Sv: Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?
Mina protokoll ligger hemma hos mamma och mitt minne är bra men kort. Jag kan inte minnas varken bästa eller sämsta kommentarerna men väl de där oförglömliga som man har skrattat åt efteråt. Det var inte alltid så kul när man väl var där men i efterhand kan de kännas ganska roande.
”
Lite bus vid H” när hästkraken stod och stegrade sig i ett hörn. Reste sig högt 7-8 gånger innan han gick fram igen. Om domaren kallar det ”lite bus” så vore det intressant att veta vad som är ren dumhet
Behöver jag tillägga att domaren tyckte om hästen och att resultatet blev ok trots den ”lilla missen”?
”
På spanska ridskolan hade han imponerat stort!” Helt klart en negativ kommentar men jag är förstående. Levad, capriole och courbette ingår inte i något LA-program vad jag vet… Hästen var verkligen knäpp. Denna kommentar var ju såklart inte den enda i protokollet utan var mest ironisk. Fick lite mer konstruktiv kritik också men den minns jag såklart inte…
”
Mycket bra framåtbjudning!” När hästen hoppade ut från banan.
”
Tjusigt byte” i den förvända galoppen
”
Spännande rörelsemönster” om ett rörelsemönster som var minst sagt spännande. Bensprattel en lång stund.
”
Har han trampat i klister?” om en normalt sett ganska het ponny som stod emot förfärligt i första klassen.
”
Vem svettas mest?” Ett brunstigt sto som ömsom bockade och försökte dra iväg och ömsom stod emot som attan. Jag har aldrig tagit i så mycket i hela mitt liv och medan hästen verkade i det närmaste opåverkad efter ritten så rann svetten i hela ansiktet på mig! Trots detta presterade vi faktiskt ganska ok och jag vågar faktiskt ta på mig hela äran för den prestationen. Hästen bjöd inte till en sekund.
En bekant fick en gång kommentaren ”
det är hästen som ska galoppera, inte du”. Hon var lite väl aktiv med sitt överliv kan man kanske säga. Hon red ridskolans lataste ponny så jag kan förstå henne.
Min dressyrtränare som också var lagledare frågade mig efter en klass ifall jag plötsligt fått för mig att dressyrprogram går på tid. Hon förklarade att tidsangivelserna på programmen var en riktlinje och inte någon maxtid som i hoppningen. (ironisk) Jag genomförde nog det dressyrprogrammet på REKORDTID. Domaren verkade inte särskilt brydd dock; ”
friskt och bra tempo!” Vann klassen.
Vid ngt tillfälle vet jag att jag undrade ifall domarna hade tittat på samma häst då den ena skrev ”
bra form, lydigt, ponny med potential och utstrålning” och en annan domare skrev ”
stundtals väl hög i nacken, tydliga hjälper men kan svara bättre, följsam ryttare på rörlig ponny”. I princip var väl domarna eniga om att ponnyn var fin men den ena menar att formen är bra och ponnyn är lydig medan den andra påstår att formen är för hög och ponnyn är olydig???
”
Mkt lydig ponny!” brukar ju vara en trevlig kommentar i de flesta sammanhang. Jag är dock ett levande bevis på motsatsen. Jag fattade fel galopp i början på galopprogrammet som innehöll förvänd galopp och enkla byten. Eftersom ponnyn var väldigt lydig och hade en väldigt välbalanserad galopp så reflekterade jag aldrig över att jag låg lite fel i programmet s.a.s. utan när jag gjorde mina enkla byten så bytte jag helt enkelt till den nya förvända genom hela programmet. Galopprogrammet var urtjusigt – men HELT fel… Skämdes en del efteråt kanske jag ska tillägga.