Vad är er syn på otrohet?

I dag, när jag är väldigt mycket äldre och förhoppningsvis något visare, så skulle jag självklart tycka det var skitkonstigt om jag blev dumpad innan något ens hänt på den andres front.
Men alltså jag fattar inte resonemanget? Får man inte dumpa bara för att man känner att man är kär i nån annan och oavsett vad det leder till vill man inte stanna med sin partner när man känner så för nån annan? :confused: Måste man ha legat först? Är sex så jävla viktigt? "Innan nåt har hänt", kan inte det som hänt helt enkelt varit att man inser att man inte längre vill vara med sin partner för man träffat nån annan och fattat att "Aha! En sån där person vill jag vara i en relation med, inte med den här trista typen jag har vid min sida nu".

När jag gjorde slut när jag träffat nån annan hade jag lätt kunnat fatta det beslutet innan sex. Det var liksom inte möjligt att stanna i en relation med någon när jag kände så starkt för nån annan, oavsett vad det skulle bli av det.

Nej, men det är en del i att lära känna varandra, tänker jag. I alla fall när det är en tilltänkt partner det handlar om.
Fast det måste ju inte vara en tilltänkt partner? Det räcker ju att man träffar någon annan, får världens känslor för hen, inser att nä, jag kan inte stanna med min gråa trista partner för nu har jag insett hur det SKA kännas och så följaktligen dumpar man den gråa trista. Typ så.

Jag tycker både du och @mandalaki lägger en helt otroligt stor vikt vid sex helt plötsligt. Sexet ska bli det avgörande huruvida man gör slut. Varför kan inte känslor vara lika viktigt?

Men alltså jag fattar inte resonemanget? Får man inte dumpa bara för att man känner att man är kär i nån annan och oavsett vad det leder till vill man inte stanna med sin partner när man känner så för nån annan? :confused: Måste man ha legat först? Är sex så jävla viktigt? "Innan nåt har hänt", kan inte det som hänt helt enkelt varit att man inser att man inte längre vill vara med sin partner för man träffat nån annan och fattat att "Aha! En sån där person vill jag vara i en relation med, inte med den här trista typen jag har vid min sida nu".

När jag gjorde slut när jag träffat nån annan hade jag lätt kunnat fatta det beslutet innan sex. Det var liksom inte möjligt att stanna i en relation med någon när jag kände så starkt för nån annan, oavsett vad det skulle bli av det.
Jag tror inte att jag skulle bli så "kär" i någon annan om vi inte varit så nära varann som man är när man har sex. Innan det skulle jag mest betrakta det som "svärmeri med potential".

Jag tror inte att jag skulle bli så "kär" i någon annan om vi inte varit så nära varann som man är när man har sex. Innan det skulle jag mest betrakta det som "svärmeri med potential".
Okej, stryk ordet kär då, det var inte poängen :). Poängen var: man kan ju ha jävligt starka känslor för någon och då känna att nä, jag kan inte stanna med min partner när jag känner såhär för nån annan.

Ditt resonemang låter som att du först måste ligga med den andra för att se om det verkligen är en bra potentiell ny partner för dig och är det så, ja, då kan du lämna. Men man kan ju för guds skull avsluta en relation även om man inte har nån ny som väntar. Innan man säkrat nåt nytt liksom. Bara för att man vet att ens nuvarande partner inte är rätt.

Man får ju dumpa av vilket skäl man vill. Jag skulle aldrig tycka att nån inte har rätt att dumpa mig bara för att han inte legat med nån annan. Känner han så, ja då känner han ju så. Dumpa på.

Okej, stryk ordet kär då, det var inte poängen :). Poängen var: man kan ju ha jävligt starka känslor för någon och då känna att nä, jag kan inte stanna med min partner när jag känner såhär för nån annan.

Ditt resonemang låter som att du först måste ligga med den andra för att se om det verkligen är en bra potentiell ny partner för dig och är det så, ja, då kan du lämna. Men man kan ju för guds skull avsluta en relation även om man inte har nån ny som väntar. Innan man säkrat nåt nytt liksom. Bara för att man vet att ens nuvarande partner inte är rätt.
Jag tänkte mig utan närmare nyanseringar fallet att min partner avslutar vår relation med hänvisning till att han har träffat en annan. I det fallet, skulle jag bli upprörd om han inte också faktisk hade ett förhållande med den personen, inkluderande sex. Annars är det inte för den andra han lämnar mig, utan för att han är färdig med mig (också jobbigt, men lite en annan fråga).

Sen finns det en massa andra varianter. Jag har aldrig varit med om att vare sig lämna eller bli lämnad "för någon annan", så vad vet jag.

Det finns för övrigt en bukeklassiker på det temat - en ts som hade ågren över att det hon fått varma känslor för någon på jobbet trots att hon redan hade ett stabilt förhållande. Hon hade inte agerat på känslan men var kluven till hur hon skulle göra.

Då fick hon rådet av en bukefalist: "åk hem, packa dina väskor och gå".

:D

@Petruska

Självklart! Ibland kan det räcka med en snygg man på stan.

Nä, jag ser inte otrohet som en ren bagatell. Jag skulle bli ledsen. Men det skulle högst troligt gå över också.
Vi är två individer med ett gemensamt liv men med egna intressen, vänner och så vidare. Vi har även gemensamma vänner. Vi är måna om varandras privata sfär och liv. Det är viktigt för oss båda.

Men man kan ju för guds skull avsluta en relation även om man inte har nån ny som väntar. Innan man säkrat nåt nytt liksom. Bara för att man vet att ens nuvarande partner inte är rätt.

Klart man kan. Men jag tänkte inte så, utan mer på ett scenario där man har det helt okej men att något annat ändå dyker upp. Jag skulle nog inte avsluta förhållandet på grund av den nye förrän vi hade legat. Som @Petruska säger, det är ett av sätten att lära känna varann.

@mandalaki @Petruska Okej då har ni nog helt enkelt en annan uppfattning om sex än jag har. Jag ser det inte som nåt så stort och avgörande faktiskt.
Jag tänker såhär: ibland händer det att gnista uppstår, tiden går lite men man låter bli varann fysiskt. Odlar kontakten utan att röra vid varann. När det där till slut får sitt utlopp så känner man plötsligt men va fan, han var ju inte skön att ta i. Inte att hålla, kyssa, lukta eller ligga med. Antiklimax alltså.

I det läget känner jag oops vilket luftslott jag byggt, enbart av det skälet att vi inte rörde varann från början. Och nu sprack luftslottet.

Då vore det ju synd, tycker jag, om jag redan hunnit dumpa partnern. Istället borde det där luftslottbyggandet leda till att jag tog mig en funderare på om jag verkligen var nöjd i förhållandet.

Istället borde det där luftslottbyggandet leda till att jag tog mig en funderare på om jag verkligen var nöjd i förhållandet.
Det håller jag med om.

Men jag tänker att det där beror på hur man är som person. För mig har det liksom redan gått "för långt" när jag börjar tänka sådär. Redan då vet jag innerst inne att jag borde get the f out. Sex med den specifika personen gör ingen skillnad för ligger jag med honom och det är sådär meh så tar det inte kort tid innan jag känner precis lika starkt för nån annan. Och så börjar det om. Är jag missnöjd i min relation så är det så jag fungerar.

Medan den enda gången jag träffat någon (medan jag var i en relation) och blivit KÄR så har jag blivit det långt innan sex. Långt innan ens ta på varandra på nåt intressant sätt. Och då bara visste jag och jag kunde utan problem veta att det här, det skiljer sig från andra crushar jag har haft. Och samma sak där, när jag blev SÅ jävla kär i nån annan så visste jag också att oavsett vart det leder så måste jag göra slut, det var ingen going back där.

tl; dr: Alla är olika.

@mandalaki Men kom in i matchen nu! Det står ju för too long; didn't read :D. Dvs internetslang för "om du inte pallar läsa hela, vilket jag förstår för det var fan jättelångt, så har du en kort sammanfattning här:" :D.

Vet inte vad ni lever i för värld men både jag och min sambo öppnar varandras post, läser sms osv. Inte i hemlighet utan för att vi har inget att dölja för varandra

Jag skulle inte stå ut om jag hade en sambo som hade läst mina sms/mail/brev. Det hade varit ett kontrollbehov utanför vad jag hade tyckt var ok.

Jag har inga hemligheter för min sambo som skulle göra honom ledsen att veta om och jag antar att det samma gäller för honom. Vi har inget att dölja för varandra som rör vår relation (vad jag vet ;) ) , men vi har förhoppningsvis förtroende från andra människor som kan lita på att vi inte delar allt med varann.

Jag blir så trött att jag inte ens orkar citera..
Jag kanske har uttryckt mig klumpigt - jag och smabon har ingen rutin på att läsa varandras sms varje kväll men det skulle inte ta hus i helvete om vi gjorde det.
jag står fast vid det jag sagt: otrohet är ett svek som kommer med lögner.
Att ni använder vardagslögner får stå för er. Jag skulle aldrig kunna lura någon av mina vänner eller familj för att det passar mig. Det handlar inte om ett kontrollbehov. Det handlar om att jag tycker det är fruktansvärt fult att stå och ljuga någon rakt upp i ansiktet, oavsett om det handlar om vem jag smsar med eller om vart jag är eller hur mycket godis jag ätit.

Nu lämnar jag diskussionen. För den som inte är en fri själ som gör vad den vill och som inte skulle bli arg över att en partners både ljuger och ligger med andra är fel.
Ni får jätte gärna ha såna relationer - om det passar er, men tyvärr kommer ni aldrig få medhåll ifrån mig att det ok att ljuga för någon.

Det finns för övrigt en bukeklassiker på det temat - en ts som hade ågren över att det hon fått varma känslor för någon på jobbet trots att hon redan hade ett stabilt förhållande. Hon hade inte agerat på känslan men var kluven till hur hon skulle göra.

Då fick hon rådet av en bukefalist: "åk hem, packa dina väskor och gå".

:D

@Petruska

Det är väl i linje med idén att om någon i en relation tycker en människa är attraktiv eller upplever känslor för den så är det något FEEEL på relationen och det är lika bra att avsluta direkt. Jösses.

För övrigt, när jag möter människor som vill lämna en partner för att den är så tråkig, otrevlig, trist osv så brukar jag fråga hur roliga, trevliga och skojiga de själva är i relationen. Självrannsakan kan vara klädsamt och nyttigt ibland. Men ganska smärtsamt också.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 571
S
Relationer Jag har vart ihop med min kille i ca 3 månader. Jag är 23 och han är 30, alltså lite åldersskillnad. Han har vart singel länge och bara...
2
Svar
34
· Visningar
9 482
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 058
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10