Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Det minns jag faktiskt fran min Mormor. Dar var det "storfika" ibland och en hel massa "tanter" kom for att fika. Jag minns det mest for att allt (utom tartan) stalldes ut pa bordet, men man fick inte hoppa over bullarna och bara ta en kaka. Det maste ga i ratt ordning. Jag som inte gillade bullar fick bara kakor hemma hos mormor ... inte hos "tanterna", dar fick jag allt gora som man skulle. 😋
Ja, jag tror inte att folk som aldrig varit med om det kan förstå hur strikt det var. Speciellt inte "nu för tiden" när det pratas så mycket vikt och minska ned på det mesta. När det var kafferep så åt man bullen oavsett om man gillade den eller inte!

Men det kommer ju från en svunnen tid när man bara åt kaffebröd några gånger om året och det inte fanns en massa gömt socker i all typ av mat.

Är ganska säker på att kladdkaka "upptäcktes" i Sverige på 90-talet.

Men i början mest bakades av tonåringar och enstaka rebelliska husmödrar :)
Eftersom mina föräldrar när jag var nyfödd åt frikostigt av en kladdkaka som hette manda-kaka (pga obvious reasons. Heter barnet manda får en offra sig på manda-kakan) till den grad att jag fick utslag och sedan hade allergiska utslag av stora mängder choklad hela min uppväxt. Men, poängen här är att mandakakan är en kladdkaka och jag född i början av 80-talet. Nu var det inte viktigt för tråden såg jag, men det kändes ändå viktigt för den historiska korrektheten. (Möjligen att min mamma kunde räknas som rebellisk husmoder, definitivt inte som tonårig i alla fall.)

Eftersom mina föräldrar när jag var nyfödd åt frikostigt av en kladdkaka som hette manda-kaka (pga obvious reasons. Heter barnet manda får en offra sig på manda-kakan) till den grad att jag fick utslag och sedan hade allergiska utslag av stora mängder choklad hela min uppväxt. Men, poängen här är att mandakakan är en kladdkaka och jag född i början av 80-talet. Nu var det inte viktigt för tråden såg jag, men det kändes ändå viktigt för den historiska korrektheten. (Möjligen att min mamma kunde räknas som rebellisk husmoder, definitivt inte som tonårig i alla fall.)
Efter vissa efterforskningar verkar man tro att den kom hit på 70-talet från Paris och då omskrevs i Tidningen Veckojournalen. Allt detta är ju väldigt viktigt för tråden förstås.

Precis! Man blir ju förskräckt när man ser dem ute på olika fik och bagerier tycker jag! Samma med bullar och muffins och dylikt.
Ja precis. Redan innan min viktoperation tyckte jag att dagens kakor och bullar var för stora, men efter är de väldigt mycket för stora! förr kunde man ta en småkaka av typ två eller tre sorter och de var som två tuggor, men nu är en mer än nog liksom. Lite trist utveckling.

Fram för småskaligt igen :D

Jag kom ihag att Mamma (och Mormor) alltid gjorde cocos toppar ... eller vad de nu heter. Nastan som macaroons, men kanske inte riktigt. Nagon som vet vad jag menar och har ett bra recept?

Rullran ar gott ... min Mormor gjorde det, men inte tillrackligt gott for att jag ska forsoka.

Hur gor man for att fa ett "knackigt" smulpajs tacke? Nar jag forsoker blir det kola smak, men det blir inte alls lite hart har och dar och som knack.
Mitt bästa knep för att få ett knackigt täcke kommer från min mormor. Man blandar 3dl vetemjöl och 2 del socker och häller på det på rabarbern eller äpplen eller vad man nu har. Ser till att det lägger sig över hela ytan. Sen hyvlar man smör som man lägger som ett täcke över hela ytan. In med det i ugnen. Pajen behöver svalna lite och då blir den härligt hård och knäckig.

Mitt bästa knep för att få ett knackigt täcke kommer från min mormor. Man blandar 3dl vetemjöl och 2 del socker och häller på det på rabarbern eller äpplen eller vad man nu har. Ser till att det lägger sig över hela ytan. Sen hyvlar man smör som man lägger som ett täcke över hela ytan. In med det i ugnen. Pajen behöver svalna lite och då blir den härligt hård och knäckig.
Det är ett bra trick om man vill ha lite ”crust” när man bakar tårtbottnar också.

Tack! Det ska provas nagon dag snart!

Jag kom ihag att Mamma (och Mormor) alltid gjorde cocos toppar ... eller vad de nu heter. Nastan som macaroons, men kanske inte riktigt. Nagon som vet vad jag menar och har ett bra recept?
Kanske.
Jag har två olika recept på cocostoppar, det ena är på lite "fastare" toppar och enbart gjort på äggvita. Väldigt praktiskt om man har äggvitor över, t ex om man har gjort glass.

Kokostoppar à la Bonniers stora kokbok anno 1959:
2 äggvitor
1½ dl strösocker
3 dl (100g) kokosflingor
Vispa äggvitorna lätt och blanda dem med socker och kokos i en tjockbottnad kastrull. Låt sjuda till det håller samman och släpper bottnen. Lägg smeten i toppar på en väl smord plått. Grädda i ganska svag ungsvärme, 175-200 gr tills de blir ljusgula, cirka 10 min. (ca 30 st)

Kokoskakor à la Sju sorters kakor anno 2005 (ca 35 st):
50 gram smör eller margarin
2 ägg
1½dl socker
5-6 dl (200 gr) kokosflingor
Smält fettet och kåt det svalna
Vispa ägg och sicker pösigt. Tillsätt kokos och matfett. Lår smeten svälla en stund. Klicka ut smeten på smorda plåtar eller med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen cirka 12 min i 175 gr.

De senare blir mjukare och mer som de man kan köpa. Men inga av dem blir som macaroons ... men jag tror att jag har gjort kokosdrömmar någon gång och de liknar kanske lite mer, minns dock inte var jag har det receptet ...

Efter vissa efterforskningar verkar man tro att den kom hit på 70-talet från Paris och då omskrevs i Tidningen Veckojournalen. Allt detta är ju väldigt viktigt för tråden förstås.
Annars var "fransk chokladkaka" poppis på 70-talet ... känns som att kladdkaka är lite av en variant på det?

Köpte en maräng på ett fik härom dagen, var ju så stor att jag blev mätt på den nästan.
Usch ja, och jag kan inte äta sådana heller. Älskar maränger och egengjorda är jättegoda (kan inte göra egna), men att få en enorm och bita av slutar ju med ett smulhav av maräng på tre miljoner bitar, det tar helt bort det goda.

Köpte en påse maränger på ICA som levererades ihop med resten av mina varor i dag och det bästa med dem är att man kan ta en och stoppa i munnen och gå vidare med sitt liv :D UTAN att kladda ner allt med smulor :D

(Nej, jag "tycker inte om" wienerbröd av smulorsaken heller, smaken är det inget fel på dock :o)

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 023
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Disen
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 659
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka