Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Sv: Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Själv har jag inte tävlat på länge men jag kommer ihåg några kommentarer från min dotters tävlingar.

Bästa:
ngt het ponny
Det var i själva verket en ungponny på 5 år som skenade igenom hella programet, bockade i galoppfattningarna, kunde inte göra halt m.m. Så den kommentaren var ganska bra ;)

Några andra kommer jag inte ihåg såhär på rak arm.

// Marie och Sara

Sämsta: "Hård ridning" "lätta när hästen gör rätt"
Jag red en ponny som nog aldrig har gått på tyglen i hela sitt liv och som först vägrade gå in på banan så jag fick banka, därav "hård ridning". Sen hade jag fullt upp med att lyckas svänga ponnyn i serpentinerna, tror hon jag hinner tänka på att lätta när hästkraken böjer på nacken några steg då :p
Men hon gick faktiskt riktigt bra emmelanåt så jag fick "fin ponny" på slutet med :D

Bästa: Bra sits och prydlig uppvisning!
Fick 8 på sitsen *stolt* Det var fälttävlans dressyr på min ponny.

Roligaste kommentaren fick min kompis. Hon red sin arab som var helt hispig och blev genomsvett. Min kompis kämpade så mycket att hon blev helt röd i huvudet.
Längst ner stod det "kanske borde du ta med dig hästen och gå och träna aerobics?" :D

puppan2 skrev:
*knapplån*
En kompis red sin första debutant fälttävlan på sin något heta häst. I dressyrprotokollet fick hon kommentaren: "Håll i dig i terrängen!!!" :rofl:

:bow: :bow: :bow:

Sämsta:
vill ej gå riktigt fram i traven. slår sig fri hela tiden i travarbetet. bättre i galopp - men där måste du förbereda vändningar och rörelser i bättre tid. Rid fram i traven och mjukna i din hand! Noggranna vägar!

Något bristande lyhördhet och bjudning. Träna på galoppfattningar, övergångar.

söt, "explosiv" ponny med mkt energi...För dagen blev den lite stark och busig - försök träna övergångar och tempoväxlingar för bättre kontroll.

Bra ridet, bestämd. Hästen är lite osäker och spänd orolig med huvudet. Akta så att du inte blir för stark när du flyttar och i bakdelsv.

Bästa:
Fint ridet med mkt bra sits!

Bra ridet, noggrann och bestämd. Hästen är osäker men du reder ut det bra. Mkt bra galopp.

Prydlig uppvisning med fin ponny och bra vägar. Lycka till i framtiden! =)

Roligaste: Lär dig känna när hästen går i korsgalopp.
(Hästen galopperade i rätt galopp hela tiden)

Och sen när jag blev klubbmästare:
ganska bra galopp.

då måste dom andra varit dåliga om det va den enda kommentaren han hade.

och sen den här då:

Duktigt ridet på svår ponny men jag skulle föredra om ni håller er på marken och banan i fortsättningen.

bästa:
"du sitter i bra sits med stadiga händer och skänklar på en ponny med stor utstrålning"

sämsta vet jag inte, men roligaste lär vara första tävlingen på den stora när hon roade sig med att byta galopp fyra gånger i en mellangalopp, domarens kommentar var "rena byten" och en smileygubbe efter. fick dock bara en tvåa på det momentet. ;)

Rider d-ponny och vi brukar inte tävla i dressyr men har ställt upp på några inbjudningstävlingar på klubbnivå. (LC,LB)

Bästa: Prydlig och trevlig ritt, fin sitts. Lycka till!
Sämsta: mjukt och fint ridet på en för dagen spänd häst. :smirk:
hur kunde hon veta att det var för dagen tro????

eller nej sämsta måste ha varit på en liten tävling där jag lyckades ramla av :o ...ponnyn tröttnade på svanskappan och tyckte att det skulle vara LITE mer fart i programmet :D hon ville helt enkelt ha med några varv med rodeo oxå.
allt för att publiken inte skulle somna.!!!
Men jag fick aldrig något protokoll för den ritten. ;)

Senast ändrad av en moderator:

den sämsta kommentaren måste ändå vara:
bra bibehållning av galoppen (kan tillägga att hästen travade genom hela bedömningsgruppen...tittade domaren på fel häst?)

en annan tjej fick av samma domare kommentaren fin fattning (hästen tog fel galopp och var fyrtaktig)

Senast ändrad av en moderator:

Har väl inte fått något som är spec dåligt eller jättebra men den jag blitt mest glad över är
"trevligt ridet på trevlig samarbetsvillig häst"

sen har jag alla gånger jag tävlat dressyr (12 ggr..) fått komentaren "prydligt"
och har det inte stått prydligt står det "mjukt" eller "välvårdat" eller "trevligt".
Det blir jag också mycket glad över! :D

Jag har inte bara tävlat två gånger i dressyr, och det bästa är: Väl lösgjord häst, och en stadig sits.

Minns inte riktigt, men det var iallafall vad som stog, men säkert inte med samma ord. Det sämsta är: Väldigt spänd i galoppen (han bockade), spänd för dagen.

LB, häst: "Fina byten!" och en 3:a i betyg. Det var höger galopp på diagonalen UTAN byten, men se det tyckte inte hästen, som gått betydligt högre klasser tidigare i livet. Han slängde väl in en 3-4 byten sådär..... :angel: Inridningen i samma klass skedde förövrigt i passage. Placeringen ver väl inte så bra, men hästen hade skitskoj! :banana: :banana:

Haha, Har väl ingen bästa/sämsta kommentarer.
Men senaste dressyrtävlingen ja red fick ja samma kommentar hela tiden.
Öv. Tygeln :angel:

Minns inte så mycket. Har nog inte fått så mycket positivt (alltid är det något som kan bli bättre...) och det sämsta har jag förträngt (inte tävlat på många år nu). Men jag vet att jag fick "explosiv" på en galoppfattning med ponnyn vid något tillfälle. Och det var ju rätt passande kommentar på en ponny som blev ett lejon när det var dags för galopp. Har också fått "väl kämpat! att du orkar!" den gången då alla väggarna i ridhuset plötsligt blev livsfarliga och inte gick att komma nära...

"För dagen något lat" fick jag på ridskoleponnyn jag tävlade. Till saken hör att denna ponnyn alltid var svår att aktivera, och hade varit ute och tävlat många år med olika ryttare, och domaren kom från grannklubben och var van att döma ponnytävlingar i distriktet, så hon borde haft koll på "min" ponny...

Sämsta: "Du måste lära dig att sitta ner innan du kan komma till ridning" :o Men det var flera år sen, gudskelov.

Bästa: "Mkt fin ponny med kapacitet" osv.

Tävlar inte så mycket men några små klubbtävlingar hann man med under ridskole tiden.

Sämsta: "Avbrott (toabesök)"
Det var klubbmästerskap i dressyr, Lc:1. Hästen Hette Snecka och slog en tvärnit när vi galopperade på stora mitt volten för att hon var skitenödig.... Ridskolehäst *muttrar* :mad: Slutade på sista plats

Bästa: "Harmonisk häst" :)
Fick ofta kommentaren Harmonisk häst eller harmonískt ridet. Valde den kommentaren från en ritt (Dressyr, Lc:1) på en gammal sköthäst av kallblods travar modell där de mesta kommentarerna var: "Bra fattning, Bra trav, Bra väg" :) Räckte till en tredje placering iallafall :banana:

jag har fått många både bra och dåliga kommentarer under alla åren som jag har tävlat..
dom bästa var nog FLOTT PONNY SOM VISAS PROFFSIGT!!
DU RIDER MED SMÅ OCH FINA HJÄLPER.

Har inte tävlat så jätte länge, och bara upp till LB:2.

Min bästa kommentar var i LC:1 = Trevlig uppvisning!

Min näst bästa var i LB:2 = Du rider mjukt och trevligt

Min allra SÄMSTA var i en LB:1 = Han måste få gå fram! Var noga med vägarna. Han kan inte gå bättre än vad du rider honom!

Den bästa är nog när jag red på en ridskolehäst i LB och domaren bara ritade en smiley på slutkommentarerna.

Roligaste är nog: "För dagen något spänd, antagligen kissenödig" :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat