Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Sv: Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Det är såå irriterande när de skyller på att hästen inte var redo för klassen :mad: som att det skulle vara en tröst? Det gick dåligt för dagen helt enkelt.

Som sagt, när min travare med sin medryttare (då 12 år gammal..!) i en LD(!!) eller om det t o m var en LE (handikappprogram utan galopp) så stod det som tröst till ryttaren att hästen inte var redo för klassen. I själva verket hade han garanterat varit redo för minst LC vad gäller form och utbildning, men eftersom hästen var ovan vid tävlingssammanhang testade han sin ryttare så hon fick en lång, knappt styrbar häst. Hur ska man få bukt på det hela då? om man säger att HÄSTEN inte var redo för KLASSEN, när den i själva verket behöver rutin, ska man bara mygla in på en tävlingsbana då och skritta in efter att alla andra slutat? :smirk:

Nä, bättre tröstkommentarer kan de allt hitta på än att hästen inte var redo.

tjaa.. några bra kommentarer är:
"Mycket trevlig ponny. Väl visad, trevlig sida. Lycka till!" + glad gubbe. (fick 71,3 %, 1:a)
"Prydlig, harmonisk uppvisning. Stadig form" (fick 73,8 %, 1:a)
"Trevlig uppvisning! Bra trav! Du rider mjukt och fint" (fick 64,4 %, 3:a, denna domare låg ganska lågt överlag).
"En jättetrevlig uppvisning med mycket välridna vägar!" (Häst, fick 72,9 %, 1:a)

Rätt så bra kommentar:
"Mycket välridet & trevligt. Får du lite mer schwung så blir betygen ännu bättre" (Häst, fick 66,8 %, 3:a av 48 st!)

Sämsta:
"Trevlig ponny som dock bör komma på tygeln med stilla huvud för att komma till sin rätt" (52 %)
Detta var ponnyns första dressyrtävling och vi var med som ungponny. Vi hade startat några hopptävlingar innan så när det plötsligt var dressyr förstod hon ingenting :p Domaren satt i en hästtransport på banan & varje gång vi red förbi där så lyfte ponnyn på huvudet och kikade in i transporten. Haha men det var bara att le åt det, efter ett par starter förstod hon vad det handade om.
"Ibland trevlig men verkar lite svår emellanåt. Några småmissar" (Häst, 53,6 %) Jadu, "några småmissar" var i snällaste laget. Jag kände för att strypa hästen! Han hade just denna dag fått för sig att jag inte ens fick snudda honom med skänkeln utan att han skulle protestera. Han bockade mitt i en volt, började galoppera i mellantraven, och gjorde ett galoppombyte mitt på fyrkantspåret.
Det kanske var till LITE tröst i alla fall, att domaren såg att han "var svår" och inte bara skrev att det var jag som red som en kratta :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Bästa kommentaren på första tävlingen med min d-ponny
" Tempot är stundtals lite ojämn men tävla och träna på så har du mycket att hämta! Lycka Till! "

Sämsta:"Mycket spänd för dagen. stilla med handen så inte huvudet pendlar höger vänster hela tiden."

Totola skrev:
Hästen kanske förresten såg mjuk och smidig ut, men blev ofta spänd? Liite skillnad är det :p

Han var inte mjuk och smidig för fem öre. han va HELSPÄND! fast han gjorde det han skulle samtidigt. Tyckte ändå det va lite udda. haha

Totola skrev:
Dryygt :p det dumma är att man inte vill ta åt sej äran om man får placering men för att man fått "för mycket" poäng ;) så det känns ändå lika surt. Får hoppas att det går riktigt bra istället och att ni får de poäng ni förtjänar :D

Sån tur kommer jag nog aldrig ha. el otur kanske man ska säga. tycker man tappar stinget när man bara får dåligt. men får väl inte ta åt mig. haha. fast den gången gick han inge vidare. han va jättespänd. o inte alls mjuk :angel: men det fanns inte mycke o göra åt det. på framridningen hoppade han bara omkring och det gjorde han iaf inte inne på banan.

Sen tycker jag att man alltid får så dåligt på ökningarna.. sist trodde jag ja skulle få en åtta faktiskt för han gjorde en jättebra ökning. (det var på samma tävling o enda gången han slappnade av).
Men jag fick en ... 5a. så stod kommentaren. för liiite.

Känns som att inte alla domare kan hålla isär på dom olika ekipaget. men häst har inte samma längning som en annan på över 175.. det e väl ganska normalt? Det e ju som att jag på mina 165 skulle ha samma steglängd som en på 180??

jag vet inte.. men man får fortsätta kämpa!

Jag gillar dagens kommentar jag 'Mjuk och trevlig ritt på vaken och lydig häst'. Jag vet dock inte om domaren med 'vaken' syftade på skyggandet vid VARENDA bokstav genom halva programmet? *s* Hästens första start, och han skötte sig ungefär en miljard gånger bättre än jag trott och skrapade ihop strax över 58% och jag är KANONNÖJD. Sen kanske inte 'följ ej fyrkantsspåret, volt ej visad' på en volt var lika kul, okej att det var en dålig volt men det var fan ingen fyrkant ;)

Sämsta kommentaren måste vara när jag & kallblodsstoet SLAKTADE fälttävlans debutantdressyrprogram (som är under LC-nivå) och fick 39,2% *host* Under allmän kommentar: 'Träna på att få hästen att lyssna för skänkeln så blir den lättare i handen'.. Hästen PLÖJDE igenom programmet i racerfart och jag fick ha handbromsen i hela programmet. Vi fick en TREA på lösgjordhet, det säger det mesta. Vi hade en hel bunt treor kan ju tilläggas. Mitt ABSOLUT sämsta program någonsin. Hästen avskydde iofs dressyr men vi lyckades som bäst få ihop 53% i en LC, då jag la som ner dressyrplanerna ;)

Den kommentar som KÄNTS bäst var: RAK!!! understruket två ggr, i ett LB-program på ponny. På en inridning - halt hälsning - framridning i trav. Avslutade en kurs och vi hade fått skäll hela kursen för fylleridning på medellinnjen. Så när det var 'allvar' bestämde jag mig för att nu jävlar skulle det inte vingla. Och tydligen var den spikrak, och vi fick en tia =) Det kändes VÄLDIGT bra.

Min sämsta kommentar
" Trevlig häst som tyvärr blir spänd försök stämma av formen med halvhalter så att han inte blir framtung"

Hästen i fråga blir hög i nacken och jag låtr honom hellre bli för låg och då avspänd, än högre och spänd.

´Mina bästa
Fint ekipage med utstrålning! Bra visat!
Mjukt ridet, flott sida
mm..

Mina kommentarer innehålller nästan alltid kommentarer om att hästen är spänd...Han ÄR alltid spänd på banan :crazy: ..börjar dock bli bättre.

i helgen fick jag "stadigt på trevlig häst" och 39 straff (73,8%) i en ft-dressyr.
hur det nu kunde gå till, red i nya stövlar så allt kändes väldigt flaxigt...:crazy:

"snyggt jobbat......" skrev en dommare till min mamma.
notera att det va 6 punkter.

Min bästa kommentar på ponny:
"Tack för en mycket härlig och elegant uppvisning!
Efter ritten, i cafeterian, så kom hon och tackade(!) mig för min fina ritt!! (jag vann den klassen...)

Sämsta kommentar på ponny:
"För dagen ngt spänd"
Står på nästan alla protokoll.

"Prata med din tränare" eller "Be om hjälp"
Tränade en gång i veckan. Han gick oftast superbra på framridningen, men när han kom in på banan...
En gång i fria skritten så travade han...

Min bästa på häst:
"Fin uppvisning på härlig häst"

Bäst eller sämsta vet jag inte direkt, men på senaste tävlingen fick jag kommentaren
"Jag förstår inte hur du vågar rida denna häst. Du är modig du, och beundransvärd som sitter kvar!!"
Kan lugnt säga att det var en lite drake som kikade fram hos henne.....

Sämsta kommentaren är väl; "Ridning skall ske framåt!"
(ponnyn var rädd för hela banan och backade igenom hela programmet.)
Bästa kommentaren; " Väl ridit på underbar ponny! Lycka till i framtiden!"
även: " Ponny med MKT stor potensial som kan bli riktigt bra!"

Fick kommentaren "Välriden uppvisning där det ändå finns mer att hämta" och det var min första debutant klass med stor hästen. Det stämde väldigt bra, men fick ändå 72% :D

*knapplån*
En kompis red sin första debutant fälttävlan på sin något heta häst. I dressyrprotokollet fick hon kommentaren: "Håll i dig i terrängen!!!" :rofl:

:rofl: Den var ju riktigt rolig :D

Hästens förmåga att länga steget har inget med hur stor den är att göra!!
Hu en så puckad kommentar!!

Sämsta: "Inga caprioler eller byten på diagonalen"
En liiite överpigg ponny i "galoppökning" :smirk:.

En annan korkad kommentar är "Ponnyn behöver gå i en djupare form." Har hela den ritten filmad och att få honom djupare är nog det sista jag skulle vilja göra. Ett "försök att få ponnyn att gå i en lite öppnare form" och " rid frammåt människa" skulle nog vara mer passande :crazy:.

Bästa: (också från ponnytiden) "Sagoponny! SM nästa?" :D Samma domare kom fram efteråt och ville köpa ponnyn till sin unge.

med min dponny
sämsta-
"trevlig upvisning men du måste hitta ett större register i gånarterna och mer framåtbjudning, nu kryper han han mycket bakom eller slår sig fri" å idiot till domare ska ja tala om, hon måste ha skrivit om fel ponny.. han slog sig fri EN gång under hela programmet och gick knappast bakom lod. sen hade hon skrivit på min kompis som alltid rider sin ponny ihoptryckt därfram och bakom handen "fin form".
bästa
"mycket trevlig uppvisning på trevlig ponny"
"din ponny rör sig mjukt men måste gå med mer bjudning" de roliga var med de var att han höll på att kasta av mej och bockade in i väggar men inte har hon skrivit nått om de :P

Cowabunga skrev:
Hästens förmåga att länga steget har inget med hur stor den är att göra!!
Hu en så puckad kommentar!!

:eek: kom den ifrån en domare???

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka