gå ut på "fik".
Jag har inte tänkt igenom det ordentligt än (denna livsavgörande, djupt existentiella fråga), men jag håller med om att det är olika saker, fast båda är fika. (Jag har mestadels fikat på fik i mitt liv, mest för att jag aldrig har varit van vid att ha kakor o dyl - fikabröd - hemma.)

Ja precis. Redan innan min viktoperation tyckte jag att dagens kakor och bullar var för stora, men efter är de väldigt mycket för stora! förr kunde man ta en småkaka av typ två eller tre sorter och de var som två tuggor, men nu är en mer än nog liksom. Lite trist utveckling.

Fram för småskaligt igen :D
Riktiga traditionella bagerier tycker jag har små kakor fortfarande, i alla fall på påse, men caféer och speciellt de amerikanska som x-house osv är som galna (får i sig mindre kaka på en prinsesstårta liksom :) ). Men amerikanska kakor är ändå otäckt mjuka :). Har stött på flera där man verkar kunna köpa ett fat med några kakor på :)

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 022
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Disen
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 659
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka