vad är ett bra bph?

Meibla

Trådstartare
Apropå min förra tråd så har jag funderat lite. Är ju många kloka här inne, med många olika åsikter, så tänkte passa på att fråga vad ni anser är ett bra vs dåligt bph. De flesta anser väl iofs att ett dåligt bph är där hunden visar en massa rädslor i alla moment, men ja. Många olika åsikter här inne som sagt :)

För saluki i så fall..
Mitt ideal är nog min Wahidahs resultat. Dock anser jag att 2a på trygg med andra människor är en helt(!) felaktig siffra... Hennes beteende med mötande person i hatt är inte heller förvånande, en av hennes favoritmänniskor var ofta klädd sådär ungefär och hon ville först rusa fram och hälsa. När hon inte fick det så blev hon osäker på vad sjutton som hände ;)
Såhär såg det ut:
Det_har_ar_Wahidah_Det_kan_sammanfattas_sahar_Manniskor_som_inte_inbjuder_till_kontakt_mer_an_sta.jpg

Nu var hon ju verkligen inte i "rätt ålder" för att gå BPH, men jag vill att även yngre hundar ska bete sig lite sådär. Tycka att det är ok med andra människor. Om de blir rädda för något vill jag att de avreagerar snabbt (jag bryr mig inte om hur rädda de blir bara de avreagerar snabbt). Trygg i alla tänkbara situationer med olika underlag, skott osv. Det jag absolut INTE vill se är rädsla för människor eller skott.

(Tycker förövrigt att moment 3 med "matintresse" är ett otroligt märkligt moment som inte speglar verkligheten alls...)

Hm. Mitt protokoll är lite annorlunda mot ditt. Ska se om jag lyckas få in en bild på det när ungarna lagt sig.

Ja maten tycker jag också är konstig. Min lille är i normala fall ett matvrak (och skulle kunna stå bra länge för att få tag i den där korvbiten de hade) men det var mkt intressantare att springa runt och pinka på alla träd.

Sen förstår jag inte riktigt det sammanfattande protokollet. För kollar man hela på avelsdata så känns det inte som att de stämmer överens alls..

Ja maten tycker jag också är konstig. Min lille är i normala fall ett matvrak (och skulle kunna stå bra länge för att få tag i den där korvbiten de hade) men det var mkt intressantare att springa runt och pinka på alla träd.

Alltså, större matvrak än Wahidah har jag nog aldrig mött, men att få ut matbitar ur sådana typer av saker hade hon inte gjort innan. @fetange s whippet var inte direkt matvrak och gick BPH precis efter Wahidah, har t.o.m. för mig att hon var svår att få i mat? Hon var dock van vid aktiveringsleksaker som det kom godis från och var därför betydligt mer intresserad av de där prylarna än vad Wahidah var. Wahidah hade jag ju kämpat med för att hon INTE skulle gräva fram godis ur precis allt, hon fick när jag serverade, annars hade hon vänt upp och ner på hela hemmet i sin galna matjakt...

Vissa saker beror ju på ras, t ex skulle jag vilja ha en hund med mycket lek som absolut inte är reserverad mot andra människor medan det i andra raser är helt ok med hundar som inte förstår vitsen med att flamsa runt med främlingar.

Det som gäller generellt är att det inte ska finnas rädslor, vare sig sociala, mot överraskningar, underlag, ljud eller skott. Reaktioner är ok men de får inte ge några kvarvarande minnesbilder utan hunden ska sedan inte bry sig om det som den reagerade på. Helst tack vare egen nyfikenhet.

Jag tänker såhär; Hur och hur mycket hunden reagerar (aggression, flykt, undanmanöver eller står pall t ex), hur glad den är i människor, hur energisk och lekfull den är, hur nyfiken den är och i viss mån hur intensiv den är i matmomentet - det är alla egenskaper som vi vill ska skilja sig åt beroende på ras. ALLT ANNAT dvs hur trygg den är överlag i situationerna, det ska helst aldrig understiga 2 och en 2:a ska den bara ha på något enstaka moment. 4:or rakt över är såklart bäst. INGEN hund oavsett ras tjänar på att vara otrygg, Men att en vallhundsras har större reaktioner än en sällskapsras är inte konstigt, inte heller att larmhundar håller en himla låda på närmande person. Jag har aldrig gått med någon irländsk terrier (är TL i BPH) men generellt för terriers så är de ganska glada i folk, ganska nyfikna, gillar att leka, hämtar inte hjälp på matmomentet och oftast ganska trygga överlag. Muskelterrierna skiljer sig lite från de andra enligt min erfarenhet men enligt 200-analysen så ser det generellt helt okej ut på de hundarna också.

Jag gjorde också BPH med överårig hund (3 år). En helt annan typ av hund än salukin ovan. Han var rätt störd av att husse filmade i början så det var roligare att springa till honom än att leka. Sedan är han ovanligt trygg med hanteringen. Han gör så ibland, att det verkar inte störa honom det minsta. Men oftast så tycker han nog att folk ska hålla sina fingrar i styr. Anledningen till att han bara får en 2:a på "glad i människor" är att han ju faktiskt inte tar kontakt och hälsar. Han undersöker och låter sig bli klappad (på närmande person är min hund väldigt påträngande i sin undersökning) men någon direkt hälsning är det aldrig tal om. Väldigt typiskt min hund när det gäller främlingar.

När det gäller matmomentet så tycker jag att det nog kan bli spännande! Det kanske inte säger sådär jättemycket om exakt hur matglad hunden är, men det säger något om hunden är intresserad av att jobba för maten och om den arbetar självständigt eller söker hjälp. Min hund ger upp jättefort (curlade lilla skitunge) och hämtar sin matte som brukar lösa problem åt honom. Andra hundar ger upp och går sin väg. Ytterligare andra ger ALDRIG upp utan ska banne mig ta sig in i burkfanskapet. Och så finns det de hundar som bara äter det godiset som ligger helt öppet, om ens det.

Åh, den här tråden påminner mig om att det för ett tag sedan var ett gäng iväg och gick BPH med sina salukis. Jag måste kolla om resultaten kommit upp på avelsdata!

Intressant att se hur BPH-spindlarna kan ändras :p (Vilket ju inte är konstigt)
När Wahidah hade gått sitt BPH hade 3 hundar gått det och då såg spindeldiagrammet ut såhär:
spindel.jpg

Nu ser det ut såhär:
12167365_563556517126066_1782669745_n.jpg

Ehm..

Om det i protokollet inte står något alls på skott och rutorna "sekvens 1" osv är ljusgråa, och det på spindeln går ner till 0, vad betyder det? Det är inte ikryssat att hunden avbröt eller att ägaren avstår skott.

--
AH! såg nu att det högst upp stod "bph med skott, nej"

Alltså, större matvrak än Wahidah har jag nog aldrig mött, men att få ut matbitar ur sådana typer av saker hade hon inte gjort innan. @fetange s whippet var inte direkt matvrak och gick BPH precis efter Wahidah, har t.o.m. för mig att hon var svår att få i mat? Hon var dock van vid aktiveringsleksaker som det kom godis från och var därför betydligt mer intresserad av de där prylarna än vad Wahidah var. Wahidah hade jag ju kämpat med för att hon INTE skulle gräva fram godis ur precis allt, hon fick när jag serverade, annars hade hon vänt upp och ner på hela hemmet i sin galna matjakt...

Haha ja precis. Hennes matintresse blev lite missvisande eftersom hon var van vid aktiveringsleksaker med godis i. Hon åt som en kratta i övrigt... :angel:

@Milosari
Jag funderade lite på det där. Min hund har absolut inga problem med främmande människor även om han inte slänger sig över alla. Men på momentet med närmande person så stod han och morrade ett par enstaka gånger, gick varken framåt eller bakåt, när hon närmade sig. Nosade lite snabbt när hon kom fram för att sen springa och pinka. Sen sket han fullständigt i henne. Fick en 1a på trygghet. Känns inte riktigt rättvisande då han absolut inte hade några kvarstående rädslor och var sig själv direkt efteråt. Han hade bara inget intresse för att hälsa när det fanns roligare saker att göra (läs gå och pinka på vattendunk, granar och skrammlet)

Angående maten, båda mina gör verkligen vad som helst för mat. Även om terriern inte är lika extrem som tiken. (Jag har inte barnlås på skåpen pga barnen ;) )Men de där burkarna var helt ointressanta. Åt det som gick, sen sprang o pinka.

Rent generellt, oavsett ras, tycker jag ett bra MH/BPH är ett där hunden kan avreagera om den blir rädd. Att bli rädd för plötsliga saker är inget konstigt, men kvarvarande rädslor är inte bra och kan även vara jobbigt i vardagen.
Sen hur den är med främling, om den vill leka eller ej, är ju mer vad man vill ha i sin ras, vissa raser ska ju vara mer reserverade mot främlingar än andra.

Vår labbe sade väldigt besämt till den främmande figuren i rock och hatt att den hade inget där att göra. Han vände sig även om för att liksom säga "matte, stanna där du, jag fixar det här!"
Det är väl egentligen inget beteende man vill ha hos en labrador. Dock avreagerade han direkt.

Testledaren sa efteråt att hon aldrig skrivit så många 4or med efterföljande nollor. Det var liksom pang, reaktion, pang konstaterande att det inte var nåt konstigt.

ChartImgaxd_zps0e7cde69.png

(Bilden är nåt år gammal, kan ha ändrats om fler gått tänker jag mig, men ni ser ju min byrackas i alla fall :p)

Senast ändrad:
Apropå min förra tråd så har jag funderat lite. Är ju många kloka här inne, med många olika åsikter, så tänkte passa på att fråga vad ni anser är ett bra vs dåligt bph. De flesta anser väl iofs att ett dåligt bph är där hunden visar en massa rädslor i alla moment, men ja. Många olika åsikter här inne som sagt :)

Jag var nöjd med Billys BPH, det visar hur han är. Han vill inte att främlingar tar i honom, han blir nyfiken (och inte rädd) av överraskningar, han blir arg (och inte rädd) av ett närmande hot, han går snabbt vidare (både mentalt och fysiskt :D) efter avslutad station.

Han gick samtidig som en yngre tik från samma uppfödare - som hade ett SUVERÄNT resultat. Glada svansvift och oerhört positiv inställning genom hela, vilket inte är jättevanligt för rasen men som beskriver individen mycket väl.

Jag tycker att sammanfattningen är ganska ointressant, utan det jag tittar på är själva protokollet. Där vill jag se en hund som inte har någon passiv oro, och som låter sig hanteras utan några problem, oavsett ras.

Sedan finns det generella rasskillnader i reaktionsintensitet o.s.v. som kan vara av intresse för att möta rasstandardens beskrivning, men som för mig ändå är sekundärt till ovanstående.

Nu beror det ju på vad man har för ras, men ser jag på min ras (staffe) så ska dom i mina ögon vara öppna, sociala och helt trygga med människor.
Tycker min kille gjorde ett riktigt trevligt Bph. Han var glad, energisk och som precis fyllda 1 år kanske en smula yr med myror i byxorna. Han ville liksom hinna med att kolla av hela området. Tog ju inte lång tid innan han insåg att matte inte ropade på honom när han drog iväg. :o:D

Jag tycker det är ok att hundar blir rädda men vill inte se för stora reaktioner. Jag vill inte ha en hund med mycket skärpa. Har redan en som löser jobbiga situationer med att bli arg och nån fler sån vill jag inte ha.
Tycker min kille löste även det bra, han tog stöd av mig i överraskningsmomentet, stod kvar vid min sida och när jag gick fram följde han med och sen släppte han det. Tyvärr lyckas jag inte dela protokollet. Men har en länk till filmen.

Jag är nöjd med Laddas BPH, det speglar henne väl. Väldigt snabba avreaktioner, glad i folk, ganska arg på spöket tills hon fick springa fram och hälsa. Ingen direkt rädsla eller oro :)

Sk%C3%A4rmavbild-2014-10-06-kl.-16.06.15.png

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?