Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Jag gor bara princess tarta nar nagon av familjen ber om det till sin fodelsedag. Det ar INTE latt nar man inte kan kopa marsipanen fardigkavlad!

Drommar gjorde jag nar nagon som kom hade med sig hjorthornssalt ... och blev SA besviken. De var inte alls sa goda som jag mindes.
Mormor gjorde hallongrottor minns jag och de var goda ... men jag ar inte sa fortjust i kakor ... det ska vara som med hallonflarn, knackigt och gott och inte sa mycket deg. 😋

Rulltarta som @IngelaH foreslog ar ju ocksa nagon jag kanner igen och da jag gillar smorkram later det faktiskt gott aven om det ar choklad i. Med brynt smor.
Ni som ar duktiga att baka, bor man gora den dagen innan sa den far "goa till sig?"

Rulltårta med sylt är iaf bäst att göra dagen innan!

Jag ser för mig svart kaffe, kanske med mjölk/grädde och en mjuk kaka och nån hårdare, inte nödvändigtvis 7 sorter men ändå nån små olika. Hallongrottor är det enda på mördeg jag kan tänka mig äta. Kaaanske brysselkex med, men det är mest för dom är så gulliga^^ Havreflarn och kaffe är typ det bästa i kakväg 😁👌 annars är sockerkaka en god klassiker, gärna med bär å vispad grädde om det ska vara ekstra fint.

För mig beror det lite på varför och med vem man ska fika med. Är det ett firande fikar man med nån gräddig tårta, typ prinsess lr jordgubbstårta fikar man med yngre barn är det med saft (blandsaft), kanelbullar, kärleksmums eller chokladbollar. Är det med farmor å farfar, sockerkaka och nån liten hård grej med kaffe 🥰

Rullrån är hemskt..., hårt, tråkigt och smakar typ tråkigt 🙈 har iof mest sett det sedan jag kom till Norge, så har egentligen inte sett det som något svenskt heller,, men nu kanske jag svär i kyrkan 😅🤷

Gör man dom likadant där med kanel och smul?

Har ar det ovanligt med smulpaj, och om man gor en smulpaj har man en riktig pajbotten under i alla fall. Jag tycker att det ar kanel i aldeles for manga grejor har ... oftare an i Sverige (fast Sverige kanske har plockat upp den vanan numera :cautious:). Bara otyget att ha kanel pa en peach cobbler (persiko whatever det kan heta pa Svenska) far mig att rysa.:meh:

Det Svenskar kallar smulpaj ar mer som cobbler, eller crisp. Dar lagger man frukten/baren i botten och har en "batter" (en smet som blir antingen crisp med notter och grejor eller mjuk som brod) som man slevar/droppar over lite ojamt sa frukten/baren syns igenom ibland.

Crisp ar min favorit variant av "paj" ... sa lange man haller bort kanelen!

Jag ser för mig svart kaffe, kanske med mjölk/grädde och en mjuk kaka och nån hårdare, inte nödvändigtvis 7 sorter men ändå nån små olika. Hallongrottor är det enda på mördeg jag kan tänka mig äta. Kaaanske brysselkex med, men det är mest för dom är så gulliga^^ Havreflarn och kaffe är typ det bästa i kakväg 😁👌 annars är sockerkaka en god klassiker, gärna med bär å vispad grädde om det ska vara ekstra fint.

För mig beror det lite på varför och med vem man ska fika med. Är det ett firande fikar man med nån gräddig tårta, typ prinsess lr jordgubbstårta fikar man med yngre barn är det med saft (blandsaft), kanelbullar, kärleksmums eller chokladbollar. Är det med farmor å farfar, sockerkaka och nån liten hård grej med kaffe 🥰

Rullrån är hemskt..., hårt, tråkigt och smakar typ tråkigt 🙈 har iof mest sett det sedan jag kom till Norge, så har egentligen inte sett det som något svenskt heller,, men nu kanske jag svär i kyrkan 😅🤷
Rullrån ska vara så spröda att de kan gå sönder bara man tittar på dem lite för länge ... (och jag har också en känsla av att det är lite mer norskt än svenskt, men finns ju i andra länder också). Smaken ska vara smör och vanilj :d.

Rullran ar gott ... min Mormor gjorde det, men inte tillrackligt gott for att jag ska forsoka.

Hur gor man for att fa ett "knackigt" smulpajs tacke? Nar jag forsoker blir det kola smak, men det blir inte alls lite hart har och dar och som knack.

Rullran ar gott ... min Mormor gjorde det, men inte tillrackligt gott for att jag ska forsoka.

Hur gor man for att fa ett "knackigt" smulpajs tacke? Nar jag forsoker blir det kola smak, men det blir inte alls lite hart har och dar och som knack.
Hälften havregryn och hälften mjöl, smör och socker? Hemligheten är nog att inte har för mycket smör och socker ...

Jag brukar också ha i lite mandelflingor i smuldegen. Iofs vill man ha den knäckig så måste det vara smör i. Eller iaf klicka på lite smör/margarin ovanpå innan ugnen.

Mormor var en fena på att baka och hade alltid massor av kakor framme när det var fikadags. Ffa kolasnittarna och chokladsnittarna var givna. Var det fest var det alltid rulltårta, helst med hallonsylt i. Serverades med lättvispad grädde. Just lättvispad och osötad grädde känns extremt svenskt? Det borde du få med på ett hörn.

Rabarber smulpaj blir det! Jatte bra ide, det ar inte sa vanligt har och typiskt Svenskt ... Men det maste finnas mer an kanelbullar (kanelbullar ar -sorry:o- godare har) och ackliga finska pinnar
Kringlor är härliga! Det har jag ibland, dvs söta stora kringlor. (finska pinnar är jättegott! :) )
Syltkakor.

Ursäkta - någon kanske redan har svarat detta men jag har tyvärr inte tid att läsa igenom alla kommentarer. Men vill gärna kommentera.

Om man vill göra ett "jippo" av det så skulle jag ha serverat ett klassiskt kaffereps-fika. Ett sådant som nästan ingen nu för tiden har koll på eller minns. Men när jag var typ kring sju år så fick jag följa med min farmor på kafferep (ibland med tillhörande syjunta) emellanåt. Och det var lite som i Pippi Långstrump. Det ska vara mycket, och det ska fikas efter speciella regler.

Med reservation för att jag glömt eller virrat ihop det. Men farmor var väldigt strikt, så jag tror det sitter som berget.

Fikat serveras och äts i följande ordning:
Bulle, kanel- eller kardemummabulle.
Sockerkaka
7 sorters kakor
Sist serveras gräddtårta. Den ställs fram när gästerna har ätit av det "torra" fikat.

Sedan får var och en av gästerna en påse med kakor att ta med hem :-)

Karleksmums vet jag inte att jag nagonsin sett ... Jag har inte bott i Sverige sedan mitten pa -80 talet och aven om jag var dar minst en gang om aret de forsta 10 aren, eller sa, sa kan jag inte paminna mig att nagonsin blivit bjuden pa det eller hort talas om det.
Jag har, sa klart, hort om "karleksmums" har pa buke, men aldrig fran nogon jag kanner IRL eller nar jag varit i Sverige.

Kladdkaka ar en annan nyhet som jag faktiskt smakat nagon av de sista gangerna jag varit i Sverige, men som alltsa inte hort talas om innan och inte kunde ha varit nagot i "var mans mun" nar jag bodde dar.
Är ganska säker på att kladdkaka "upptäcktes" i Sverige på 90-talet.

Men i början mest bakades av tonåringar och enstaka rebelliska husmödrar :)

Är ganska säker på att kladdkaka "upptäcktes" i Sverige på 90-talet.

Men i början mest bakades av tonåringar och enstaka rebelliska husmödrar :)
Jag är rätt säker på att jag åt min första någon gång på 80-talet det var en sådan där tant som kom hem och passade en när man var sjuk för att föräldrarna inte skulle behöva vara hemma från jobbet som introducerade den i vårt liv. Den hette då "kolakaka". Det kanske inte är så viktigt i det hela, men jag råkar bara komma ihåg det väldigt exakt för jag var sur för att jag inte fick vara hemma med tanten och baka när min syster fick det. Vi hade båda ögoninflammation, men jag var tydligen för stor och två barn var för många att passa eller något...

Mina favoriter är helt klart mandelkubb, drömmar, bondkakor och sverigekaka! Sen måste jag erkänna att jag är team kardemumma över kanel när det gäller bullar, haha!

Ursäkta - någon kanske redan har svarat detta men jag har tyvärr inte tid att läsa igenom alla kommentarer. Men vill gärna kommentera.

Om man vill göra ett "jippo" av det så skulle jag ha serverat ett klassiskt kaffereps-fika. Ett sådant som nästan ingen nu för tiden har koll på eller minns. Men när jag var typ kring sju år så fick jag följa med min farmor på kafferep (ibland med tillhörande syjunta) emellanåt. Och det var lite som i Pippi Långstrump. Det ska vara mycket, och det ska fikas efter speciella regler.

Med reservation för att jag glömt eller virrat ihop det. Men farmor var väldigt strikt, så jag tror det sitter som berget.

Fikat serveras och äts i följande ordning:
Bulle, kanel- eller kardemummabulle.
Sockerkaka
7 sorters kakor
Sist serveras gräddtårta. Den ställs fram när gästerna har ätit av det "torra" fikat.

Sedan får var och en av gästerna en påse med kakor att ta med hem :-)

Det minns jag faktiskt fran min Mormor. Dar var det "storfika" ibland och en hel massa "tanter" kom for att fika. Jag minns det mest for att allt (utom tartan) stalldes ut pa bordet, men man fick inte hoppa over bullarna och bara ta en kaka. Det maste ga i ratt ordning. Jag som inte gillade bullar fick bara kakor hemma hos mormor ... inte hos "tanterna", dar fick jag allt gora som man skulle. 😋

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 023
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Disen
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 659
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Dressyrsnack nummer 18