Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Sv: Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Min bästa: "Elegant och harmonisk ritt på häst med mkt power och utstrålning. Jättefin sits!"

Sämsta: "Du tittar ner på knopparna!" och "Pampig uppvisning på häst med mkt power, bromsen måste dock fungera."

Det första på den sista kommentaren var väl ganska bra, men i kom bination med min ritt i halvt sken så kändes det mest skrattretande typ.

Bästa: Mjuk följsam häst i harmoni med ryttare.
Sämsta(Då hästen råkade ta i lite väl mycket och stack sedan iväg i full sken halva ridhuset :angel: ): Spänd i övergångarna och tappar bjudningen.

Min bästa måste nog har varit på förra dponnyn Lc:1

Mkt fint trav pogram, syns att ni är bästvänner Lycka till i framtiden
Vist det var en blåbärdressyr, men ändå bästvänner hur kan man se det på ett pogram =/

Min sämsta var även på dponnyn Lb:1

Din ponny var nog inte på humör idag, ni kanske borde träna på igångsätningar från halt till skritt.. Lycka till
Min ponny hade stanat 4gånger underpogramet och skenade 3gånger men ändå fick jag godkänt.. men det var på håret:devil:

Bästa: "Trevligt utfört! Du rider välplanerat och snyggt!"

Sämsta: "Tyvärr var din ponny inte lika ambitiös och saknade helt framåtbjudning i denna klass." (Seg, trött och envis B-ponny..:D )

Bästa:
"En mjuk o Harmonisk uppvisning!"
Det här var ett protkoll från sista ponnycupen i dressyr på botkyrka i år. jag red Max och hade aldrig sett honom förut, men vi slutade på 187 poäng i LC:2 :)

Sämsta:
"Du måste rida noggrannare vägar och hästen ska vara lite eftergiven!"
hahahaha ;D
det här var min andra dressyrtävling någonsin ;D

Ooh... den HÄR tråden måste vi sätta liv i igen! :idea:

Då jag typ inte tävlat dressyr mer än när jag precis hade börjat min ridkarriär som liten, och ett par tävlingar för några år sen, så finns det inte så mycket "grymme"-kommentarer att skryta med, de flesta ganska.. tama. Än sålänge!

Bästa: "prydlig ritt" "fina vägar, mestadels bra och förberedda vägar och rörelser" från en häst jag inte ridit tidigare. Lite kul i alla fall. Sedan klassikerna "bra kämpat på söt/seg häst" osv...

Sämsta: "SMACKA INTE!!!" med stora bokstäver och många utropstecken.. efter att ha nämnt det ytterligare 3 gånger i själva programpunkterna. Men vaddå, min lilla ponny vägrade ju att röra på sig den dagen, hon som annars hade mycket spring i benen! De övriga kommentarerna i programmet säger ju allt; ingen temposkillnad, ingen steglängning, avbrott, ingen galopp... och så några "släng ej in hästen, jätteslarvig hörnplacering"...

Ni förstår att jag gjorde min bästa ritt ever den dan va?
Slutade på totalt 99/250, dvs 39,6% :D

Mina protokoll ligger hemma hos mamma och mitt minne är bra men kort. Jag kan inte minnas varken bästa eller sämsta kommentarerna men väl de där oförglömliga som man har skrattat åt efteråt. Det var inte alltid så kul när man väl var där men i efterhand kan de kännas ganska roande.

Lite bus vid H” när hästkraken stod och stegrade sig i ett hörn. Reste sig högt 7-8 gånger innan han gick fram igen. Om domaren kallar det ”lite bus” så vore det intressant att veta vad som är ren dumhet ;) Behöver jag tillägga att domaren tyckte om hästen och att resultatet blev ok trots den ”lilla missen”?

På spanska ridskolan hade han imponerat stort!” Helt klart en negativ kommentar men jag är förstående. Levad, capriole och courbette ingår inte i något LA-program vad jag vet… Hästen var verkligen knäpp. Denna kommentar var ju såklart inte den enda i protokollet utan var mest ironisk. Fick lite mer konstruktiv kritik också men den minns jag såklart inte…

Mycket bra framåtbjudning!” När hästen hoppade ut från banan.

Tjusigt byte” i den förvända galoppen ;)

Spännande rörelsemönster” om ett rörelsemönster som var minst sagt spännande. Bensprattel en lång stund.

Har han trampat i klister?” om en normalt sett ganska het ponny som stod emot förfärligt i första klassen.

Vem svettas mest?” Ett brunstigt sto som ömsom bockade och försökte dra iväg och ömsom stod emot som attan. Jag har aldrig tagit i så mycket i hela mitt liv och medan hästen verkade i det närmaste opåverkad efter ritten så rann svetten i hela ansiktet på mig! Trots detta presterade vi faktiskt ganska ok och jag vågar faktiskt ta på mig hela äran för den prestationen. Hästen bjöd inte till en sekund.

En bekant fick en gång kommentaren ”det är hästen som ska galoppera, inte du”. Hon var lite väl aktiv med sitt överliv kan man kanske säga. Hon red ridskolans lataste ponny så jag kan förstå henne.

Min dressyrtränare som också var lagledare frågade mig efter en klass ifall jag plötsligt fått för mig att dressyrprogram går på tid. Hon förklarade att tidsangivelserna på programmen var en riktlinje och inte någon maxtid som i hoppningen. (ironisk) Jag genomförde nog det dressyrprogrammet på REKORDTID. Domaren verkade inte särskilt brydd dock; ”friskt och bra tempo!” Vann klassen.

Vid ngt tillfälle vet jag att jag undrade ifall domarna hade tittat på samma häst då den ena skrev ”bra form, lydigt, ponny med potential och utstrålning” och en annan domare skrev ”stundtals väl hög i nacken, tydliga hjälper men kan svara bättre, följsam ryttare på rörlig ponny”. I princip var väl domarna eniga om att ponnyn var fin men den ena menar att formen är bra och ponnyn är lydig medan den andra påstår att formen är för hög och ponnyn är olydig???

Mkt lydig ponny!” brukar ju vara en trevlig kommentar i de flesta sammanhang. Jag är dock ett levande bevis på motsatsen. Jag fattade fel galopp i början på galopprogrammet som innehöll förvänd galopp och enkla byten. Eftersom ponnyn var väldigt lydig och hade en väldigt välbalanserad galopp så reflekterade jag aldrig över att jag låg lite fel i programmet s.a.s. utan när jag gjorde mina enkla byten så bytte jag helt enkelt till den nya förvända genom hela programmet. Galopprogrammet var urtjusigt – men HELT fel… Skämdes en del efteråt kanske jag ska tillägga.

KL

Vilken rolig tråd! :rofl:

Min konstigaste kommentar kan nog tas både som min bästa och min sämsta. Det var på en lokaltävling, jag var ny på orten och hade ingen egen häst. Tränaren tyckte dock att jag skulle ut på banan på momangen så jag fick vackert infinna mig en söndagmorgon, lite lagom mycket surprise kan man tycka. Tränaren hade tagit med sig ett gammalt långbent djur som somnade på framridningen. Jag ställde upp i en klass där de flesta verkade ha vaknat på en lerig åker och rullat baklänges till tävlingsplatsen, och red därefter. Efter en i min mening helt ok, normalgodkänd ritt på en häst jag aldrig sett förut fick jag en enda kommentar: NOT THE OLYMPICS. :eek::confused:

Jag vann klassen men jag vet inte om det var för att hästen var ryktad eller för att jag var den enda som red rätt väg.

När jag tävlade min travare en gång i en LB-klass fick han för sig att domarna var oerhört läskiga filurer. Så, efter en sjukt bra inledande halt, började han plötsligt rygga förskräckt och backa ut från banan och ur ridhuset, no stopping him.

Kommentar - "Ni bara försvann. Lätta på backen och tryck in gasen" :D:angel:

har fått några som, tja, får en att både höja ögonbrynen och skratta, ex:

Bra form, måste dock komma under sig mer med bakdelen och slappna av i nacken - Öh, okeej VAD exakt var bra med formen?

Välgjorda knoppar! - Tack! :love:

Ponnyn har en fin man men det skulle nog gå bättre om du inte tittade på den hela tiden - :rofl:

Liz, vi måste nog gå igenom gångarterna på nästa träning. =) - Min tränare dömde en klubbtävling och hästj'veln hade en minst sagt dålig dag och tjurade ihop totalt så vi SKRITTADE oss igenom halva galopprogrammet innan jag fick fart på honom :cool: Minst sagt pinsamt.

Bra halt om ponnyn hade stått still. - behövs ens en förklaring? :D

"Måste banta!"

Undrar om det var jag eller ponny som skulle banta, själv hade ja 34:a i storlek på kläderna på den tiden. :angel: Så jag antar att det var ponnyn.

"Underbar!"

:love:

Roligaste: "Tyvärr har du svårt att komma åt honom ordentligt med din underskänkel då det fattas 2dm ben"

Min första tävling på storhäst..

KL

På min förr förra häst Nagila, på en LA:1.

Första ökningen och andra ökningen med siffra 8 i protokollet med kommentaren: HÄRLIGT!!!!

Hon var redigt taggad och flashig den dagen och inte alls lätt, vi vann inte eller så men domaren kom fram efter ett tag och ville titta på hästen, klappa och berömma oss! Det var en vinst för oss !!:D

miagi

Bästa: Välriden och trevlig ponny med fin gång

Sämsta: Mar iof muntlig kommentar efter sista halten, men domaren berättade mycket utförligt för mig om hur mycket hon hatade grova ponnys med annorlunda färg... Jättetrist att höra, att hans läckra färg inte imponerade på domaren :cry:Din ponny har en väldigt udda färg. Jag tycker inte om grova hästar eller oenhetliga färger eller något liknande sa hon... Ok, svarade jag och gick ut.

Fick aldrig bra poäng för den domaren, trots bra ritter.

Dottern har fått en del kul kommentarer;
Hästen stannar lite länge i luften :confused: var hon Pegaus möjligen?

Hästen visade väldigt många rörelser idag, tyvärr ingick ingen av dem i programmet. = stå på frambenen och visa magen för domaren, halt på tvären, stå på 3 ben och visa att man kan nå ryttarens skänkel o s v

För låg rygg, för hög rygg - under samma diagonala travökning. Vi har aldrig lyckats reda ut vad domaren menade.

Ngn borde säga ifrån till dessa sketgubbar och sketkärringar. Anmäler ni till ridsportsförbundet när domarna uppträder på ett elakt sätt? Eller till tävlingsarrangören?

Rörelserna hör inte hit.. no shit sherlock.. säger du det? Som att man inte tycker det är jobbigt nog med en häst som är tossig..

Ser flera kommentarer här i denna tråd som är rent ut sagt elaka och undrar om även våra barn/ung utsätts för detta?

Nej jag tror att folk i allämänhet ska börja anmäla/rapportera in oförskämdheter och elakheter. Man ska inte glömma att man faktiskt betalar för att tävla och att domarna får betalt för sin tjänst. De får inte betalt för att sitta ochg vara elaka mot ryttare..
De är inga kungliheter som man ska krypa för.. Självklart ska man ha konstruktiv kritik för att kunna förbättras men att vara ironisk och förlöjliga ryttare och hästar hör sannerligen inte dit..

Humor är däremot skoj så en eloge till dessa domare!

Senast ändrad:

Jag var med på en clearround för ganska många år sedan, den mest positiva kommentaren var: Volt, ganska rund.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka