Vad är era hundar rädda för?

Sv: Vad är era hundar rädda för?

beda skrev:
Vad gäller badning behöver jag bara säga "ska vi ba..." så är hunden puts väck. :rofl: :cool:

Är dom släkt? Wille är precis likadan :D (får han plaska på själv i sjön på sommaren så är det kul men duschar och shamponering och annat äckel klarar han sig bra utan)

Sen finns det ju statyer. Stora stillastående stenstoder måste skällas ut både en och två och helst tio gånger så att dom verkligen vet sin plats. Kanske inte alltför skoj när man går igenom en park där det finns ett par, tre fem stycken. :crazy:

min hund e rädd för alla leksaker speciellt bollar och pipleksaker.....
bollar som kommer rullandes mot han e nog det farligaste som finns då måste man springa åt anndra hållet....

sedan e ju dammsugaren ganska farlig oxå....när man dammsuger leker han inte nudda golv för att slippa möta åbäcket.....så han studsar runt som en liten pingisboll.....

Min Golden är rädd för vatten (!) utomhus, däremot älskar han att bada och duscha i badkaret.. :confused:

Igår var han livrädd för en snögubbe, som han dagen innan försökt gräva sönder...?

Min Beagle är rädd för att klippa klorna.
Vet egentligen inte varför har aldrig haft problemet med mina andra hundar.
Har aldrig klippt fel på henne eftersom man varit så noga och försiktig pga hennes rädsla. Höll på mkt med tassarna generellt både med och utan tången då hon var valp.
Hade enorma problem med det där! Hon var så rädd en gång att hon bajsade på sig då jag klippte klorna. :(
Nu löser vi det med en handduk över huvudet då vi klipper klorna men hon är spänd som en pianotråd.
Hon håller på mkt med sina tassar på egen hand -rycker päls, slickar och donar så egentligen tror jag att det bara är att hon inte gillar att "lämna" över skötseln av dom till någon annan.

Spanieln kan man klippa fel på (av misstag!) utan att hon rör en fena. Rätt hopplös på det viset överhuvudtaget! Bara hon får vara nära är hon nöjd. En gång låg hon vid min sida då jag åt, rätt vad det var reste hon sig men betedde sig underligt. Det visade sig att jag suttit på hennes öra med stolen och nu kom hon inte loss. :(
Hon är inte rädd för fan själv, men härom veckan fick hon spel då det dök upp en snögubbe som aldrig funnits där förut. Vet inte vad som hände värsta spökåldernfassonerna i fyra årsåldern! Hon brukar markera men sedan gå fram och kolla "läskiga" saker men inte den gången? Först när Beaglen hade gått fram gick hon fram.

Mvh
Björn

Men usch vad jobbigt. Har du provat att fila klorna istället?

Verkar som att det är många som har hundar som är rädda för dammsugaren....själv har jag en hund som attackerar dammsugaren han ska helst ha in hela huvudet i slangen.. :rofl: och bita längst ut på den, men det är lite svårt för honom efter som att det är en schnauzer= har skägg som åker in i slangen... :D det tycker han är väldigt jobbigt..
Min lilla hund är rädd för när man nyser..då springer han och gömmer sig och även när man "pruttar" med munnen... :rofl:
men det är lika söta en då.. :love:

Min hund är rädd för kloklippning. Han blir spänd, nervös och piper/skäller till - ibland innan jag ens hunnit klippa. :(

Sommarens vistelse hos Grana var dock en helt annan. Hos henne hade kloklippningen gått galant! :crazy:

Samma hund är rädd för män. Han skäller på dem och vill helst inte hälsa. De som propsar på att hälsa, trots att han inte vill, kan han nypa till. Numera gillar han killar som jag känner väl och som jag trivs med. Husse tycker han också om, men det har han iofs alltid gjort. :love:

Återigen fungerade dessa övningar bra hos Grana. Hennes sambo gillade han skarpt! :love:

Efter att ha nyligen läst en bok av etologen Konrad Lorenz, så börjar fundera på om hunden egentligen inte ger uttryck för det som jag är osäker inför. Jag trivs inte med män jag inte känner och jag är alltid lite rädd att klippa fel i klorna. Enligt Lorentz så är vissa hundar extremt känsliga inför projektioner av detta slag och reagerar även på mattes/husses omedvetna farhågor. Han beskriver i sin bok hur hans schäfer nafsade efter människor som han inte gillade. Ibland utan att hunden ens såg hans ansiktsuttryck eller kroppsrörelser. (han beskrev hur hunden låg under hans skrivbord och kunde nypa till en kollega till honom i benet om Konrad kände olust inför personen.)

Vår stora hund var rädd för oljud i mörker. Om hon låg och sov och något ljud plötsligt väckte henne så for hon upp och skällde så att hon kunnat väcka ett helt hyreshus. Hon var också rädd/exalterad över fyrverkerier. Hon ville ut och jaga dem, men jag anade att hon också var lite osäker. Bara i badrummet (!) med tänd lampa, så klart ;), kunde hon slappna av och sova sig igenom nyårsfirandet. Lät vi henne röra sig fritt så sprang hon fram och tillbaka - skällde och ville ut till festligheterna för att kunna hoppa i luften och skälla på allt som for i luften. :D

Senast ändrad:

prinsessfeminist skrev:
Efter att ha nyligen läst en bok av etologen Konrad Lorenz, så börjar fundera på om hunden egentligen inte ger uttryck för det som jag är osäker inför. Jag trivs inte med män jag inte känner och jag är alltid lite rädd att klippa fel i klorna. Enligt Lorentz så är vissa hundar extremt känsliga inför projektioner av detta slag och reagerar även på mattes/husses omedvetna farhågor. Han beskriver i sin bok hur hans schäfer nafsade efter människor som han inte gillade. Ibland utan att hunden ens såg hans ansiktsuttryck eller kroppsrörelser. (han beskrev hur hunden låg under hans skrivbord och kunde nypa till en kollega till honom i benet om Konrad kände olust inför personen.)
Det här tror jag på!
Enligt min fru är vår spaniel rädd för en massa saker som jag aldrig upplever som något problem, alla dessa saker är sånt som min hustru själv är rädd för - och jag är övertygad om att spanieln pga detta känner sig otrygg med henne och blir "rädd" eller uppfattar dessa saker som hot.

Mvh
Björn

Jo! Jag kom på en sak som spanieln inte gillar;

Får och pudlar - som valp rusade hon rätt på elstängslet och sedan dess är allt fårlikt rätt läskigt. :rofl:

Det där med nysningar är det många hundar som reagerar på - men har ni tänkt på att hundar fnyser när de ogillar något eller tycker andra individer är jobbiga? Jag tror det är därför de ogillar när man nyser, frustar och håller på.

/B

glee skrev:
Men usch vad jobbigt. Har du provat att fila klorna istället?
Funderade på det ett tag men det är själva "övergreppet" ;) hon inte gillar, inte själva kloklippningen.

Nu använder vi som sagt handduk över huvudet och ser till att få det snabbt överspelat med en godbit efteråt och då fungerar det hyffsat.

Men tack för tippset :D inte många som tänker på att man faktiskt kan fila istället för klippa klorna.

Mvh
Björn

Ok. :) Ja, om det är själva fasthållningen och det så är det nog inte bättre att fila eftersom det tar mycket längre tid.

Men det funkar jättebra på min hund, hon kan ligga och sova medan jag filar. Tror på det som prinsessfeminist skrev.. Jag har aldrig klippt för långt på hunden men jag tycker det är läbbigt att använda tång och det märker hon säkert.

Vilken rolig tråd!!!

Tyvärr är inte min valp rädd för någonting ännu (utom att han ogillar kloklippningen, även om det går bättre), utan traskar gärna på överallt och hursomhelst. Allt är spännande och roligt. Till och med getterna i stallet är hans bästa polare... och springer gärna fram till hästarna utan respekt alls...

glee skrev:
Vad är era hundar rädda för?

Äldre människor/pensionärer.
De är helt förskräckliga enligt min husky! T o m värre än fyllon och främmande män...
Vet inte vad det är, men kroppshållningen kanske gör nåt? Eller luktar de illa?
Vet inte, men så är det i a f. Har en tant (75 år) som är JÄTTETREVLIG, men hunden vågar inte gå fram. Och det är så pinsamt, för hon försöker ge henne godis nästan varje gång. T o m om jag tar över köttbullen (som det är vanligtvis) så är den inte ens luktbar...

Senast ändrad:

elstaket/fårstaket - efter fått sig ett par rejäla kyssar har min hund lärt sig att akta sig.

Getter är ganska otäcka..de förföljer hundar som inte är tillräckligt nära matte/husse och stångar dem.

dammsugaren är märklig, den är inte FARLIG men matte är det när hon damsuger - så man håller väl sig på nån meter eller så ifrån den

Men det är nog det enda :smirk: jofan..han vågar itne simma. vatten är roligt så länge man bottnar.

Min lille plutt är även han rädd för dammsugaren. Sen är han rädd för kloklippning.
Och för den där klisterrullen man rullar bort hår från kläder med. Och för skoborsten. Och sopborsten.
Hmmm.. Det är fler saker men jag kommer inte på dem nu. Han är rolig. :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka